Tankar och tips kring Caferacers

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Hej sporthoj!:)
Efter ca ett år utan hoj börjar suget bli enormt av att bara ha något att åka på. Då jag redan haft allt ifrån en bobber till en sporthoj så går jag nu i tankarna om att köpa någon äldre hoj som jag kan ha och dona med och som tillslut ska likna en caferacer/brat i min egen smak.

Just nu har jag fått upp intresset för den här - https://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_gs850g_73548910.htm?ca=5&w=2

Då jag inte har några större erfarenheter av att bygga om hojar så vänder jag mig till er.
Min idé är att bara ha något att åka på just nu i sommar och sen in mot hösten börja riva i grejorna och ändra den lite lättare rent kosmetiskt sett. Jag hade inte tänkt göra några större ingrepp utan framförallt byta sadel, blinkers och styre och sånt till en början.

Ni som är lite mer erfarna av att bygga caferacers, vad ska jag tänka på rent allmänt inför köp och eventuellt ombyggnad. Alla tips mottages glatt!!:yoparty
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är en gammal hoj.
En nyare GSX750 är oftast bättre, mekanisk och körmässigt. Oftast kostar de inte så värst mycket mera heller.

När det gäller att bygga om så planera och skaffa prylar innan du river.
Kolla hur ramen ser ut, klura ut vilken sadel som passar eller hur det skall moddas för att passa.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Det är en gammal hoj.
En nyare GSX750 är oftast bättre, mekanisk och körmässigt. Oftast kostar de inte så värst mycket mera heller.

När det gäller att bygga om så planera och skaffa prylar innan du river.
Kolla hur ramen ser ut, klura ut vilken sadel som passar eller hur det skall moddas för att passa.

Den hojen såldes dock riktigt fort tyvärr. Så nu dog helt plötsligt suget av att ha något billigare ut, och man är återigen i tankebanorna av en fläskig Ktm superduke 1290 tills det kommer ut nån potentiell gammal tidsmaskin :)
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Rådfrågning!
Denna dök just upp på blocket. Och är precis något liknande som jag vill bygga caferacer på.
Vad tror ni om den slirade kopplingen? Tror ni det åtgärdas med dom nya lamellerna eller kan man åka på backjobb och behöva punga ut flera tusen?

https://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_k1100_rs_74036149.htm?aw=1
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bra hoj men kan du inte skruva så kan det vara ett enkelt jobb eller betyda större utgifter.

Men Caféhoj skulle jag nog inte säga även med större ombyggnader... :fakta :D
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Med BMW är det ett jävla meck med elsystem och att få andra mätare att fungera
kan bli svårt om du inte vill behålla badrumsvågen:huvet
Bågfilen går bäst i Japansk järn:hihi
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rådfrågning!
Denna dök just upp på blocket. Och är precis något liknande som jag vill bygga caferacer på.
Vad tror ni om den slirade kopplingen? Tror ni det åtgärdas med dom nya lamellerna eller kan man åka på backjobb och behöva punga ut flera tusen?

https://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_k1100_rs_74036149.htm?aw=1

Byta koppling på BMW är ett i grunden rätt enkelt arbete, men tidskrävande.
Skulle tro att en BMW-verkstad har 10 timmar i boken på det, men att det kan gå åt like 30 timmar första gången en novis skall göra det.

Inga direkta specialverktyg krävs, mer än möjligen ett centreringdon för lamellen.

Arbetsgången är den att man helt enkelt styckar upp hojen bakifrån.
Kran eller balk+spännband kommer att behövas.

Har du bytt koppling på en gammal traktor någon gång så vet du hur det går till... :D

Finns massa teutorials på nätet, de flesta som kör BMW som är 7 år eller mer har varit tvungen att byta koppling - antingen själv, eller på verkstad. För typ 17 lök eller så.

Jag skulle inte nöja mig med att byta bara lamellskivan. Det finns gott om packboxar som behöver bytas samtidigt, och gärna tryckplattan också.

