Helljusknapp fastnar

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Troligtvis fjädern som är slut alternativt att det fastnat skit emellan knappen och huset.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När den är ute sprayar du lite WD-furrti på en trasa och rengör knappens sidor noggrant. Sen är det bara köra petting med knappen, upprepa proceduren vid behov.

Att det kommer in lite medel innanför är ofarligt men spraya inte direkt in då det är fel sorts medel för mekaniska elkontakter.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Honda, I suppose?

Den där fyrkantiga knappen har skapat mycket elände. Den tål inte väder och vind, utan ger upp efter några år. Snabbare om hojen parkeras utomhus, lite långsammare om den står i garage.
Det är en brytare som följt med olika Hondamodeller i generationer, och den är kass, kass, kass.

Jag har försökt jogga upp åtskilliga genom åren, både med 5-56, WD40 och riktigt di-electric grease, men det blir bara skit av det. Funkar kanske till en besiktning, men två veckor senare kör man runt och lyser folk i ögonen likförbannat för att man inte klarar av att blända av längre.

Det brukar sluta med att man får köpa ny omkopplare: 520 spänn rakt över disk senast jag köpte.
Vill minnas att jag fick några procent för att jag gnällde över att behöva byta på den aktuella cykeln också, som jag redan gjort på den förra. Och den innan dess.

Det finns ett sätt att temporärt överlista knappjäveln, och det är att fintrimma en snärtig "Hondaknyck" med tummen för att få den att fungera någorlunda innan man kan byta den. Tyvärr är det nästan omöjligt att få till Hondaknycken med handskar på sig. Man måste dra av sig handsken, sätta sig på den, snärta till ljusknappen med en speciell touch och sedan klä på sig igen.
Jobbit i tät trafik. På natten. Vid vinterkörning... :gnissla



Disclaimer: hela detta inlägg bygger på att grabben verkligen kör en Honda.
Om inte har jag lagt tid på er i onödan. :näsblod
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du kan byta ut kopllingsdosan till en från en annan mc modell som funkar bättre. Man får löda om kontakterna dock så man bör kunna lösa ett elschema. Men de flesta fungerar likadant på japshojar, det är inga konstigheter.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag lyckades att få liv i min helljusomkopplare. Min teori var att det inte berodde på slitage, utan på att det gamla fettet hade blivit segt.
Först försökte jag att skruva isär mekanismen, det gick inte. Se'n tog jag Brake Cleaner och sprutade in i mekanismen. Det finns säkert bättre produkter, men Brake Cleaner var det som fanns hemma. Efter det funkade knappen, men den kändes lite rå. Då fick jag en sprayburk elektroniksmörj, OBS smörj, inte rengöring, av en kompis och sedan dess har det funkat.
Hur länge det kommer att funka? Med tanke på hur sällan man använder helljus där jag bor; 'sannolikt ganska länge.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top