Cbr1100 blackblade turbo.

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
Jag har turbokonverterat en blackbirdmotor med förgasare och hängt den i en fireblade från 98.
Lack, puts och kåpor tar jag senare.
Nu vill jag bara få den att gå som den ska.
Jag har läst det mesta som går att finna på nätet om turbokonvertering med förgasare på mc och försökt bygga efter det.
Jag har en bredbandslambda monterad, har provkört en hel del och laborerat med pitotröret för att hitta en placering där jag kan få ett någorlunda lagom tryck till flotörhusen.
Med rätt placering så ska man ju enligt de med erfarenhet inte behöva bestycka om förgasarna eller i alla fall bara behöva göra små ändringar.
Hur jag än placerar pitotröret så får jag för högt dynamiskt tryck till flotörhusen vilket resulterar i en tokfet gång.
Har även provat att gå ned från 10 till 6mm i diameter på pitotröret.
Vet inte hur jag ska gå vidare...
Kanske öka diametern på tryckrören som nu har 44mm innerdiameter, för att få ned lufthastigheten ...eller..
Bara bestämma mig för en position för pitotröret och gå vidare med förgasarbestyckning.....??
Borde det isåfall räcka med mindre huvudmunstycken?
Hmm.. jag har mycket funderingar och ingen att fråga..????
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Labba med hålet in till pitotröret, för du har väl ett sådant? Inte vetjag men om du har 4mm in så minska till 3 eller så. Hur är det med bränsletrycksregulatorn? Du har en linjär?

Många år sedan nu men jag körde snigel på en förgasar R1-98 back in tha day.
 

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
Bränsletrycksregulatorn är från mcx och ska vara till förgasarturbo.
ställd på ca 2 psi.
Pitotröret är nu 6 mm i diameter och och med ingångshål på 3mm.
minimalt instick i tryckröret.
Ändå för högt dynamiskt tryck.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Kan du råkat koppla bränsletrycksregulatorn fel? Eller något knas med returslangen kanske?
 

daytonaracer

Guest
går hojen fett hela tiden eller bara under laddtryck?
 

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
Den går som den ska och med bra lambda på tomgång.
Beroende på hur jag ställer pitotröret så kan jag få den att funka hyfsat med liite gas.
men då måste jag vrida bort ingångshålet på pitotröret nästan 90 grader från luftströmen annars toksurar den.
Och med pitotröret i ett sådant läge så tror jag det dynamiska trycket blir väldigt ostabilt vid högre luftflöde .
Den går iaf fett eller mycket fett över tomgång ... kanske magert på högre varv och laddtryck, men har inte vågat varva ut när den går så orent.
Om den magrar lite för mycket då så kan det spika jäkligt hastigt.
Ska prova att byta huvudmunstycken.
Från 145 till 115.
Återkommer med resultat.
 

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
tror inte att regulatorn är felkopplad.
Jag vet att jag egentligen borde ha bränslefiltret efter pumpen istället för före som jag har nu.
Det är ett relativt stort filter till bil och jag tycker inte att det borde göra större skillnad.
Bränslereturen går in i tanken dredvid slangen ut men med ett rör som sticker rakt upp ca130 mm i tanken.
Inte över bränslenivån i tanken vid fulltankad som jag har läst att den ska.
Men det funkade på min förra hoj med mcx kit.
 

daytonaracer

Guest
bilder vore bra,låter som något knas med trycksättningen av förgasarna,mindre huvudmunstycken är ju inte bra om den går snålt på högre varv.Gick motorn bra innan turbon?
 

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
Nu har jag provkört med 115 huvudmunstycken .
Måste fortfarande ha pitotröret vridet ca 45 grader från luftströmen för att den inte ska gå för fett.
Den går bättre men ändå fett på högre varv med mer trottelöppning men fortfarande för fett på mellanregistret.
Vid gassläpp så fetare den så den dör.
Vill ju helst hamna rätt med bestyckning när pitotröret är riktat rakt mot luftströmen.
Ska köra lite mer ikväll och ev sänka nålarna.
Foton kommer..
 

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
har inte kört motorn utan turbo men jag utgår ifrån att den var original bestyckad.
Jag har gått igenom förgasarna och bytt oringar till ventilationsanslutningarna .
Har även ersatt gummitätningen mellan förgasarna med oringstädade hylsor.
Det borde vara tätt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur grov returslang har du från bränsletrycksregulatorn till tanken? Jag tänker om den är för klen så får man skenade bränsletryck! Har för mig man bör ha 12mm slang på returen. Du bör ha en bränsletrycksmätare i närhet av turbotrycksmätaren för då kan du se om bt skenar ifrån turbotrycket.

Vart har du satt pitotröret? De måste sitta någonstans mellan turbo och plenum.......
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
bränsle trycket har väldigt liten inverkan på förgasar turbos, endast när flottör nålen börjar läcka som det kan bli problem. Kolla btr iallafall Centrum skruven skall man skruva för hand tills man känner att den når membranet och där skall man låsa fast den med muttern. Alltså ingen på verkan på membranet innan laddtryck.(förtryck på centrumskruven).

//Mvh Björne:banana
 

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
När jag pratade med Marklund så sa även han det inte är så känsligt med bränsletrycket så länge den inte flödar.
Måste ändå utesluta allt tänkbart.
Det är egentligen ingen större skillnad nu när jag bytt huvudmunstycken från 145 till 115.
Tror att jag ska byta tillbaka igen.
I ett försök att sänka trycket i pitotröret så provade jag att borra ett litet hål på läsidan av pitotröret , (på motsatt sida av inloppshålet).
Det funkade...Lite för bra.
Ska prova större ingång och mindre på baksidan.
 
Gick med
1 May 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9-R -02
Jag känner igen det du skriver. Har labbat så jag höll på att bli knäpp med detta pitorör.
Har nu fått det att funka skapligt, dock går min hoj lite för fett vid ladd, men hellre det än tvärtom.
Se till att pitoröret sitter på en raksträcka, alltså inte för nära någon böj, då funkar det inte.
Måste sitta minst rördiametern ifrån böj.
Mitt pitorör är 10mm i ytterdiameter, 8mm invändigt och det borrade hålet är 4,5mm.
Som Hayabusaking skrev, ställ regulatorn på typ inget i grundtryck. Den ska vara progresiv, dvs. trycket lite högre linjärt med turbotrycket.
 

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
Nu har jag bytt tillbaka till original bestyckning och gått vidare med min ide om ett hål på pitotrörets läsidan för att få ner det dynamiska trycket.
Jag har ett 4,5mm hål på trycksidan.
Började med ett 1,5 mm hål på läsidan lite förskjutet från hålet på framsidan och ökade 0,5 mm i taget till jag kom upp till 4 mm.
En provtur mellan varje borrning och det gick bättre för varje gång.
Den går fortfarande lite fett så jag behöver nog öka ännu mer för att hamna rätt.
Kör utan ic så jag laddar bara 0,4-05bar men verkar ändå gå ganska hyfsat.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Gick den bra utan turbon?
Kan det vara slitna förgasarnålar/nålsäten som gör att det surar ner vid pådrag.
Min erfarenhet är att pitotröret har en påverkan liknande main jet i bifogade bilden.
Går den surt vid pådrag är det mest troligt nålarna som spökar.
Sen kan chokespjällen öppna vid högre laddtryck så de kan du naja fast när du går över 1 bar i ladd.
jet-chart.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top