Tråkiga bifynd när man gräver: skadade splines.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det lät horribelt dyrt med kopplingsbyte på en BMW hoj om man involverar en mekaniker betald per timme. Gäller det endast de äldre modellerna eller även modernare?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
K-serie med liggande pannkaksmotor är grisar att jobba med.
Där någonstans ligger priset för typ K1100LT / K 1200RS.
En naken K75 blir lite billigare, en fulldressad K1200LT mycket dyrare.

K1200/1300 med tvärställd motor är något annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grejen är att växellådan ligger i linje bakom motorn, med en torrkoppling emellan precis som en traditionell bakhjulsdriven bil. Det finns en mängd fördelar, vilket är orsaken till att BMW konstruerat hojar på det viset sedan 1923. Sedan finns det förstås några baksidor, främst när man skall byta kopplingen... man måste nämligen dela motor och låda från varandra.

Inget SVÅRT jobb alls, bara det att man börjar med att montera isär hojen bakifrån. Det tar tid men du behöver inga specialverktyg eller så, ett spännband att hänga hojen i från taket underlättar...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kan hoppas att BMW har dimensionerat sina kopplingar väl i så fall. Från ett ägarperspektiv är det ju intressant att veta vad man har att vänta sig.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tja, en 15000 mil brukar de hålla i alla fall.

Det är ju en väldigt bra livslängd. Inte så mycket att orda om ifall man tillhör de första ägarna. Mindre roligt att åka på det vid ett begagnatköp om man inte är medveten om kostnaderna och arbetstiden det tar. Det var nytt för mig. Visar på vikten att informera sig vid ny och begagnatköp så att man vet vad man ger sig in i.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut är det så. BMW-ägare kör dessutom mycket rent generellt (dvs de bygger hojar för långa körsträckor) och därför är det viktigt att servicen också skötts under hela hojens livslängd.

Min gamla BMW hade gått 17.500 mil när jag sålde den, märktes inte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min gamla BMW hade gått 17.500 mil när jag sålde den, märktes inte.

Märkte du inte att du sålt den? :va Måste varit en tråkig hoj? :D

Om jag skulle sälja min nya Daytona, som i skrivande stund rullat 19 882 mil enligt mätaren, skulle jag märka det... :D
Men, framför allt, sakna den! :fakta Så jag säljer inte den... :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mohaha, MILEN märktes inte (möjligen åren).

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Tack för era svar!

Haft lite mailkontakt med gubben som äger hojen och ställt diverse frågor för att få en allmän överblick.
Han påstår att han inte vet hur långt den gått riktigt då han inte tror att den gått dom 16.000 (ish) milen som mätaren visar. Då han tycker att skicket och gången tyder på mycket mindre. Han vet heller inget om splinesen fått någon genomgång då han haft flera BMW hojar och inte hört något om det.
Han menar helt enkelt att hojen är i fint skick och att den går bra för sin ålder.

Tanken är som sagt att ha något som jag kan pilla på under vinterhalvåret. Har kikat runt lite på diverse grejer som skulle ha inhandlats om det blir köp och kom över "M-unit"
Någon som har erfarenhet av dessa?
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Den hojen såldes dock riktigt fort tyvärr. Så nu dog helt plötsligt suget av att ha något billigare ut, och man är återigen i tankebanorna av en fläskig Ktm superduke 1290 tills det kommer ut nån potentiell gammal tidsmaskin :)

Köp 1290 och njut av livet bara :p Du kommer inte ångra dej! Caferacer får vi bygga under tiden innan 1290 ger upp :D
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Köp 1290 och njut av livet bara :p Du kommer inte ångra dej! Caferacer får vi bygga under tiden innan 1290 ger upp :D

Det skulle absolut vara något. Just nu finns inte dom pengarna då jag jobbar extra. Men annars så hade det stått en sån i garaget för längesedan! :yoparty:yoparty
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Det skulle absolut vara något. Just nu finns inte dom pengarna då jag jobbar extra. Men annars så hade det stått en sån i garaget för längesedan! :yoparty:yoparty

Ta lån upp över öronen, köp en 1290 en lambo och eventuellt ett par luder och lite sprit så låter du ungarna betala för de när du dör? :crash:brinnerup:rofl
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top