2017 MotoGP #7: Gran Premi Monster Energy de Catalunya

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Femte kraschen!!1! :crash

Gissar att självförtroendet inte är på topp hos MM.
Eller VR, MV osv...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Upp och nervända världen, varken MM eller MV ser speciellt nöjda ut när man tittar på kroppsspråket, MV virrar på huvudet hela tiden och axlarna sjunker djupt. MM slår ut med armarna och tittar upp i skyn. Det här kan sluta hursomhelst! :brinnerup

Tror vi kan få en pall helt utan tidigare vinnare (i MotoGP), 1. Folger - 2. A. Esp - 3. Petrux till exempel.
Fast DP och JL lär väl ta i från tårna och hamna där framme som vanligt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grymt av Dovi att ta två i rad.:tummenupp
Champion I år kanske?

Ruskigt bra av MM att ta hondan till en andraplats efter alla dessa krascher! :)
Lorre vaknar till efter några trötta varv.
Yamma har lite att tänka på...

Edit: Var gör Suzuki i år?
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Dovi :bugar
Zarco, Folger visar fabriksyamaha vart skåpet skall stå!
Synd att Espargaro fick problem med maskin. Skulle vara kul att se vad han hamnade.

Lorres uppkörning var grym. Kul att se den attacken så sent i racet. Känns som han kan göra ett mycket bättre resultat än vad många trodde.

Honda fick lite revansch även att det troligen var fabriksyamahas problem med värmen som gjorde skillnad. Skönt att Yamaha inte alltid är överlägsna.

Bra race!
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fantastiskt spännande. Roligt med och för Dovi och Petruccis gissning på "maybe not podium but top five" var verkligen inte dålig ifall han inte hade tuggat grus på slutet.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vet inte vad jag ska tycka om helgens race.

Kändes som det var lite av ett lotteri där Dovi satsade minst dåligt. Rejset var väl ok annars men det saknas lite spänning när två av toppförarna är helt ute ur toppstriden.
Det syntes ganska tidigt att Dovi hade mer att komma med när han låg bakom DP.

Det skiljer 28p mellan 1-4 i vm vilket är helt otroligt.

Känns som den mest svårtippade säsongen någonsin. Så fort en bana har bra grepp är Yamaha oslagbara men blir det för varmt kommer DP eller om framdäcket funkar bra för honda så är MM solklar favorit men så fort det inte stämmer helt så är Ducatin livsfarlig med sin acceleration.

Känns helt omöjligt att peka ut en klar favorit i dagsläget.
 

Smagatusk

Guest
Första gången på 10 år jag missat racet live och blivit tvungen att streama det i efterhand. Ber om ursäkt på förhand till pbas om jag spoilar något nu. Jag vet inte hur mycket du laggar på din livestreaming. Du tittar kanske fortfarande?

Men Lorenzo... Vaffan? I ledning så drar han ifrån täten och har till synes koll på saker och ting. Sen ser han en skugga i ögonvrån och hoppar ut i diket och över staketet som en skrämd häst. Hur många placeringar tappade han på ett varv?

Alltså den mannen...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Första gången på 10 år jag missat racet live och blivit tvungen att streama det i efterhand. Ber om ursäkt på förhand till pbas om jag spoilar något nu. Jag vet inte hur mycket du laggar på din livestreaming. Du tittar kanske fortfarande?

Men Lorenzo... Vaffan? I ledning så drar han ifrån täten och har till synes koll på saker och ting. Sen ser han en skugga i ögonvrån och hoppar ut i diket och över staketet som en skrämd häst. Hur många placeringar tappade han på ett varv?

Alltså den mannen...

I de här trådarna får man låta bli att titta om man inte vill ha spoilers tycker jag. :hihi

Men jag misstänker att Lorenzo börjat hitta lite rätt på/med hojen, men att han drabbas stenhårt av droppet i fäste på däcken. Det var ju samma förra racet, han hängde med bra och plötsligt blev han långsammast i fältet i princip.
Skillnaden den här gånger var väl att han verkade lura ut hur han ska köra hojen när fästet blivit sämre, med tanke på att han efter några varv fick fart igen. Annars kanske han överhettade däcken, var tvungen att släppa av på tempot för att få ner dem i arbetstemp igen, sedan kunde han ta fart igen.
Har man kört fältets mest lättkörda hoj i en herrans massa år, och byter till den mest svårkörda (Av pallpotentaterna iaf) så kan det ju ta en stund att lista ut hur i hela friden man ska köra den i pallplatstempo.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Inte ovanligt, var det inte i Motegi 2015 som Lorenzo låg etta typ halva racet och körde upp sina regndäck och sen blev omkörd till tredje eller fjärdeplats?
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
I de här trådarna får man låta bli att titta om man inte vill ha spoilers tycker jag. :hihi

Men jag misstänker att Lorenzo börjat hitta lite rätt på/med hojen, men att han drabbas stenhårt av droppet i fäste på däcken. Det var ju samma förra racet, han hängde med bra och plötsligt blev han långsammast i fältet i princip.
Skillnaden den här gånger var väl att han verkade lura ut hur han ska köra hojen när fästet blivit sämre, med tanke på att han efter några varv fick fart igen. Annars kanske han överhettade däcken, var tvungen att släppa av på tempot för att få ner dem i arbetstemp igen, sedan kunde han ta fart igen.
Har man kört fältets mest lättkörda hoj i en herrans massa år, och byter till den mest svårkörda (Av pallpotentaterna iaf) så kan det ju ta en stund att lista ut hur i hela friden man ska köra den i pallplatstempo.

Fast jag vet inte, känns som duccen är snällast av alla hojarna mot däcken. Iaf på dom banorna med långa rakor. Tror dom väljer att köra mindre hårt i kurvorna och lita på att dom tar igen förlorad tid på rakorna. Tråkigt att däcken har så stor påverkan på racet, verkar droppa av rätt bra innan ens sista tredjedelen av racet är påbörjad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast jag vet inte, känns som duccen är snällast av alla hojarna mot däcken. Iaf på dom banorna med långa rakor. Tror dom väljer att köra mindre hårt i kurvorna och lita på att dom tar igen förlorad tid på rakorna. Tråkigt att däcken har så stor påverkan på racet, verkar droppa av rätt bra innan ens sista tredjedelen av racet är påbörjad.

Nu vet jag inte riktigt hur det är just nu, men de har ju iaf tidigare haft problem med att hojen slaktar däcken rätt fort. KAnske därför tex AD kunde ta två raka vinster i förhållanden där man var tvungen att vara riktigt försiktig med däcken, eftersom att han varit tvungen att vara det i flera år. AD själv sa ju att det var ett konstigt race nu senast.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top