Silly Season 2018

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Då var Rabat bekräftad till Avintia vilket knappast var en stor överraskning då även han kan betala för sig.

Hade varit kul om Ducatin passat honom bra sen blir det även kul att se om Jack Miller fortfarande kommer vara snabbare på samma maskin fast på ett annat märke.

Är väl bara den andra platsen kvar hos Avintia i hela fältet som är ledig? Hoppas verkligen de signar en kompetent förare som kan överraska och inte Simeon som det ryktas om.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Brands Hatch verkar vara en kul bana. Lite liten kanske men kuperad och bjuder ofta på bra race.

Philip Island däremot är episk! Många av de bästa ögonblicken som tv-tittare kommer ju därifrån, både i 500, WSBK och MotoGP! Som ett seriöst världsmästerskap så tycker jag också att det är givet att Gardners, Doohans och Stoners hemland ska ha en deltävling! Vi kan ju inte hålla alla race i Europa (Spanien) bara för att det är billigare för små team.
Betalar inte din arbetsgivare resekostnaderna? :)

Ja, Philip Island skulle jag villa besöka i verkligheten, är med på bucket listen tillsammans med Mugello. Den ligger ju dock helt fel på året vädermässigt, den hade ju varit bättre som start på säsongen istället för Qatar, så det passar med den australiensiska sensommaren.

Suzuka istället för Motegi hade också varit fantastiskt, men den banan går väl typ inte att bygga om så den uppfyller MotoGPs säkerhetskrav? Och såklart Laguna Seca.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu ä 2018-års kalender ute.

Round Event Circuit Race day
1 QATAR GP Losail International Circuit 18th MARCH
2 ARGENTINA GP Termas de Rio Hondo 08th APRIL
3 AMERICAS GP Circuit of the Americas 22nd APRIL
4 SPANISH GP Circuito de Jerez 06th MAY
5 FRENCH GP Le Mans 20th MAY
6 ITALIAN GP Autodromo di Mugello 03rd JUNE
7 CATALUNYA GP Circuit de Barcelona-Catalunya 17th JUNE
8 DUTCH GP TT Circuit Assen 01st JULY
9 GERMAN GP Sachsenring 15th JULY
10 CZECH GP Automotodrom Brno 05th AUGUST
11 AUSTRIAN GP Red Bull Ring - Spielberg 12th AUGUST
12 BRITISH GP Circuit to be announced 26th AUGUST
13 SAN MARINO GP Misano World Circuit Marco Simoncelli 09th SEPTEMBER
14 ARAGON GP MotorLand Aragon 23rd SEPTEMBER
15 THAI GP Chang International Circuit 07th OCTOBER
16 JAPANESE GP Twin Ring Motegi 21st OCTOBER
17 AUSTRALIAN GP Phillip Island Circuit 28th OCTOBER
18 MALAYSIAN GP Sepang International Circuit 04th NOVEMBER
19 VALENCIA GP Circuit Ricardo Tormo 18th NOVEMBER
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Bra för husfriden att Assen inte är midsommarhelgen 2018!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det här borde höra till "Silly season 2019" men den finns inte ännu. :)

Så här kommer en Moto2 triple-video. :kär
https://www.youtube.com/watch?v=gprJSjs-R4s

Ursprungligen hittad på bike.se

Kan inte kolla video på denna så, vad blir det för cc?
Har hört de tjata om lite olika på viaspratt när de talar om det men förmodar de är lite "sifferdyslexier" och faktiskt menar 675 men samtidigt så finns det ju lite andra alternativ med så, blir det 675?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Kan inte kolla video på denna så, vad blir det för cc?
Har hört de tjata om lite olika på viaspratt när de talar om det men förmodar de är lite "sifferdyslexier" och faktiskt menar 675 men samtidigt så finns det ju lite andra alternativ med så, blir det 675?

http://www.triumphmotorcycles.se/moto2-engine

Triumph are to supply a dedicated race tuned 765cc Triumph triple engine, based on the powerplant from the all-new 2017 Triumph Street Triple
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ok......spännande, undrar vad det innebär för oss i 600-klassen på sikt.......

Är detta ett resultat av att 600 har nått sitt potential och det enda som finns kvar är att "talla" på livslängden om man vill ha ut mer effekt?
Typ Ducces L2.....

Det har väl mer att göra med att Honda inte längre tillverkar den hoj som 600cc motorn kom ifrån.
CBR600RR är EOL sedan ett par år tillbaka.
För en viss given slagvolym om man inte har några andra artificiella begränsningar, så har alltid den motor som har fler cylindar, potential för mer effekt pga större möjlig kolvarea.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det har väl mer att göra med att Honda inte längre tillverkar den hoj som 600cc motorn kom ifrån.
CBR600RR är EOL sedan ett par år tillbaka.
För en viss given slagvolym om man inte har några andra artificiella begränsningar, så har alltid den motor som har fler cylindar, potential för mer effekt pga större möjlig kolvarea.

