Silly Season 2018

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Då är det bekräftat att Redding skrivit på för Aprilia. Tror och hoppas att det är ett ekipage som kommer harva längst ner i botten nästa år.

Nu vet jag i och för sig inte vad du har otalt med Redding men att Aprilia beter sig illa gör väl inte det rätt att önska en annan person en dålig säsong?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Haha nej, otalt kan jag väl inte säga. Tycker däremot att han verkar vara en rätt osympatisk figur, en överskattad självgod grinolle som alltid skyller dåliga resultat på annat än sig själv. Finns många jag hellre skulle se få chansen i MotoGP än Redding. Gillar ju inte Aprilia heller efter hur de behandlade Lowes. Tror Redding får mycket svårt att matcha Aleix, som jag tycker är något underskattad.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
https://motomatters.com/news/2017/08/14/scott_redding_confirmed_at_aprilia_for.html

Jag kanske är onödigt negativ idag men det här känns som riktigt tråkiga rykten som jag hoppas inte stämmer till 100%. Baz och Barbera utan kontrakt. Rabat och Abraham kvar och Nakagami och Xavier Simeon till MotoGp. Jag vet att pengar och sponsorer styr men visst är det lite sjukt om det räcker med en sjunde respektive sextonde plats i Moto2 för att få en styrning i MotoGP. Tråkigt också om resultat inte räknas när Baz tex presterat långt bättre än Abraham/Rabat i år.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Baz var ju sjukt bra i sbk fast då satt han ju på en kawwa, iaf folk lär la slåss om han i sbk om han motvilligt går tebax. Men sjukt att det inte är så många fler team i motogp, iof samma sak i sbk men strax över 20 förare i vad som anses världens bästa motorcykel klass är väl lite patetiskt å aningen tråkigt om vi säger så.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Otippat att det sker redan nästa år?! Det har ju pratats om det tidigare, men då först för 2019 för att Nakagami ska få mer erfarenhet. Sådär helt fantastiskt har det väl dock inte gått i årets Moto2-säsong?

Han har ju en nedåtgående kurva så de tyckte kanske det var bättre att flytta upp honom nu innan han presterar sämre nästa år! :)
Nej men seriöst så har ju inte varit med i täten i år. Känns dock ännu konstigare om ryktena stämmer att Xavier Simeon ska till MotoGp.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...

Svårt att se att han blir en framgångssaga i MGP. Dock så har han oregelbundet varit med i toppen i moto2 länge och denna säsongen gör honom inte rättvisa då han varit otursförföljd deluxe.
Sen är det ju mkt politik bakom detta då hälften av tillverkarna kommer från Japan och Dorna vill ju öka geografiska bredden i fältet för att öka tv intäkterna.
Känns spontant som vi kommer få vänta 3-4 år till på en riktig titelutmanare från Asien då air asia killarna kliver fram.
Dorna myser nog i dagsläget då det var länge sen så många olika nationaliteter låg högt upp i listorna, det som fattas är en asiat, en nordamerikan och en sydamerikan så skulle nog dom vara utom sig av glädje.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet att pengar och sponsorer styr men visst är det lite sjukt om det räcker med en sjunde respektive sextonde plats i Moto2 för att få en styrning i MotoGP.

Motorsport har aldrig varit svenskt sosse-rättvist eller en sport där jobben delas ut enbart efter förtjänst, resultat och dagsform. Fabriksteam kan naturligtvis lägga stora summor pengar på att få precis de förare man vill ha, men den ekonomiska verkligheten är hela tiden närvarande för de minsta och fattigaste teamen som Aspar och Avintia. Får man inte tag på en eller ibland två förare som kan betala riktigt mycket pengar för sin styrning och för mycket mer av teamets verksamhet så blir det heller ingen racing.

Att LCR tar sig an Nakagami lär vara en ekonomisk vinstlott då HRC och Dorna kommer att stå för hela kalaset och lite till. Den japanska marknaden är desperat efter en förare i MotoGP och den kommer att betala för en förare i MotoGP och oavsett om han blir topp tio eller inte ens topp tjugo så kommer varje satsad peng att ha mycket bra ränta.

Baz värde har devalverats rejält denna säsong då det helt plötsligt finns en mer populär fralla som dessutom presterar bättre. Dornas stöd-peng för att han som ensam fralla sprider TV-intresse i sitt hemland lär vara ett minne blott och det ryktas dessutom att minst en personlig sponsor har "bytt sida" till det intressantare namnet.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ja egentligen är väl inte det så konstigt kanske. Pengar styr allt i världen. Inte alltid de "bästa" artisterna som blir populära eller får bra förutsättningar heller. Precis som någon som har sjukt bra röst kan bli petad för någon som har utseendet och följarna på insta, så kan en förare bli petad i MotoGP av div. anledningar.

