Postnords budbärare ljuger och suger!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Posten har steppat upp!

Alla paket har kommit i tid hela sommaren och idag kom paketet jag beställde efter 13 igår!

Bra jobbat!

Enda som dröjt är ett som leverantören inte fått iväg utan bara fyllt i och köpt transporten men det kan man ju inte lasta posten för.

Något har hänt och vänt i det företaget och det åt det riktigt bra hållet, ny företagskultur?
Verkar ju som de vill ha kunder nu! :tummenupp


......man kan ju inte bara klaga, måste berömma det som är bra med..... :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Posten har steppat upp!

Alla paket har kommit i tid hela sommaren och idag kom paketet jag beställde efter 13 igår!

Bra jobbat!

Enda som dröjt är ett som leverantören inte fått iväg utan bara fyllt i och köpt transporten men det kan man ju inte lasta posten för.

Något har hänt och vänt i det företaget och det åt det riktigt bra hållet, ny företagskultur?
Verkar ju som de vill ha kunder nu! :tummenupp


......man kan ju inte bara klaga, måste berömma det som är bra med..... :)

App, app, app, beröm pysslar vi inte med det i Sverige! :7peta

Itts nått de svidish vej, som vi säger på modärn svenska!:crash

Men seriöst verkar det faktiskt som det hänt något! :tummenupp

Har de flyttat på chefer som tänker utanför lådan och behållit de som vet vad lådan innehåller? :D
Oavsett får vi hoppas det fortsätter... :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sitter och vänta på ersättningsprodukten från Tyskland eftersom att första paketet försvann (hamnade i den andra dimensionen där Postnord förvarar sina utlandspaket eller är det brännugnen i värmeverket i Uppsala som är slutdestinationen för paket numera..?).

Tycker lite synd om den tyska firman då jag redan har hunnit köpa det jag behövde i Sverige då jag inte orkade vänta till slutet på året innan jag får prylen.
Beställningen var en chansning då Postnord inte slarvat bort så mycket från Tyskland ännu, men de ökar ju på volymen för varje beställning nästan, numera.
Nåväl, nu har jag ett stycke info om att paketet är på väg (26/8) sen är det helt tyst....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Postnord funkar i Majorna, bra Budbärare !

Beställde leverans idag mellan 0900 och 1400 för framdäcket från Tyskland.

0945 plingar det på dörren och där står han, Budbäraren, samma som sist.
Med däcket.

Han får min kommentar: "Lysande, tack så mycket."

Nu dags ner och montera. Ta av hjulet och montera av befintligt däck gjorde jag igår.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kemikalieskatt även för utländska handlare
Nu ska även utländska handlare få betala kemikalieskatt, föreslår regeringen.
Telegram från TT / Omni
28 okt. 2019, 15.38
"Det är en principiell fråga att ha lika villkor när utländska e-handelsföretag konkurrerar med svenska företag. Hittills har utländska företag som säljer varor direkt till privatpersoner av praktiska skäl varit undantagna från skatten. Det har varit starkt kritiserat och därför har vi arbetat fram ett förslag där vi får bukt med problemet", säger finansminister Magdalena Andersson (S) i en kommentar.
Förslaget innebär att företag i andra EU-länder får betala kemikalieskatt om deras årliga försäljning till Sverige överstiger 100 000 kronor. Reglerna gäller även hemsidor som erbjuder varor från olika säljare.

Finns säljaren utanför EU ska skatten betalas från första kronan i samband med att köparen betalar tull och moms.

"Syftet med kemikalieskatten är att minska användningen av farliga kemikalier i prylar vi alla använder i vår vardag. Det är självklart lika viktigt när utländska företag säljer till svenska privatpersoner och därför är detta ett viktigt tillägg, säger biträdande finansminister Per Bolund (MP).

Finansdepartementet skickar nu ut förslaget på remiss med målet att de nya reglerna kan träda i kraft den 1 oktober 2020. Lagändringen förväntas ge skatteintäkter på 40 miljoner kronor.


