Postnords budbärare ljuger och suger!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ba skoja fattarula josef, jag är så fredlig så. Trodde mest att det redan var fixat med straffavgifterna via wish. Kan köra med repigt hipstervisir nån vecka till.
Det ska vara fixat och om allt hanterats rätt både av Wish och av oss vid ankomsten till Sverige så blir det ingen avgift. Som sagt: Skicka kollinummer så kollar jag på det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
https://www.dn.se/ekonomi/problem-med-avgifterna-pa-wish-paket-till-sverige/
(bakom betalvägg)

"I mars införde Postnord en avgift på paket som skickas till Sverige från länder utanför EU, men hundratusentals paket skickades tillbaka eftersom svenskarna inte var villiga att betala avgiften.
Postnord kom tillsammans med e-handelsföretaget Wish överens om att ta bort avgiften och avtalet började gälla klockan sex på kvällen 14 juni.

Trots det har kunder som beställt varor på Wish efter att avtalet började gälla fått betala avgifter på sina paket när de kommit till Sverige.

Enligt Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, handlar det om att alla underleverantörer till Wish inte har hunnit sätta avtalet i system.
– Wish är ju en portal som består av många, många handlare och inte alla av de handlarna har hunnit implementera den här lösningen, säger Maria Ibsén.

Underleverantörerna säljer sina produkter via Wish och det är också underleverantörerna som skickar paketen till Sverige. För att de svenska kunderna ska slippa avgiften på 75 kronor måste Postnord veta att paketen är beställda via Wish.

– Rent konkret ska vi få vissa elektroniska filer och det ska finnas en kod på paketet som vi kan läsa av. Saknas de filerna och den koden då kan vi inte se om paketen kommer via Wish, säger Maria Ibsén.

Hur många kunder som påverkats vet Maria Ibsén inte. Hon säger att de som drabbats kan kontakta Postnords eller Wish kundtjänst för att få hjälp."


:crash:rofl
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
https://www.dn.se/ekonomi/problem-med-avgifterna-pa-wish-paket-till-sverige/
(bakom betalvägg)

"I mars införde Postnord en avgift på paket som skickas till Sverige från länder utanför EU, men hundratusentals paket skickades tillbaka eftersom svenskarna inte var villiga att betala avgiften.
Postnord kom tillsammans med e-handelsföretaget Wish överens om att ta bort avgiften och avtalet började gälla klockan sex på kvällen 14 juni.

Trots det har kunder som beställt varor på Wish efter att avtalet började gälla fått betala avgifter på sina paket när de kommit till Sverige.

Enligt Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, handlar det om att alla underleverantörer till Wish inte har hunnit sätta avtalet i system.
– Wish är ju en portal som består av många, många handlare och inte alla av de handlarna har hunnit implementera den här lösningen, säger Maria Ibsén.

Underleverantörerna säljer sina produkter via Wish och det är också underleverantörerna som skickar paketen till Sverige. För att de svenska kunderna ska slippa avgiften på 75 kronor måste Postnord veta att paketen är beställda via Wish.

– Rent konkret ska vi få vissa elektroniska filer och det ska finnas en kod på paketet som vi kan läsa av. Saknas de filerna och den koden då kan vi inte se om paketen kommer via Wish, säger Maria Ibsén.

Hur många kunder som påverkats vet Maria Ibsén inte. Hon säger att de som drabbats kan kontakta Postnords eller Wish kundtjänst för att få hjälp."


:crash:rofl

Det går bra nu :rofl

För övrigt tycker jag att det är fascinerande att en order som placeras på söndagen paketeras och skeppas från Storbritannien på måndag morgon, når Sverige måndag kväll och tar sig sedan inte längre på två dagar... Att frakta paket mellan länder görs på en dag, att leverera skiten inom ankomstlandet tar minst tre... #Postmordlogik
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det går bra nu :rofl

För övrigt tycker jag att det är fascinerande att en order som placeras på söndagen paketeras och skeppas från Storbritannien på måndag morgon, når Sverige måndag kväll och tar sig sedan inte längre på två dagar... Att frakta paket mellan länder görs på en dag, att leverera skiten inom ankomstlandet tar minst tre... #Postmordlogik

Brukar ta 2-5dagar från asien och sedan 2-5 veckor från gränsen för min del.
Härligt när man betalar extra för "express" och det ligger under "hantering" i en månad utan ett ord.

Hur är posten i Norge? Fan så man börjar överväga att öppna en postbox :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Brukar ta 2-5dagar från asien och sedan 2-5 veckor från gränsen för min del.
Härligt när man betalar extra för "express" och det ligger under "hantering" i en månad utan ett ord.

Hur är posten i Norge? Fan så man börjar överväga att öppna en postbox :gnissla

Har fundera i liknande banor men var inne på att starta ett företag i Finland.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
https://www.dn.se/ekonomi/problem-med-avgifterna-pa-wish-paket-till-sverige/
(bakom betalvägg)

"I mars införde Postnord en avgift på paket som skickas till Sverige från länder utanför EU, men hundratusentals paket skickades tillbaka eftersom svenskarna inte var villiga att betala avgiften.
Postnord kom tillsammans med e-handelsföretaget Wish överens om att ta bort avgiften och avtalet började gälla klockan sex på kvällen 14 juni.

Trots det har kunder som beställt varor på Wish efter att avtalet började gälla fått betala avgifter på sina paket när de kommit till Sverige.

Enligt Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, handlar det om att alla underleverantörer till Wish inte har hunnit sätta avtalet i system.
– Wish är ju en portal som består av många, många handlare och inte alla av de handlarna har hunnit implementera den här lösningen, säger Maria Ibsén.