Jag kan ibland tycka att de bästa förarna ska få köra MotoGP, även om det redan finns många från samma land. Men sälja moppar i asien väger rätt tungt för Honda. Och dorna får in pengar på rättigheter då MotoGP börjar att sändas i fler länder kanske.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Motorsport har aldrig varit svenskt sosse-rättvist eller en sport där jobben delas ut enbart efter förtjänst, resultat och dagsform. Fabriksteam kan naturligtvis lägga stora summor pengar på att få precis de förare man vill ha, men den ekonomiska verkligheten är hela tiden närvarande för de minsta och fattigaste teamen som Aspar och Avintia. Får man inte tag på en eller ibland två förare som kan betala riktigt mycket pengar för sin styrning och för mycket mer av teamets verksamhet så blir det heller ingen racing.

Att LCR tar sig an Nakagami lär vara en ekonomisk vinstlott då HRC och Dorna kommer att stå för hela kalaset och lite till. Den japanska marknaden är desperat efter en förare i MotoGP och den kommer att betala för en förare i MotoGP och oavsett om han blir topp tio eller inte ens topp tjugo så kommer varje satsad peng att ha mycket bra ränta.

Baz värde har devalverats rejält denna säsong då det helt plötsligt finns en mer populär fralla som dessutom presterar bättre. Dornas stöd-peng för att han som ensam fralla sprider TV-intresse i sitt hemland lär vara ett minne blott och det ryktas dessutom att minst en personlig sponsor har "bytt sida" till det intressantare namnet.

Och nu har man fyllt upp med ytterligare en nationalitet/välsponsrad kille.

Thomas Luthi tar platsen bredvid Morbidelli i Marc VDS:http://www.motogp.com/en/news/2017/08/24/luthi-to-motogp-with-eg-0-0-marc-vds-in-2018/237628

Känns väl sådär då han knappast är en ny talang och inte visat framfötterna sen han lyckades vinna vm 2005(125gp). Han har väl fått stryk av samtliga Moto2 killar som gått till MGP och av dom så har ett fåtal lyckats. Tror han kommer ta Rabats plats på mer än ett sätt...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Och nu har man fyllt upp med ytterligare en nationalitet/välsponsrad kille.

Thomas Luthi tar platsen bredvid Morbidelli i Marc VDS:http://www.motogp.com/en/news/2017/08/24/luthi-to-motogp-with-eg-0-0-marc-vds-in-2018/237628

Känns väl sådär då han knappast är en ny talang och inte visat framfötterna sen han lyckades vinna vm 2005(125gp). Han har väl fått stryk av samtliga Moto2 killar som gått till MGP och av dom så har ett fåtal lyckats. Tror han kommer ta Rabats plats på mer än ett sätt...

men han har alltid varit där å stångats. han var la den första som visade vägen att man kunde skapa sig stora luckor i moto2. Tycker det e på tiden att Tom Luthi kommer upp.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
men han har alltid varit där å stångats. han var la den första som visade vägen att man kunde skapade sig stora luckor i moto2. Tycker det e på tiden att Tom Luthi kommer upp.

Det är först de senaste två åren han visat en förbättring annars har han varit bra men inte tillräckligt bra. Tittar man på hans konkurrenter har de vunnit avsevärt mkt mer race eller varit unga med ett antal segrar vilket tydligt pekar på talang och anpassningsförmåga. Luthi har inte ens vunnit ett race per år i snitt och det är för dåligt om han ska ha något alls i MGP att göra.
Dock gäller det samma för Abraham, Nakagami mm.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Det är först de senaste två åren han visat en förbättring annars har han varit bra men inte tillräckligt bra. Tittar man på hans konkurrenter har de vunnit avsevärt mkt mer race eller varit unga med ett antal segrar vilket tydligt pekar på talang och anpassningsförmåga. Luthi har inte ens vunnit ett race per år i snitt och det är för dåligt om han ska ha något alls i MGP att göra.
Dock gäller det samma för Abraham, Nakagami mm.

Nja, jag håller inte med alls ang Luthi. Han har snarare fallit tebax en längre tid för att visa upp sig de senaste två säsongerna igen. Som jag påpekade så var det ju han som visade att man kunde skapa sig stora luckor mot övriga fältet säsongerna innan Iannone å Marc gjorde likadant. Man kan la garva lite smått åt de dära konspirationerna som Alatalo delade med sig men jag hade själv en liten teori att Honda kanske hade en joker motor som de slumpade iväg till nån förare i moto2 fältet efter att ha sett att Iannone göra det som Tom kunde göra året innan men inte längre, samma sak när Marc gjorde det säsongen efter Iannone man Iannone själv hade visst tappat den förmågan. Sen kom ju rykten om att folk misstänkte att Marcs team fuskade, vilket gav lite mer virke åt min lilla teori. hehe

Men iaf, Tom borde enligt mig redan inför årets säsong tesammans med Zarco å Folger "klassas" upp.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och nu har man fyllt upp med ytterligare en nationalitet/välsponsrad kille.