Postnord höjer avgiften för paket från Kina år 2022
När den svenska kemikalieskatten på kläder och skor införs 2022 kommer Postnord att höja deklarationsavgiften för e-handelsvaror från länder utanför EU, exempelvis Kina. Det rapporterar SR:s Ekot.

Avgiften kan höjas till uppemot 200 kronor, från dagens 75 kronor. Enligt Postnords e-handelschef Peter Hesslin ska den höjda avgiften finansiera den extra administration som skatten medför.

– Någon behöver ju betala för den extra arbetskraften som vi tar in, säger han till Ekot.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill jobba i ett företag som själva kan hitta på saker att fakturera (och få regeringen att klubba igen det) och sedan själv få sätta priset, och hänvisa till att det måste vara dyrt för det blir ju en massa jobb för mig...

Vaddå ökad arbetsbelastning?
Är det jobbigare att lägga på 200:- på paketen än 75:-, för dom stoppar ju redan alla paket från Kina?

Jag kan alltså beställa en gråsten från Kina, och posten kan kidnappa paketet och kräva 200 spänn i kemikalieskatt på den?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Allt som kan begränsa handel med Kina är jag för!
Kineserna ska hållas kort:smasha:smasha

Ja, det är därför jag vägrar Apple-produkter...
Det är svårt att hålla dom kort, nästan all elektronik görs ju där, oavsett vart den har designats.

Men visst, är syftet att svälta kineser, då kan vi ju börja med att ta bort subventioner för kina tillverkade solceller.
Kineserna tillverkar en majoritet av alla solceller i världen*, för att det är en så miljövidrig verksamhet att det inte går att göra till konkurrenskraftiga priser i länder som tar hand om utsläppen.

Men nejdå, staten går glatt in och betalar för att vi ska köpa solceller.

*Även om en solpanel påstås vara tillverkad i ett "bra" land så kan dom enskilda kiselcellerna fortfarande vara tillverkade i Kina, det man gör i det "bra" landet är att limma fast dom på en skiva och sätta ett glas och en aluminiumram på dom, inga nedsmutsande verksamheter alltså
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Även andra fraktfirmor kan vara lite frustrerande.

14/10 beställde jag lite saker från Conrad. Som tydligen skickar via UPS. Sedan 20/10 har statusen varit "Vi arbetar på att få den säkerhetsklarering som behövs för att leverera paketet.". Vilket är en aning kryptiskt.

På spårningssidan står även "Adressinformation krävs". Så har tänkt att det kanske varit något knas med leveransadressen eller liknande. Men inga försök att ändra den har fungerat. Inte heller att omdirigera paketet till närmaste utlämningsstället har fungerat (inga utlämningsställen i närheten har hittats).

I fredags kontaktade jag UPS kundtjänst. Och får då till svar att deras underentreprenör inte kunnat leverera eftersom den saknat portkod.

Det kan ju låta förståeligt. Eftersom det sitter en kodpanel på porten. Men den är bara aktiverad nätter och helger. Alltså har chauffören bara sett panelen, sett att det inte finns någon portkod på adressetiketten och sedan rapporterat att det inte går att leverera. Utan att kliva ur bilen och känna på dörren (eller göra kopplingen att den gröna dioden på kodpanelen kanske betyder att den inte är låst).

Och hur ska man kunna veta att "säkerhetsklarering" i det här fallet är det samma som portkoden till hyreshuset?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu ska även utländska handlare få betala kemikalieskatt, föreslår regeringen.

Ytterligare en konsekvens av svetsarens sängfösare med businessflygaren...?

Vilken tur att mina batterier såväl som brake cleaner hämtas hem i privat bil och att min icke-EU leverantör är ytterst villig att bokföra mina supergiftiga färgborttagningsmedel och aluminiumpolish som...något annat.

Allt som kan begränsa handel med Kina är jag för!
Kineserna ska hållas kort:smasha:smasha

Om man ska åka med tåget så är det bra att komma till perrongen lite tidigare än trettio år för sent...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I fredags kontaktade jag UPS kundtjänst. Och får då till svar att deras underentreprenör inte kunnat leverera eftersom den saknat portkod.

