Silly Season 2018

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Typ moto2... ;)

Tja, man kan ju utveckla chassit istället med de slantarna som nu går till elektroniken så att utvecklingen skulle stanna av är ju inte riktigt sant.
Fritt? Var då? Har ju till och med minimivikt! Där är något att reta sig på istället för att tycka en "kantigare" elektronik är att förstöra racingen, fri elektronik förstör ju racingen!




Jo, visst kommer den med mest slantar lyckas bäst men, med en trubbigare elektronik kommer skillnaden mellan de som lyckas bäst och de som inte har resurserna bli mindre, kanske så liten att förarmaterialet faktiskt kan överbrygga det avståndet, det är iaf. min förhoppning.

Förstör verkligen elektronik racingen? Jag håller inte med. Men visst, när elektroniken spelar mindre roll så kommer såklart pengarna att gå till att utveckla andra områden vilket bara är positivt. Varför är minimivikten något att störa sig på? Hojarna blir väl inte lättare utan väldigt dyrt och exklusivt material? Skulle det bli billigare för oss ifall de släppte den biten fri? Bättre elektronik måste ju ändå gagna oss icke GP-piloter i framtiden.

Sen tycker jag inte att något sånt här förstör racingen. Bara att det inte är det bästa beslutet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förstör verkligen elektronik racingen? Jag håller inte med. Men visst, när elektroniken spelar mindre roll så kommer såklart pengarna att gå till att utveckla andra områden vilket bara är positivt. Varför är minimivikten något att störa sig på? Hojarna blir väl inte lättare utan väldigt dyrt och exklusivt material? Skulle det bli billigare för oss ifall de släppte den biten fri? Bättre elektronik måste ju ändå gagna oss icke GP-piloter i framtiden.

Sen tycker jag inte att något sånt här förstör racingen. Bara att det inte är det bästa beslutet.

En lätt hoj, hur dyr och exklusiv den än är, måste fortfarande köras, en datastyrd hoj räcker det att du sitter på.

Jo, elektroniken förstör racingen, att kunna med hjälp av elektroniken få den perfekta slipen på bakdäcket ut ur varje böj gör ju att det blir nära omöjligt att ta sig förbi, ju bättre elektronik desto mindre får föraren att jobba med.

Vore ju trist om det blev så att vi bara blir maskinutvecklare istället för racers för hojarna "kör sig själva", snart är enda kvarvarande uppgiften att sätta hjulet på exakt rätt ställe så ser teknikerna till att resten löser sig när du vrider på.

Jag tycker det är bra att det begränsas, ju trubbigare elektronik ju mer får föraren att säga till om och är inte det vad vi vill se och göra, se Vem som är bäst att Köra hoj?

Kanske blir riktigt lyckat för Zarco på KTM detta! :tummenupp
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Rins och A Espagaro är klara för två år till.

Frågan är bara om Ianonne stannar eller inte.
Kommer Redding har kört sitt sista år i MotoGP?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En lätt hoj, hur dyr och exklusiv den än är, måste fortfarande köras, en datastyrd hoj räcker det att du sitter på.

Jo, elektroniken förstör racingen, att kunna med hjälp av elektroniken få den perfekta slipen på bakdäcket ut ur varje böj gör ju att det blir nära omöjligt att ta sig förbi, ju bättre elektronik desto mindre får föraren att jobba med.

Vore ju trist om det blev så att vi bara blir maskinutvecklare istället för racers för hojarna "kör sig själva", snart är enda kvarvarande uppgiften att sätta hjulet på exakt rätt ställe så ser teknikerna till att resten löser sig när du vrider på.

Jag tycker det är bra att det begränsas, ju trubbigare elektronik ju mer får föraren att säga till om och är inte det vad vi vill se och göra, se Vem som är bäst att Köra hoj?

Kanske blir riktigt lyckat för Zarco på KTM detta! :tummenupp

Jag vet inte riktigt. Det känns inte som att racingen har förstörts sedan de analoga 2-taktarna förpassades till museum. Men jag ser din poäng och håller väl till viss mån med. Men hur vore det om man tog bort all traction control, launch control, olika mappningsr och allt. Skulle det bli mer racing då? Jag tvivlar.
Men samtidigt så är det såklart lite trist att den med mest pengar får ett extremt övertag. Det vore väl inte fel med mer konkurrens.

Kör Kallio på den nya elektroniken redan nu? Det vore riktigt coolt om Zarco kunde knipa iaf en pallplats nästa år. Han är ju otroligt kompetent.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
En lätt hoj, hur dyr och exklusiv den än är, måste fortfarande köras, en datastyrd hoj räcker det att du sitter på.

Jo, elektroniken förstör racingen, att kunna med hjälp av elektroniken få den perfekta slipen på bakdäcket ut ur varje böj gör ju att det blir nära omöjligt att ta sig förbi, ju bättre elektronik desto mindre får föraren att jobba med.

Vore ju trist om det blev så att vi bara blir maskinutvecklare istället för racers för hojarna "kör sig själva", snart är enda kvarvarande uppgiften att sätta hjulet på exakt rätt ställe så ser teknikerna till att resten löser sig när du vrider på.