Marc VDS är till skillnad från andra privata team inte i något större behov av en rik andraförare. Teamägaren Marc van der Stratten är en av världens rikaste män med tillgångar i klass med Sveriges BNP. Det teamet behöver definitivt inte leta efter en förare som kan betala för sig. Att man tar sig an Luthi betyder bara att de tycker att han är den bäste de kunde få just nu.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Marc VDS är till skillnad från andra privata team inte i något större behov av en rik andraförare. Teamägaren Marc van der Stratten är en av världens rikaste män med tillgångar i klass med Sveriges BNP. Det teamet behöver definitivt inte leta efter en förare som kan betala för sig. Att man tar sig an Luthi betyder bara att de tycker att han är den bäste de kunde få just nu.
Har koll på vem Mr. Stratten är men det hindrar väl inte att han ser Luthi som både bra förare och någon som tar med sig lite egna sponsorer?
Vidhåller fortfarande att jag inte riktigt ser det naturliga i att Luthi ska till MGP.
Tycker du att han känns som han kan åstadkomma något som Rabat eller Miller inte kunde?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Motorsport har aldrig varit svenskt sosse-rättvist eller en sport där jobben delas ut enbart efter förtjänst, resultat och dagsform. Fabriksteam kan naturligtvis lägga stora summor pengar på att få precis de förare man vill ha, men den ekonomiska verkligheten är hela tiden närvarande för de minsta och fattigaste teamen som Aspar och Avintia. Får man inte tag på en eller ibland två förare som kan betala riktigt mycket pengar för sin styrning och för mycket mer av teamets verksamhet så blir det heller ingen racing.

Att LCR tar sig an Nakagami lär vara en ekonomisk vinstlott då HRC och Dorna kommer att stå för hela kalaset och lite till. Den japanska marknaden är desperat efter en förare i MotoGP och den kommer att betala för en förare i MotoGP och oavsett om han blir topp tio eller inte ens topp tjugo så kommer varje satsad peng att ha mycket bra ränta.

Baz värde har devalverats rejält denna säsong då det helt plötsligt finns en mer populär fralla som dessutom presterar bättre. Dornas stöd-peng för att han som ensam fralla sprider TV-intresse i sitt hemland lär vara ett minne blott och det ryktas dessutom att minst en personlig sponsor har "bytt sida" till det intressantare namnet.

Haha inte ofta man blir kallad sosse och framförallt inte av en norrlänning!:D Nej men jag förstår vad du menar Alatalo och vet att det är så världen fungerar. Det hindrar inte att jag som MotoGP-fan blir lite besviken när jag inte får se en av mina favorit-förare. Som tv-tittare är jag heller inte så spänd på att se vad t.ex Rabat, Abraham och Smith hittar på nästa säsong, tror inte det kommer bli bättre.
Har gillat Baz sen WSBK, skön personlighet, kul med en så lång kille i MotoGP och tycker hans kurva pekar uppåt. Visste inte att han fick Dorna-bidrag för att han är grodätare. Synd att det inte finns plats/sponsorer till två fransmän med tanke på alla spanjorer.

Ska bli spännande att se hur det går för Nakagami på Honda kontra Morbido/Luthi som jag håller för att vara skarpare förare!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser fram mot både Luthi och Morbidelli i MotoGP! :)
Nakagami har lite att bevisa, iaf i min bok.

Finns det verkligen ingen i WSBK som platsar in i MotoGP?
Vet att frågan varit uppe förut men Rea tex?
Nog f-n skulle väl han ta sig runt OK på en MotoGP hoj?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ser fram mot både Luthi och Morbidelli i MotoGP! :)
Nakagami har lite att bevisa, iaf i min bok.

Finns det verkligen ingen i WSBK som platsar in i MotoGP?
Vet att frågan varit uppe förut men Rea tex?
Nog f-n skulle väl han ta sig runt OK på en MotoGP hoj?
Både Rea, Sykes och Davies skulle klara sig ok men alla har väl antytt att dom inte är intresserade av sattelitstyrningar då de i dagsläget sitter på bästa materialet i mästerskapet. Både Rea och Davies har ju kört race i MGP men förklarligt nog så placerade dom sig inte högt då de blev inkastade pga av skador.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top