Jag försöker peta in mitt mobilnúmmer och numera också PK1234 i adressen.
Och det fungerar.
(Vi har ingen PK, det är bara att dra i dörren.)

Men snart kommer väl.
Kunde inte leverera, Kunde inte hitta PK nummerapparaten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Får en avi i brevlådan idag. Paket kan hämtas hos 7-eleven. Kan det vara paketet som har varit under transport 1 månad från Tyskland till mig. Går in och kollar. Ser inte lovande ut för mig.
Det ser ju ut som det kom den 19 nov till 7-eleven och ska skickas tillbaka ?!?
Nåja tar avin, åker till 7-eleven och 7-säljaren ser på avin (ska finnas från 1600) och skakar på huvudet och visar på säcken. Han har inte hunnit packa upp. Kan du komma om några timmar ? Javisst. Tillbaka vid 2100, inga problem får paketet och jag kan hitta de "tyska numren på paketet" så det är det tyska paketet.
Men när jag kommer hem och kollar på posten.se
Paketet ska skickas tillbaka ? ! ? Eller fattar jag inget ? Med mitt paket hämtat av mig. Jag har prylen här hemma just nu.
Och det är rätt. Den beställda.20201126-PostNord.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Får en avi i brevlådan idag. Paket kan hämtas hos 7-eleven. Kan det vara paketet som har varit under transport 1 månad från Tyskland till mig. Går in och kollar. Ser inte lovande ut för mig.
Det ser ju ut som det kom den 19 nov till 7-eleven och ska skickas tillbaka ?!?
Nåja tar avin, åker till 7-eleven och 7-säljaren ser på avin (ska finnas från 1600) och skakar på huvudet och visar på säcken. Han har inte hunnit packa upp. Kan du komma om några timmar ? Javisst. Tillbaka vid 2100, inga problem får paketet och jag kan hitta de "tyska numren på paketet" så det är det tyska paketet.
Men när jag kommer hem och kollar på posten.se
Paketet ska skickas tillbaka ? ! ? Eller fattar jag inget ? Med mitt paket hämtat av mig. Jag har prylen här hemma just nu.
Och det är rätt. Den beställda.View attachment 457354

Precis det har ju hänt mig också, både att jag aldrig har fått något meddelande förän meddelandet att paketet ska skickas tillbaka, och att jag har kommit till utlämmningsstället och dom inte har packat upp paketen så jag har fått komma tillbaka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ungefär samma sak hände min gamle far för bara några dagar sedan.

Han tyckte att ett paket tog lite väl lång tid så han lyckades på något outgrundligt sätt via telefon att ta sig fram till PostNords kundtjänst. Väl där uppmanades han att omedelbart åka till utlämningsstället, för paketet skulle skickas tillbaka till avsändaren samma dag eftersom ingen hämtat det på fjorton dagar...

Ingen lapp i postlådan. Inget SMS. Inget e-mail. Numera ska man tydligen gissa när ens paket har kommit fram till utlämningsstället...Är det inte lika bra att det här skitföretaget bara lägger ner...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En kompis väntade på en front till sin Camaro från ett företag i Kalix för några veckor sen. Det tog sin lilla tid för företagaren att få iväg paketet, men rätt som det var påstod han att det var skickat. Efter ett par veckor började kompisen fundera över vart det hade tagit vägen. Efter många om och men gick han till den lokala minibutiken och frågade om de hade ett paket. Jodå, där fanns det. Butiksinnehavaren var fly förbannad över att han inte hade hämtat det. Eftersom han inte hade fått nån avi var det svårt. Att "Mottagarens telefonnummer" var tydligt och dessutom rätt hade inte nån i butiken funderat över. :huvet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha i dag kom en moms inbetalning från post nord angående en försändelse från England.

75:- i deklaration avgift och
23:- i import moms.

Gällde inte avtalet året ut? Tröttnade på tel kön hos posten efter 30+ ich minuter o du har bla la i kön.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tycker Postnord har fungerat bra sista tiden....
Men det är bara med saker som dyker upp i deras app.
Där får man, på hempaketen, välja utkörningstid och lämna meddelande till chauffören.
Blir oftast ett "Det finns folk hemma hela dagen" och det funkar.
De kommer inom tidsramen och lämnar paketen.