Självklart det du skriver men har kanske inte så mycket med min fundering att göra.....

Det naturliga, för att behålla nuvarande klassindelning, hade ju varit att ta 675-3cyl som ersättare till 600-4cyl, detta är ju lite som att välja kawwas 636a istället för en som klassar in som ersättare för gamla motorn och det finns väl en anledning till det.
Min direkta fundering då är ju om det helt enkelt beror på att 600 är "klar", allt som finns kvar att göra är att korta ner livslängden om man vill ha mer effekt och därför går man helt enkelt upp i cc istället.....
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Självklart det du skriver men har kanske inte så mycket med min fundering att göra.....

Det naturliga, för att behålla nuvarande klassindelning, hade ju varit att ta 675-3cyl som ersättare till 600-4cyl, detta är ju lite som att välja kawwas 636a istället för en som klassar in som ersättare för gamla motorn och det finns väl en anledning till det.
Min direkta fundering då är ju om det helt enkelt beror på att 600 är "klar", allt som finns kvar att göra är att korta ner livslängden om man vill ha mer effekt och därför går man helt enkelt upp i cc istället.....
Självklart? Tja, med tanke på hur många som haft och har svårt att förstå varför Ducati fått köra 2-cyl 1199 cc mot 4-cyl 1000cc så är det väl lite si och så med nivån av självklarhet på sina ställen.

Eftersom Trajan är en trea så är det väl inte så mycket mer effekt i sig utan tillgång till en modernare motor som dessutom någon vill tillverka och gör det för serieproduktion i alla fall. Vad som händer bakom/i kulisserna vete sjutton men jag kan tänka mig att Honda är rätt nöjda med att slippa tillverka en vid det här laget gammal motor som numera inte ingår i deras serieprodukter.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Självklart? Tja, med tanke på hur många som haft och har svårt att förstå varför Ducati fått köra 1119 mot 4-cyl 1000cc så är det väl lite si och så med nivån av självklarhet på sina ställen.

Eftersom Trajan är en trea så är det väl inte så mycket mer effekt i sig utan tillgång till en modernare motor som dessutom någon vill tillverka och gör det för serieproduktion i alla fall. Vad som händer bakom/i kulisserna vete sjutton men jag kan tänka mig att Honda är rätt nöjda med att slippa tillverka en vid det här laget gammal motor som numera inte ingår i deras serieprodukter.

Modernare köper jag inte, 3-pip är ju inte direkt nytt så konstruktionen är ju inget speciellt, att den är "nykonstruerad" är kanske en anledning för triumph att få med den så de kan få testa ut den ordentligt och använda detta till att sälja den.

600 som tillverkas finns ju annars att få tag på så det finns ju inget absolut behov av att gå upp i cc, även 675-3cyl om man skulle vilja hålla sig inom klassen så jag tror det är effekt man vill ha utan att tappa livslängden, alltså kostnaden, för klassen.

Kommer väl bli elektronik i klassen med så det kanske behövs lite extra effekt för att ha nytta av den.....

I övrigt tycker jag, bygg något som funkar istället för en massa "handicap", lite som ducce nu bestämt sig för, kanske inte fick igenom 1299 som ny standard i 1000...........
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om modernare skulle räknas i antal cylindrar så vore väl kanske 42 st ett lämpligt antal?

Även om Trajan har en cylinder mindre så är den sannolikt minst 10 år nyare i ett flertal avseenden.
Det finns fler designkriterier än bara cylinderantal, antar jag.

När det gäller Moto2 så finns det ju inget handikapp eller hur? Det är ju entypsmotor som gäller och då kan man ju låta den vara x-cylindrig med y i slagvolym med z konstruktionsbegränsningar så att man säkerställer behörig marginal till MotoGP hojarnas motorer men ändå tillräckligt mycket pulver för att det skall bli kul att titta på.

Vi verkar liksom snacka förbi varandra så det får nog räcka så här, tror jag.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om modernare skulle räknas i antal cylindrar så vore väl kanske 42 st ett lämpligt antal?

Även om Trajan har en cylinder mindre så är den sannolikt minst 10 år nyare i ett flertal avseenden.
Det finns fler designkriterier än bara cylinderantal, antar jag.

När det gäller Moto2 så finns det ju inget handikapp eller hur? Det är ju entypsmotor som gäller och då kan man ju låta den vara x-cylindrig med y i slagvolym med z konstruktionsbegränsningar så att man säkerställer behörig marginal till MotoGP hojarnas motorer men ändå tillräckligt mycket pulver för att det skall bli kul att titta på.

Vi verkar liksom snacka förbi varandra så det får nog räcka så här, tror jag.

