Postnords budbärare ljuger och suger!

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Till min förvåning så har PostNord varit hundraprocentiga i leveranserna till mig de senaste gångerna.
Visst undrar man varför ett paket skall åka förbi mig för omlastning och så tillbaka men det verkar inte kosta något nämnvärt i tid.
Nu kommer det väl att skita sig med paketet som är på väg bara för jag skrivet detta :-(
Vi har lantbrevbärare och de som kör vår tur tar alltid med paket och tjoar till om de ser att vi är hemma.
Hoppas det håller i sig.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det inte dags för Postnord att inse att dom borde avskeda/polisanmäla en del av sina antställda? Blir aldrig politiker av med paket?
Eller är det bara ännu ett symptom på den svenska bristen och oviljan att någon ska behöva ta ansvar för något?
Postnord borde börja med scanning/visitering av sorteringspersonalen. Jobbar troligtvis massa skrupelfria kulturberikare där.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har också lantbrevbärare och det börjar vara länge sedan jag hade nåt att klaga på med postnord nu.
Skickar några paket i veckan och tar emot kanske ett i veckan via postnord.

De mesta är dock svårsålt för tjuvar, vilket kanske är en stor del av förklaringen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är säkert en stor skillnad i service beroende på om man har lantbrevbärare eller om man hänvisas till ICA-butiken.

I mitt fall känns det dock som att något falerar tidigare i kedjan, vid förtullning av paket från utlandet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är säkert en stor skillnad i service beroende på om man har lantbrevbärare eller om man hänvisas till ICA-butiken.

I mitt fall känns det dock som att något falerar tidigare i kedjan, vid förtullning av paket från utlandet.

Precis det hände nu.
Vi köpte en grej från Tyskland som skickades med DHL Parcel dvs vanliga posten. Trackingnumret försvann och det visade sig att Post Nord tog över paketet 23/6 men väntar på att vi ska bestämma leveranssätt. Men de glömde fråga oss. Jävla klåpare. Ren tur attvi började jaga bakifrån. Hoppas det ligger kvar på terminalen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Plötsligt händer det! :)

Ett paket levereras som det ska! :tummenupp

Och det är en annan en killen som hittills varit den ende som gjort sitt jobb! :)

Det finns tydligen två som gör sitt jobb! :tummenupp

Men han kände till att en del av hans arbetskamrater... :D
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är det inte dags för Postnord att inse att dom borde avskeda/polisanmäla en del av sina antställda? Blir aldrig politiker av med paket?
Eller är det bara ännu ett symptom på den svenska bristen och oviljan att någon ska behöva ta ansvar för något?
Blir politikerna av med något (de som styr just nu) tycker de synd om tjuven, eller låtsas att de gör det. De jobbar inte för folket heller. Finns däremot ett nytt fint parti från 2018 som växer så det knakar för varje dag. Swexit!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finns däremot ett nytt fint parti från 2018 som växer så det knakar för varje dag. Swexit!
Och detta skulle då leda till att Postnord även klassar paket från EU som moms/tull-pliktiga. Dvs allt skulle bli ännu sämre än nu.
Så nä....

Nej, det som behövs är strukturskärpningar när det gäller rutinerna för paket från utlandet.
Är det paketet t.ex. spårbart fram till Sveriges gräns skall det givetvis kunna gå att spåra samma sekund Postnord tar över det. Det skall inte ligga i Narnia eller något annan ickevärld tills de förtullat det eller kommit fram till att det faktiskt inte skulle förtullas.

Förtullning skall gå snabbt. Det skall inte ta 3-6 veckor. Det är inte så att vi skickar ryttare med förfrågan om tullsatsen från Malmö till tullverket i Stockholm och sen tillbaka. Det sättet skulle för övrigt ta kortare tid än det gör nu.

Det skall inte försvinna paket i den kvantiteten det gör nu. Det tappas bort/slarvas bort/stjäls/destrueras för mycket just nu. Det går också att komma tillrätta med genom förbättrade rutiner.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag jobbade och reste mycket runt om i Europa före EU-medlemskapet och trots de få nackdelar som EU för med sig vill jag inte ha tillbaka den tiden.
Det är bara xxxxx hundar och engelsmän som vill dit igen och det beror på att antingen var de inte vuxna före EU eller så har de bristande förståelse för hur det fungerar med handel och samhälle.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är bara xxxxx hundar och engelsmän som vill dit igen och det beror på att antingen var de inte vuxna före EU eller så har de bristande förståelse för hur det fungerar med handel och samhälle.