Jag tycker det är bra att det begränsas, ju trubbigare elektronik ju mer får föraren att säga till om och är inte det vad vi vill se och göra, se Vem som är bäst att Köra hoj?

Kanske blir riktigt lyckat för Zarco på KTM detta! :tummenupp

Jag tror man överskattar elektroniken när det kommer till körbarhet. Det är i min åsikt bara ytterligare en aspekt som kräver erfarenhet och kunskap, precis som fjädring, däckval och andra traditionella parametrar. Verkligheten är ju den att 270 hk på 148 kg utan elektronik inte varit särskilt användbart. Rossis 2-takts gp-maskin sista året hade kapacitet på ca 200 hk men användningsområdet låg runt 160-170 hk för att den skulle gå att köra, vad jag har hört. Med dagens elektronik kanske det hade varit möjligt att utnyttja de sista 30-40 hästarna med. Fortare - bättre. ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tror man överskattar elektroniken när det kommer till körbarhet. Det är i min åsikt bara ytterligare en aspekt som kräver erfarenhet och kunskap, precis som fjädring, däckval och andra traditionella parametrar. Verkligheten är ju den att 270 hk på 148 kg utan elektronik inte varit särskilt användbart. Rossis 2-takts gp-maskin sista året hade kapacitet på ca 200 hk men användningsområdet låg runt 160-170 hk för att den skulle gå att köra, vad jag har hört. Med dagens elektronik kanske det hade varit möjligt att utnyttja de sista 30-40 hästarna med. Fortare - bättre. ;)

Precis, och eftersom det inte är körbart utan elektroniken så blir vinnaren den som får ut mest användbar effekt till asfalten med hjälp av elektroniken och då är det väl en klar fördel ur racesynpunkt att den blir trubbigare så chassit och förarna får större betydelse.

Jag säger ju inte att All elektronik är en styggelse utan det jag ogillar är den "digitala hojen" där det är viktigare att ha en perfekt elektronik än en känslig högerhand, kan man begränsa insensorernas känslighet så hjälper elektroniken till men du måste fortfarande köra hojen, tillräckligt finkänsliga sensorer och en skicklig tekniker så behöver du bara "sikta och skjuta".

Var tror du utvecklingen tar oss utan begränsning?
Nästan Alla vill ju vinna, en del hellre än bra....
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag vet inte riktigt. Det känns inte som att racingen har förstörts sedan de analoga 2-taktarna förpassades till museum. Men jag ser din poäng och håller väl till viss mån med. Men hur vore det om man tog bort all traction control, launch control, olika mappningsr och allt. Skulle det bli mer racing då? Jag tvivlar.
Men samtidigt så är det såklart lite trist att den med mest pengar får ett extremt övertag. Det vore väl inte fel med mer konkurrens.

Kör Kallio på den nya elektroniken redan nu? Det vore riktigt coolt om Zarco kunde knipa iaf en pallplats nästa år. Han är ju otroligt kompetent.

Det är ju inte kul om det blir en tävling i programmering i stället för att köra hoj.
Jag har för mig att NHRA -amerikansk dragracing- förbjöd datorstyrda transmissioner för att de till för stor del plockade bort föraren ur ekvationen. [Kan tyvärr inte hitta igen infon om detta, någon drag racing entusiast kanske vet mer].

Om man i mer eller mindre vilket läge som helst kan ge full gas och sedan elektroniken fixar resten så det programmeringtävling och inte RR. Men gillar man programmeringstävlingar och det gör jag så ska man anordna sådana och kalla dem vid deras rätta namn.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är ett ganska brett spektrum mellan robot-körd hoj (elektroniktävling) och enhetshoj (förartävling).
Jag tycker den balansen elektronik/förare/spänning ligger VÄLDIGT bra just nu.
Jag vill inte ha det mycket mer enhetligt (det kan man ha i Moto2, Moto3 och WSBK)
Kan man på något sätt behålla nuvarande balans och ändå göra det billigare är jag på.
Men det finns ett skäl till varför, iaf jag, följer MotoGP närmast och det är för att det är världens snabbaste prototyp-racing på MC.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sist jag läste/hörde nåt om det så sas det att det började mer och mer luta åt att han permanent lägger hjälmen på hyllan.

David Emmet (@motomatters) skriver på Twitter om 2 rykten, 1: Race i Finland nästa år! 2: Jonas Folger tillbaka i depån nästa år!!!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

Läser man den pressreleasen så står där "“We will propose to the International Motorcycling Federation (FIM) to have Finland in the MotoGP calendar for 2019". Vet inte om han menar att det är mer 100 nu kanske?

- - - Updated - - -

Petrux lär ha ett anbud från Aprilia, han får gärna skriva på för min del.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite intressant att Miller och Petrux är de mest intressanta förarna för Ducati, och det låter lite som om de känner att Lorre inte riktigt presterar enligt lön. :hihi
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Lite intressant att Miller och Petrux är de mest intressanta förarna för Ducati, och det låter lite som om de känner att Lorre inte riktigt presterar enligt lön. :hihi

Jag fattar inte riktigt varför Petrux är på tapeten, även med en GP17/GP18 under sig så presterar han inte mer än i mitten av fältet efter 6 säsonger i MotoGP.

Edit: Ja jag fick ju på käften direkt där, snyggt kört av Petrux!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top