Får KTM tvinga kunden till deras sortiment för att garantin ska gälla?

JARM0

Ny medlem
Gick med
31 May 2017
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC-R
Får KTM tvinga kunden till deras sortiment för att garantin ska gälla?

Hej,

Köpte nyligen min första KTM och förra veckan när jag hade den inne på 100-mila servicen fick jag ett chockbesked när jag pratade avgassystem och slip-on med verkstaden. I KTMs garantivillkor står det tydligen att man inte får göra något som ”påverka motoregenskaperna”. Gör man det så förverkas garantin… om man inte köper Akrapovic, då gäller plötsligt garanti.

Använder man annat som inte KTM har godkänt så förverkas garantin trots att en Power Commander, ett avgassystem oavsett märke och en bänkning justerar så att hojen går 100% vilket är långt mycket bättre än KTMs egna mapp och Akrapovic där garantin gäller, detta eftersom varje hoj är unik i sin motor. Det kan nämligen skilja flera procent mellan två identiska hojar, därför som en bänkning är så mycket bättre än en standardmapp.

Är detta verkligen lagligt? Får KTM tvinga kunden till deras sortiment för att garantin ska gälla?

KTM skriver ju detta i sina garantivillkor för att man vill tvinga på kunden att köpa Akrapovics hutlöst överprisade avgassystem och slip-on, där bara ett slip-on kan kosta över 10,000 kr. KTM vill bara tjäna pengar.

Konkurrerande företag som håller minst samma kvalitet som Akrapovic säljer slip-on från 3,000 kr och hela avgasystem för under 10,000 kr. Finns ingen anledning att köpa Akrapovic.

Jag har läst kommentarer som ”om något händer är det bara att byta ut avgassystemet eller slip-on till original innan man lämnar in den på verkstaden”. Kollar inte KTM ECU:n? Då ser man ju att Akrapovic- eller originalmappen inte används.

Om något händer och man inte har möjlighet att ta hem hojen och byta innan man lämnar in den på verkstad, tänker på KTMs mobilitetsgaranti. Hur löser man det då? Hojen hämtas av en bärgare och körs direkt till verkstaden. Då blir det svårt att förklara hur man ska få ha kvar garantin när det sitter något annat avgassystem eller slip-on på hojen och ECU:n innehåller annan mapp än original eller från Akrapovic.

Som sagt, hur ser lagstödet ut för allt detta? Får KTM verkligen tvinga kunden till deras sortiment för att garantin ska gälla?

Är otroligt besviken på KTM efter detta.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tror inte detta är något unikt för KTM. De flesta tillverkare har snarlika krav.

Mycket trådar om KTM nu! :banana
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Är inte det lite samma som att man måste göra sin servise på auktoriserad verkstad och inte skruva me de själv för att garantin ska gälla? Att dom vill ha kontroll på vem som skruvar med den och vad som sitter på den. Känns som det kan spåra lite om man får sätta på vad man vill hur man vill? Håller med om att det är konstigt då en PC och annat bara gör de bättre men tänker ur KTMs synvinkel? Lagstödet har jag ingen aning om men hoppas någon har, intressant om dom inte har de :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kan inte prislappen ha att göra med "not only for race use" vad det gäller akra? Certifieringar och skit är dyrt :|
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
KTM eller vem som helst av de andra leverantörerna får skriva vad för produkter du som konsument får använda för att garantin ska gälla, avviker du från det under garanti perioden så hamnar det på ditt bort ifall något går sönder och man kan påpeka att det har och göra med vad du gjort med hojen.
Sen finns det företag som kan gå i god för att garantin gäller när du optimerar vi dom, dock så vet jag bara att detta finns för bilar :va
Att KTM hänvisar till Akra är med största sannolikhet för dom har samarbete sins emellan.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Tror inte detta är något unikt för KTM. De flesta tillverkare har snarlika krav.

Inget sådant krav från Yamahas sida när jag köpte min MT07.

TS, jag fick samma besked när jag tittade på RC390. Tycker KTM verkar ha en fruktansvärd inställning till sin garanti och hade det slutat med att jag köpte RCn hade jag antagligen sett det som att garanti helt enkelt saknades.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Garanti:
Garanti är något som en säljare kan lämna utöver de rättigheter du har enligt lagen.

