Underkänt chassinummer!

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
God dag!
Var inne och besiktigade min Ktm motard förra veckan.
Fick underkänt på chassinummer då jag stämplat in det på nytt.
Anledningen till detta är att jag lämnade in ramen på lack. Gav starka instruktioner på att maskera ramnummer. Men enligt lackeraren gick det bort i sandblästrings fasen. :dummer
Försökte så gott jag kunde på att banka in ett nytt utan att få gnäll. vilket jag misslyckades med.

Av bilprovningen fick jag inte körförbud utan har en månad på mig att ¨fixa¨ detta. Men måste kontakta deras ingenjör.
citat från honom:
- Blir svårt att bevisa att cykeln ej är stulen. Ta hit den får vi kika på det. ¨Så dom kan tjäna mer pengar¨ ( ca 1000kr )
När jag ifrågasatte om det finns något regelverk dom går efter fick jag svar på att det är stor risk den inte komma bli godkänd.

Detta gör mig sjukt förbannad men samtidigt så förstår jag deras synpunkt.
Han bad mig kontakta KTM för att se om man kan synka ramnummer med motornummer i nån databas.
Vilket jag gjorde och får svar av lelles i eftermiddag.

Annat alternativ är att jag får tag i ett intyg av en mc handlare där dom godkänner en ny instämpling.

Min fråga är :
Eftersom jag inte fick körförbud ¨konstigt nog¨! Kan jag inte testa besiktiga den på en annan firma?

Mvh
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Åker du till nån annan kommer dom att se anmärkningen från den förra.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Regel #1


Aldrig aldrig aldrig forsoka stansa nagot sjalv.
...om hojen ar legit och du vill slippa problem.

Du har - i basta fall, gjort en dundertabbe grundat pa oforstand och dumhet.
Gor det inte varre genom att forsoka trixa ytterligare
Har ar facit:


https://www.sporthoj.com/forum/show...-i-Östersund&p=6293631&viewfull=1#post6293631


Ta det nu jaaaavligt lugnt och se till att ditt nasta steg ar det ratta, annars har du lackat och renoverat ett prima lekfordon for grasmattan hemma.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Märkligt att det skulle försvinna vid blästring. Sov han som blästrade eller ?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Frågan är, om det inte går att gå det godkänt, är det blästraren (lackerarens) fel och denne blir ersättnings skyldig för att ha förstörd hojen?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kanske om man är på det direkt innan man själv gjort något. Nu har ju TS knackat över numret på egen hand redan och det har nog gjort större "skada" än blästringen i detta fall. Så det får bli nån form av delat ansvar i så fall skulle jag tro.

Frågan är ju hur mycket av numret som syntes efter blästringen. Känns ju som en ganska rejäl blästring om numret var helt spårlöst borta.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är tyvärr standard KTM. De stansar in ramnumret efter det att ramen är lackad och ibland slår inte stansmaskinen hårt nog utan slår bara märke i färgen. Så även om man är försiktig och bara strippar färgen med kemikalier så står man där utan ramnummer.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Här kan ni se ramnr på en ram som är min. Stansmaskinen har bara huggit i färgen så när den faller av (ramen är aldrig omlackad) syns inget bakom.
9ac865d1291189eda294f6fd522a3046.jpg


Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
va i helvete håller KTM på med för något, det var fan en av de dummaste grejerna jag sett haha !
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
IMG_0124.jpg såhär gör KTM idag, slipar färg, slipar metall så den blir plan, stansar och sätter plastskydd över.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Det stämmer fanimej för på min 690 är det rost där ramnummret är instansat och har varit så sen den va typ ny :va
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Min första tanke var. Om dom hade blästrat så hårt att ramnummer försvann. Hade jag inte vågat röra den ramen. Det var bara ktm. Som gjort en riktig idiotlösning. Som att steka ägg rätt på plattan? Finns det nån som gör det?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Va konstigt de där med ramnumren asså. Borde finnas något mer givet sätt på hur de ska göras så att inte sånt här händer.

Men ja vet att de e knepigt ibland, på vår corvette C4 1986a så ska ramnumret sitta på insidan av höger bakhjul någonstans i hjulhuset inkletat med underreds massa så båda bes männen bara "gav upp" och godkände den senast i våras. På min 750 har jag ingen susning om vart de ens sitter, dom kollar de aldrig här i polen
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte för att det är någon tröst men det är tyvärr ganska vanligt med instansade ram och chassinummer där det helt uppenbart använts en tandpetare för ändamålet. Vet inte om det finns någon vettig förklaring till eländet, man skulle kunna tänka sig att en tillverkare av aktuell utrustning som flera olika tillverkare använder gör ett tveksamt jobb men det är såklart bara spekulationer. Lite som när tillverkare från olika världsdelar får samma problem med svagt ljus i sina lyktor p.g.a. att reflektorn inte tål UV-ljuset(strålningen?) som en xenonlampa avger, typ.

Sen finns det en annan aspekt, nu är förvisso KTM inga nybörjare men det är ju inte Honda (bomb away) och det finns ganska många exempel i fordonsvärlden där tillverkare tittar på andra, analyserar vad marknaden vill ha o.s.v. och kopierar andra. Inget nytt, inget fel men ibland blir det halvbra =)

"-Aha, dom sätter identiteten där, smart för där är det skyddat för väder och vind det tar vi" men stansar bara lacken med tandpetare som sagt

"Aha, parkeringskamera fram ska vi också ha på vår deluxe wagon" sen att kameran saknar vidvinkel så ingen jävel vågar förlita sig på den är en annan femma

"Aha, automatisk parkeringsbroms ska vi också ha nu när vi investerat i elektriskt styrd" att det inte går att inaktivera funktionen tänkte man dock inte på (gåt att lura systemet men inget tillverkaren medvetet konstruerat

..och så vidare och så vidare
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
På vissa bilar så finns det "gömda" chassinummer som firmor som larmtjänst och polis har kännedom om. Är det möjligt att detta förekommer på mc så är det kanske lättare att få hjälp.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag ställer mig frågande till varför sandblästrar lackaren ramen???

Var den rostig?? Sand är klart agresiv å de brukar man använda på stålkonstruktioner som är klart rostiga för att få de rent...

Om man ska lacka om ramen så räcker de me att matta ner färgen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag ställer mig frågande till varför sandblästrar lackaren ramen???

Var den rostig?? Sand är klart agresiv å de brukar man använda på stålkonstruktioner som är klart rostiga för att få de rent...

Om man ska lacka om ramen så räcker de me att matta ner färgen...

Vanligast är väl om man skall pulverlacka en ram som varit våtlackad.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top