Slipon och Tyskar?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag sparkar liv i den här döda hästen av två skäl.

1) Dels undrar jag hur det gick för Onewall72.

2) Dels så har jag fått ledigt från jobb och hem v19 och håller på att bolla några alternativ. Det som (just nu) ligger etta är att packa mig ner till Alperna. Någon gång skall man väl se den där himla bergskedjan, tänker jag. Hojen är en Honda VFR800 -05 med Leo Vince-slipon. Den låter himla gött (och inte högt enligt mig), men jag tryckte ändå i dB-dödarna inför besiktningen i tisdags. Nu låter den i princip som vilken hoj med originalsystem som helst, fast med V4-knacket förstås. På besiktningen kommenterade de inte ljudet alls. Jag kommer att hänga på packväskorna som skymmer dämparna väldigt effektivt, så de kommer inte att synas heller. Jag har inga stämplar och inget tyskt registreringsbevis. Frågan är nu: Skall jag åka lugnt och stilla genom Tyskland, eller kasta om planen och dra till Frankrike istället? Snälla Bullen, hjälp mig.

Tilläggas kan att Leo Vince-sliponet har suttit på sedan förste ägaren köpte hojen. Originalsystemet har, vad jag vet, aldrig körts mer än som last vid ägarbyte.
 
Last edited:

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Jag sparkar liv i den här döda hästen av två skäl.

1) Dels undrar jag hur det gick för Onewall72.

2) Dels så har jag fått ledigt från jobb och hem v19 och håller på att bolla några alternativ. Det som (just nu) ligger etta är att packa mig ner till Alperna. Någon gång skall man väl se den där himla bergskedjan, tänker jag. Hojen är en Honda VFR800 -05 med Leo Vince-slipon. Den låter himla gött (och inte högt enligt mig), men jag tryckte ändå i dB-dödarna inför besiktningen i tisdags. Nu låter den i princip som vilken hoj med originalsystem som helst, fast med V4-knacket förstås. På besiktningen kommenterade de inte ljudet alls. Jag kommer att hänga på packväskorna som skymmer dämparna väldigt effektivt, så de kommer inte att synas heller. Jag har inga stämplar och inget tyskt registreringsbevis. Frågan är nu: Skall jag åka lugnt och stilla genom Tyskland, eller kasta om planen och dra till Frankrike istället? Snälla Bullen, hjälp mig.

Tilläggas kan att Leo Vince-sliponet har suttit på sedan förste ägaren köpte hojen. Originalsystemet har, vad jag vet, aldrig körts mer än som last vid ägarbyte.
Jag sitter fortfarande i tyskt fängelse och får bara använda internet efter kvällsmaten. :)
Det löste sig ganska enkelt för mig, dagen innan avfärd fick jag halsfluss och bihåleinflammation, 10 dagar penicillin och inställd resa.
Stack en sväng till Idre och Norge istället efter det.

Så jag antar att frågan lever vidare. :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag sitter fortfarande i tyskt fängelse och får bara använda internet efter kvällsmaten. :)
Det löste sig ganska enkelt för mig, dagen innan avfärd fick jag halsfluss och bihåleinflammation, 10 dagar penicillin och inställd resa.
Stack en sväng till Idre och Norge istället efter det.

Så jag antar att frågan lever vidare. :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

:(

Surt, men Idre och Norge är också fint. Det känns lite för tidigt för Norge nu med tanke på snörisken i passen...
 
Last edited:

Cawwa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2016
:(

Surt, men Idre och Norge är också fint. Det känns lite för tidigt för Norge nu med tanke på snörisken i passen...

Snörisken är nog lika stor i alperna så här års. En del pass kan fortfarande vara avstängda pga snöras. Får nog kollas på plats.

När det gäller slipon har jag ingen negativ erfarenhet i tyskland. Kört med måttligt högljudda trimrör men aldrig blivit stoppad. MEN andra har blivit det och fått lämna cykeln på plats eller blivit anmodade att uppsöka närmsta verkstad för iordningsställande till originalskick. Tyska polisen KAN vara riktigt sura, men är oftast förstående om man kan tyska.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Snörisken är nog lika stor i alperna så här års. En del pass kan fortfarande vara avstängda pga snöras. Får nog kollas på plats.

När det gäller slipon har jag ingen negativ erfarenhet i tyskland. Kört med måttligt högljudda trimrör men aldrig blivit stoppad. MEN andra har blivit det och fått lämna cykeln på plats eller blivit anmodade att uppsöka närmsta verkstad för iordningsställande till originalskick. Tyska polisen KAN vara riktigt sura, men är oftast förstående om man kan tyska.

Sex år skoltyska gör att jag kan säga saker som ”Muschi die Katze”, rubriken på första kapitlet i första tyskaboken... :3freak

Jag har en sån där käck e-märkning på fästena till mina Leo Vince. Jag tror jag satsar på dB-dödare, lugna varv och ett oskyldigt utseende kombinerat med många Sie på vägen genom Tyskland.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vet att Tyska bylingen gärna står vid avfarten mot Oldenburg i Bremen när det vankas race i Assen. Där fick min Danske vän gå över gatan (till MC-firman som så lägligt låg just där) och köpa sig en dB-killer för att sedan kunna åka vidare.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top