Nja, stort antal för med sig andra, icke önskvärda egenskaper med så vi kanske ska hålla oss till det enkla att bestämma ett kriterie, som nu ex. cc, varefter tillverkarna får välja konstruktion efter vad som är effektivast.

Nej, helt klart så finns inget handikapp vad gäller moto2, har jag inte heller antytt, min grundfrågeställning var vad detta betydde för oss i 600-klassen i förlängningen.

Och 10år nyare, nja!
Är en nytillverkad 3-cyl så, hade det vart en 5cyl eller v-motor så....

Nå, skitsamma, min tanke var om 600-klassen som sådan helt enkelt nått taket av effektuttag utan att begränsa livslängden, i 600-klassen befinner sig ídag 600 4-cyl, 675 3-cyl och 750 2-cyl, att välja en motor utanför denna klassen är enligt mig troligen inte gjort bara för att.

Jag är nyfiken på varför helt enkelt...

Har Honda så stort inflytande att när de bestämt sig för att inte bygga 600 längre så dödar de helt enkelt klassen?
Om Honda fortfarande byggt 600 men inte längre velat vara med, hade bytet blivit till något inom klassen eller hade de lämnat ändå? Frågor man aldrig får svar på men roliga att fundera på ändå..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nja, stort antal för med sig andra, icke önskvärda egenskaper med så vi kanske ska hålla oss till det enkla att bestämma ett kriterie, som nu ex. cc, varefter tillverkarna får välja konstruktion efter vad som är effektivast.

Nej, helt klart så finns inget handikapp vad gäller moto2, har jag inte heller antytt, min grundfrågeställning var vad detta betydde för oss i 600-klassen i förlängningen.

Och 10år nyare, nja!
Är en nytillverkad 3-cyl så, hade det vart en 5cyl eller v-motor så....

Nå, skitsamma, min tanke var om 600-klassen som sådan helt enkelt nått taket av effektuttag utan att begränsa livslängden, i 600-klassen befinner sig ídag 600 4-cyl, 675 3-cyl och 750 2-cyl, att välja en motor utanför denna klassen är enligt mig troligen inte gjort bara för att.

Jag är nyfiken på varför helt enkelt...

Har Honda så stort inflytande att när de bestämt sig för att inte bygga 600 längre så dödar de helt enkelt klassen?
Om Honda fortfarande byggt 600 men inte längre velat vara med, hade bytet blivit till något inom klassen eller hade de lämnat ändå? Frågor man aldrig får svar på men roliga att fundera på ändå..

En sista grej. Om man nu prompt velat hålla sig till 600:a så tillverkar ju t.ex Yamaha en 600:a som skulle kunnat ha donerat motorn till Moto2? Så givet att det faktiskt finns ett 600-alternativ så måste det rimligen vara något annat än direkt tillgång som styrt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En bidragande orsak till motorvalet och införsel av traction control är att de förare som kommer upp från Moto2 till MotoGP har en körstil som i de allra flesta fall tar lång tid att ställa om. Man har helt enkelt byggt upp sin körstil kring en hoj som har varken vridmoment eller traction control. Detta är inte optimalt på en MotoGP-hoj och detta verkar ta en hel del tid att "avprogrammera".

Man försöker helt enkelt minska gapet i motorprestande mellan Moto2 och MotoGP.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Dessutom har jag för mig att effektuttaget ät större i WSS än i Moto2. Det är chassit som är "vassare" inte motorn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, de bästa Supersportmotorerna tar ut upp emot 150 hk eller till och med över 150 hk (jag har hört talas om 152-153 hk som bäst). Den nuvarande Moto2-motorn är en betydligt mildare specifikation som knappast kommer över 130 hk. Dessa Supersportmotorer har dock en livslängd som är kortare än en normal racehelg medans Moto2-motorerna måste hålla exakt samma effekt tre helger i rad med betydligt mer körning än Supersport.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det var en upphandling som ingen japansk tillverkare gick med på. Så inget om tillgång utan mer om vilja att inte betala för att få leverera motorer och stå för servicen av dessa mm. Triumph som inte ens tagit poäng någongång i GP's historia (?) var väll mera sugna på att betala.

Senaste Moto2-motorn från Honda har egen gjutning av blocken som är kraftigare än gatversionens CBR600. Så det är inte bara att ta en gatmotor heller och leverera. Triumph kommer väll bygga sin Moto2-motorn mera specificerad åt klassen. Stora nackdelen med Triumph är att dom har motorfästen i toppen. Vilket är att gå flera decenium bakåt och chassietillverkarna kan inte göra dagens moderna ramar där man enklare kontrollerar flex mm genom att man har motorfästen längre ner i blocken.

Dessutom går det rykten om ny CBR600 till 2019-20. Så man kunde bara bytt ut mot den om Honda varit intresserade.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top