Hur menar du? Bristande förståelse för hur handel och samhälle fungerar?

Varför skulle en tredjepart(EU) behöva lägga sig i hur handeln ska gå till när jag vill beställa raggsockor från en annan person. Lägg dem på posten och skicka.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur menar du? Bristande förståelse för hur handel och samhälle fungerar?

Varför skulle en tredjepart(EU) behöva lägga sig i hur handeln ska gå till när jag vill beställa raggsockor från en annan person. Lägg dem på posten och skicka.

Vet inte du att det svåraste jobb som finns är att frakta något från en punkt till en annan?

Det är ganska många länder som har något som påminner om vår svenska moms och det är en del i skatteintäkterna där. Beställer du dina sockor från en handlare i Uzbekistan kommer deras myndigheter tycka att det är praktiskt om de får en del av kakan. Den som bär socklådan från handlaren vill säkert ha betalt för det. Då ska det betalas inkomstskatt. Väl framme vid din brevlåda (i bästa fall) ska du få en vara levererad som har blivit förädlad. Det är inte längre en socka i Uzbekistan utan i Sverige. Då bör rimligen svenska staten få tullavgifter betalda eftersom ditt val av att handla från en skräddare i Tasjkent gör att textilarbetarna i Borås måste få försörjningsstöd.
Nu har även värdet av tullningen påförts så då kan svenska staten ta ut MOMS på det totala värdet. På något sätt ska försörjningsstödet för arbetslösa kassabiträden från H&M bekostas.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De "problemen" är ju påhittade av politiker. Varför ska allt göras så jävla svårt? Ta bort de problemen då istf att med ytterliggare politiska regleringar försöka få ihop den röran.

Påhittade skrivbordsproblem med påhittade skrivbordslösningar. Finns ingen naturlag som säger att vi behöver överstatliga centralstyrda handelsavtal, således behövs inga överstatliga centralstyrda handelsavtal förutom de överrenskommelser som sker mellan köpande och säljande part helt frivilligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De "problemen" är ju påhittade av politiker. Varför ska allt göras så jävla svårt? Ta bort de problemen då istf att med ytterliggare politiska regleringar försöka få ihop den röran.

Påhittade skrivbordsproblem med påhittade skrivbordslösningar. Finns ingen naturlag som säger att vi behöver överstatliga centralstyrda handelsavtal, således behövs inga överstatliga centralstyrda handelsavtal förutom de överrenskommelser som sker mellan köpande och säljande part helt frivilligt.
Det är väl ändå de inomstatliga förhållandena som ger problemen? Varje stat är sig själv närmast.
Fast du kanske är anarkist och vill slippa all form av stat med öppna gränser överallt?
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag jobbade och reste mycket runt om i Europa före EU-medlemskapet och trots de få nackdelar som EU för med sig vill jag inte ha tillbaka den tiden.
Det är bara xxxxx hundar och engelsmän som vill dit igen och det beror på att antingen var de inte vuxna före EU eller så har de bristande förståelse för hur det fungerar med handel och samhälle.

Faktiskt ganska märkligt inlägg! Men du kanske är ironisk:)
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Anarki? Vi är påväg att bli ett U-land pga EU

Vi har sluppit ifrån en massa DDR fasoner från tjänstemän och statliga verk, men fått ett gäng nya. Dom som gillar att bestämma gör det fortfarande och dom har inte blivit smartare. Men på det hela taget har det blivit bättre (tycker jag). Hur man än vänder sig har man röven bak:arsele
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hellre ett utvecklingsland än ett land som stagnerar.
Inte för att jag begriper hur Postnords verksamhet skulle bli bättre om vi gick ur EU.
När Storbritannien nu går ur EU, kommer MC-delar därifrån att bli 5% dyrare plus att Postnord kommer att ta ut en avgift för täcka kostnaden för att lagra paketen några veckor.:huvet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top