Reklamationsrätt:
Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en felaktig vara i upp till tre år efter köpet.

Källa:
http://www.hallakonsument.se/fragor...ar-skillnaden-mellan-garanti-och-reklamation/

Kortfattat:
Om KTM säger att du måste hoppa på ett ben och vissla Bamse-sången för att garantin ska gälla så ska du bara fråga "vilket ben och hur många gånger måste jag sjunga".
Garanti är alltid ett frivilligt åtagande från säljarens sida.

När det gäller din lagstadgade reklamationsrätt...då är det upp till dig att "göra sannolikt" att felet fanns från början. Om det inte gäller något som händer inom de första 6 månaderna, då är det tvärt om upp till säljaren att visa att felet inte fanns från början.
Reklamationsrätten är lagstadgad vid transakioner mellan näringsidkare (företag) och privatperson.

Hojja lugnt. :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Grunden är att man inte får ändra en skruv på sitt fordon, på hojar sedan juni 1999. Detta kallas helfordonsgodkännande och hänger ihop med att allting som importeras till EU-länderna bara ska behöva typas en gång.
I praktiken innebär detta att man t ex inte får byta till stålomspunna bromsslangar eller däck av annan typ än vad som står i regbeviset.
Att byta avgassystem är tvärnej på alla punkter och efterföljs stenhårt i många länder t ex Tyskland där det kan stå poliser vid Puttgardenfärjan och vänta på mc-körande turister. Har du ett slipon eller annat ickestandardavgassystem på din hoj så får du byta på plats, vända tillbaka till Sverige eller få hojen beslagtagen. Det här sättet att följa reglerna kommer att ske i andra länder också där även Sverige tittar på möjligheterna att följa de regler som finns. Märk väl, det är inga nya regler, vi i sverige är bara bortklemade med att myndigheterna hittils sett mellan fingrarna.
De som köpt 2017 modellerna kommer till exempel inte längre att kunna besikta med tillbehörssystem när det blir så dags om fyra år.

KTM (med fler) har givetvis försökt att komma runt detta eftersom kunderna efterfrågar och KTM vill såklart leverera. KTM har därför tillsammans med Akra utvecklat homogeniserade avgassystem för sina modeller, som levereras med ECE-intyg färdigvikta och klara för att köras upp i .... typ näsan.... på polisen i Puttgarden.:)

Eftersom dessa system är typade och godkända med hojarna så är de också de enda tillbehörsprodukterna som även godkänner att garantin behålls.
KTM kan ju rimligtvis inte hålla garanti när kunderna slänger på vad skit som helst, de måste ju veta vilka produkter som används och att produkten passar och fungerar, det tycker jag också är helt rimligt.
Det finns ju fler tillverkare som gör så här, BMW till exempel och de resonerar på exakt samma sätt...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan ju jämföra med vad som står i BMW:s garantivillkor:

Säljaren svarar för fel som föreligger redan vid leveransen eller som uppkommer under garantitiden. Säljaren ansvarar dock inte om han kan göra sannolikt att felet beror på:
  • att motorcykeln inte skötts enligt föreskrifterna i servicehäfte eller liknande dokumentation, bl.a. att oljebyten och service/inspektioner utförts vid rätt tid eller körsträcka,
  • att motorcykeln ombyggts eller ändrats
  • att motorcykeln använts vid tävlingskörning eller överbelastats,
  • att motorcykeln varit utsatt för trafikolycka eller annan yttre påverkan,
  • att motorcykeln vanvårdats,
  • att reparation, service/inspektion eller montering utförts av annan än av tillverkaren/säljaren auktoriserad verkstad,
  • att annan än originalreservdel monterats, eller något liknande förhållande på köparens sida.

Vet inte exakt hur KTM formulerat sina garantivillkor, men om de formulerat sig på samma sätt innebär det ju att garantin inte automatiskt sätts ur spel bara för att man använt annat än original- eller av tillverkaren rekommenderad del. Säljaren måste också kunna visa (göra sannolikt) att felet beror på detta.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inget sådant krav från Yamahas sida när jag köpte min MT07.

Tror det beror mer på okunskap/köpkåthet från säljaren. De vill inte blanda in negativa saker redan innan du skrivit på:)
Jag fick garanti på KTM 690 fastän jag hade Wingzpipa, min ÅF sa ingenting om detta till KTM och då var det heller inget problem. Glöm inte att det är fabriken som står för garantin, inte din ÅF. Vill din ÅF ljuga för fabriken så är det ju kul för dig men mindre bra om det skulle bli en konflikt.