Däremot saker som inte dyker upp i appen är det som vanligt med.
Några åker hit, andra åker dit. Vart nu dit är, men det är inte i min brevlåda i alla fall.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Engelsmannen har inte dropshippat till dig då?

Jag drabbades av det, skulle köpa en elektronik grej från Kina, men hittade en välrenomerad säljare i tysklan.

Den skulle kosta 550:- från Kina, och 700:- från tyskland, då jag hade lite bråttom valde jag tyskland, för jag räknade med minst 100:- i utpressningsavgift från Postnord (när dom inte vet priset på varan brukar dom dra till med det) om jag tog den från Kina.

Tysken beställde då åt mig, från en Kinesisk säljare, med leverans direkt hem till mig.

När jag fick vänta oerhört länge ändå på paketet kontaktade jag tysken och fick ett kinesiskt spårningsnummer, så jag anade att det skulle komma ett utpressningsbrev, så jag upplyste surt tysken om att det var hans problem att betala in paketet till EU/Sverige och att det var 75kr +25% av varans värde, eftersom han hade satt ett pris inklusive shipping.

Utpressningsbrevet kom, och det var på en hundring, så jag betalade det och fick paketet.

Tysken gjorde misstaget att kontakta Ebay och fråga om han verkligen var skyldig att betala avgiften, och Ebay tog min sida, har man satt pris inklusive shipping, och inte skrivit någon disclaimer om att ytterligare avgifter kan tillkomma, då ska paketet levereras till kunden för det utsatta priset inclusive frakt.

Jag vet inte om tysken fick kalla fötter att jag skulle rapportera honom till Ebay, eller om han bara shabblade själv, men han betalade tillbaka 700:- +75:- +25% till mig... :D

Jag fick alltså betalt för att ta emot en vara gratis från honom...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Engelsmannen har inte dropshippat till dig då?

Jag drabbades av det, skulle köpa en elektronik grej från Kina, men hittade en välrenomerad säljare i tysklan.

Den skulle kosta 550:- från Kina, och 700:- från tyskland, då jag hade lite bråttom valde jag tyskland, för jag räknade med minst 100:- i utpressningsavgift från Postnord (när dom inte vet priset på varan brukar dom dra till med det) om jag tog den från Kina.

Tysken beställde då åt mig, från en Kinesisk säljare, med leverans direkt hem till mig.

När jag fick vänta oerhört länge ändå på paketet kontaktade jag tysken och fick ett kinesiskt spårningsnummer, så jag anade att det skulle komma ett utpressningsbrev, så jag upplyste surt tysken om att det var hans problem att betala in paketet till EU/Sverige och att det var 75kr +25% av varans värde, eftersom han hade satt ett pris inklusive shipping.

Utpressningsbrevet kom, och det var på en hundring, så jag betalade det och fick paketet.

Tysken gjorde misstaget att kontakta Ebay och fråga om han verkligen var skyldig att betala avgiften, och Ebay tog min sida, har man satt pris inklusive shipping, och inte skrivit någon disclaimer om att ytterligare avgifter kan tillkomma, då ska paketet levereras till kunden för det utsatta priset inclusive frakt.

Jag vet inte om tysken fick kalla fötter att jag skulle rapportera honom till Ebay, eller om han bara shabblade själv, men han betalade tillbaka 700:- +75:- +25% till mig... :D

Jag fick alltså betalt för att ta emot en vara gratis från honom...

Mjo jag har följt paketet och det har ankommit royalmaili England som skickat det vidare till Sverige.

Så rent krast skall momsen vara betald i England.

Men jag sparar 900 ;- ich på denna Förgasaren ändå så det får vara med att bråk. Briggsundstrutton föggen gick enbart att köpa i USA enligt det stället som ville sälja så en Kina klon fick duga till den bensin drivna kärcher högtryckstvätten, originalet hade haft kondens ibränsletanken o föggen därmed ärgat sönder totalt.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top