Underleverantörerna säljer sina produkter via Wish och det är också underleverantörerna som skickar paketen till Sverige. För att de svenska kunderna ska slippa avgiften på 75 kronor måste Postnord veta att paketen är beställda via Wish.

– Rent konkret ska vi få vissa elektroniska filer och det ska finnas en kod på paketet som vi kan läsa av. Saknas de filerna och den koden då kan vi inte se om paketen kommer via Wish, säger Maria Ibsén.

Hur många kunder som påverkats vet Maria Ibsén inte. Hon säger att de som drabbats kan kontakta Postnords eller Wish kundtjänst för att få hjälp."


:crash:rofl
Ja man är ju skitsugen på att sitta 30minuter i telefonkö för att få nåt snäsigt svar av nån klenbegåvad brud i andra änden som vägrar hjälpa en.
75 spänn är för lite pengar för den plågan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det går bra nu :rofl

För övrigt tycker jag att det är fascinerande att en order som placeras på söndagen paketeras och skeppas från Storbritannien på måndag morgon, når Sverige måndag kväll och tar sig sedan inte längre på två dagar... Att frakta paket mellan länder görs på en dag, att leverera skiten inom ankomstlandet tar minst tre... #Postmordlogik

Mina paket brukar åka fram och tillbaka mellan Segeltorp och Sötälje några gånger innan de slutligen hamnar på det "hemliga" utlämningsstället. :hihi
Hemligt eftersom det inte går att hitta på PostNörds hemsida eller någon annanstans. Men jag har aldrig varit ensam postkund där. Ligger nära motorvägen så det är snabbt gjort att hämta när man väl hittat dit.:tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mina paket brukar åka fram och tillbaka mellan Segeltorp och Sötälje några gånger innan de slutligen hamnar på det "hemliga" utlämningsstället. :hihi
Hemligt eftersom det inte går att hitta på PostNörds hemsida eller någon annanstans. Men jag har aldrig varit ensam postkund där. Ligger nära motorvägen så det är snabbt gjort att hämta när man väl hittat dit.:tummenupp
Det är det där man svänger in på skogsvägen vid de två nedblåsta tallarna som blockerar vägen
Tall.jpg
Sen fortsätter man 2-3 km längs med "vägen"
väg.jpg
tills man kommer till själva lokalen va..?
Lokal.jpg
Sen är det självplock av sitt paket på baksidan av byggnaden.
paket.jpg
Se till att ha med dig legitimation och paketavi när du väl hittat din försändelse.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är där någon som läst något om ifall de andra stora kinasajterna har planer på att ansluta sig till tullens/PostNord betala moms direkt upplägg ?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Nu har posthelvetet infört utdelning tisdag och torsdag här kan jag konstatera. Utan föregående dialog, eller ens information. Undrar om det ens är lagligt?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har posthelvetet infört utdelning tisdag och torsdag här kan jag konstatera. Utan föregående dialog, eller ens information. Undrar om det ens är lagligt?

Vi har kapitalism, inte kommunism, klart det är lagligt! Vinsten, i pengar, kommer alltid först. Vill du betala mer i skatt, vilket en överväldigande majoritet inte vill, kanske det skulle kunna ändras. Men bara kanske! :D
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Vi har kapitalism, inte kommunism, klart det är lagligt! Vinsten, i pengar, kommer alltid först. Vill du betala mer i skatt, vilket en överväldigande majoritet inte vill, kanske det skulle kunna ändras. Men bara kanske! :D
Postlagen
3kap 1paragrafen, de kan inte göra såhär de jävla svinen :D
Varför är jag inte förvånad över att de skiter i allt nuförtiden
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har posthelvetet infört utdelning tisdag och torsdag här kan jag konstatera. Utan föregående dialog, eller ens information. Undrar om det ens är lagligt?
Hos oss har de skippat onsdagar sen någon månad tillbaka. Alltså bilen åker inte ens förbi på vägen på onsdagar.

Annars har jag faktiskt bara bra erfarenheter av Postnord sen senast. 2 paket från England har kommit fram snabbt till råga på allt. :tummenupp
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Slog personligt rekord häromdagen!

Beställde en enkelkuts till ninjan i början på Juli. Skickades med DHL samma dag. Det tog 8 dygn att nå Stockholm
(ca 600 mil)

DHL ger spårningsinformation hela vägen där de tillhandahåller paketet så all kredit till DHL! Nästa gång blir det DHL Express.

Från Stockholm till Borås tog det 30 dygn och 8 timmar!

Ringde innan och frågade flera gånger vart paketet var någonstans. Postnord svarade att det skickades till Deutsche post som ger det ett nytt spårningsnummer som inte går att spåra. Därefter kommer det till tullen Stockholm (postmord??) där det får ett nytt spårningsnummer som heller inte går att spåra. Därefter när tullen lagt på sina avgifter så skickas det ut ett inbetalsningsavi med just det... ETT NYTT SPÅRNINGENUMMER, där man inte själv kan spåra själv utan man måste ringa postnord och fråga. Då kan de spåra paketet till vilken terminal det befinner sig på. Fantastiskt system...

Som tur var så var paketet väl vadderat så det var helt när det kom fram.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Såg just det där. Och att de försvarar sig med att det är väldigt vanligt i andra branscher med högre priser i högsäsong plus att det bara ska vara för tjänster som köps av företag. Så vi kan ju alla trösta oss med att när våra julklappsbudgetar ger mindre klappar till våra nära och kära på grund av högre fraktkostnader så får säkert i alla fall cheferna på Postnord högre bonusar.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwQ10n/postnord-hojer-paketpriserna-i-jul
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top