Yamaha som fabrik skulle säkert säga nej vid t ex ett motorras om du har t ex powercommander och avgassystem på hojen. Precis som en bilverkstad säger nej om du kommer in med motorskador och har en KCR-box monterad.
Alla, även Yamaha har dessa regler men det är inte alltid alla som följer dem och i det långa loppet så är det nog en björntjänst för oss som kunder, förr eller senare blir det en skärpning och vi som kunder (tillsammans med många små ÅF) har missbrukat detta förtroende så länge så kommer det biter det oss i arslet i slutänden i iallafall.

Det handlar om lagar, regler, avtal och samhällsansvar som vi som konsumenter missköter för att vi "minsann" har rätt att göra vad vi vill. Vi som kör hoj kommer nog att utropa en egen stat i bergen mellan dalarna och norge där vi utropar en egen regering och egna lagar så att vi får köra med ljudliga avgassystem på våra hojar!!!

Vem vill bli president?:D
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hur är det med motorolja, har hört rykten om att man endast får hälla i Motorex, eller är det bara en myt?

Om inte, är man fri att använda vilken kedjespray som helst?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan ju jämföra med vad som står i BMW:s garantivillkor:



Vet inte exakt hur KTM formulerat sina garantivillkor, men om de formulerat sig på samma sätt innebär det ju att garantin inte automatiskt sätts ur spel bara för att man använt annat än original- eller av tillverkaren rekommenderad del. Säljaren måste också kunna visa (göra sannolikt) att felet beror på detta.

Alla formulerar sig på ungefär samma sätt. I slutänden blir det en tvist och en tolkning av vad som gäller just i deras fall och då är det ett lotteri, i värsta fall förenat med stora kostnader för den enskilde hojköparen.

Personligen tycker jag att det är ok att köra med vilka tillbehör som helst, jag måste bara vara medveten om vilka regler som gäller så att jag inte står där med rumpan bak och meningen ...-Ja, men säljare sa ju..." hängade på tungan.
Om jag är medveten om att jag fuskar på ett eller annat sätt så kan jag hantera det på ett annat sätt. Skulle jag få ett totalras så får jag väl bära hem skrotet och byta avgassystem innan jag sen bär iväg skrotet till ÅF för att hävda garanti, det är ju inte svårt. Jag skulle nog inte chansa på något en köpkåt säljare sagt, när jag vet hur reglerna egentligen är på EU nivå.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har köpt flera nya Ktm å servat själv å montera Acra å massa andra delar utbytta från org.... Me andra ord strunta i garantierna... Sköter man servicen ska de ju inte vara några problem me hojarna...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur är det med motorolja, har hört rykten om att man endast får hälla i Motorex, eller är det bara en myt?

Om inte, är man fri att använda vilken kedjespray som helst?

Bara det svarar mot det som står i instruktionsboken. Just i KTM 690:s fall får du köra med vad som helst bara det stämmer med t ex 10w-50 (eller 60) och JASO MA som spec.
Kedjeolja har jag inte sett någon spec på, det har nog ingen betydelse :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Alla formulerar sig på ungefär samma sätt. I slutänden blir det en tvist och en tolkning av vad som gäller just i deras fall och då är det ett lotteri, i värsta fall förenat med stora kostnader för den enskilde hojköparen.

Så kan det förstås vara. Så som jag tolkar villkoren skulle det t ex kunna bli en tvist om man får något motorfel och har monterat ett slip-on, även om det är säljaren som skall visa att det har orsakat felet, eftersom det är en del som kan påverka motorns funktioner. Däremot bör det inte ha någon som helst betydelse för garantifel på motorn om man har monterat t ex andra blinkers eller något annat som inte påverkar den funktionen.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Hur är det med motorolja, har hört rykten om att man endast får hälla i Motorex, eller är det bara en myt?

Om inte, är man fri att använda vilken kedjespray som helst?

KTM och Motorex har samarbete, därav återförsäljaren använder Motorex och även handboken förespråkar motorex-produkter. Samma sak med Husqvarna men de har samarbete med Belray, samma motorer..
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top