MotoGP 2017: #6 Gran Premio d'Italia Oakley

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
12 miljoner euro har jag läst.

Har också hört den summan, är säkert lite si och så med löneuppgifterna som publiceras i diverse olika blaskor. Googlade bara lite snabbt.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Någon som har hört någon publikuppgift?
Känns som att det var minst en miljon åskådare...
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Dovi tjänar $2,5 miljoner och lorre $7 miljoner enligt tidningsuppgifter, tillkommer säkert en del bonusar etc.

Å fan! Lorenzo är ju i och för sig flerfaldig världsmästare men man känner ju att Ducati inte riktigt får valuta för pengarna där.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Å fan! Lorenzo är ju i och för sig flerfaldig världsmästare men man känner ju att Ducati inte riktigt får valuta för pengarna där.

Som sagt, det är tidningsuppgifter, inte helt pålitiga men det kan ge en fingervisning om hur lönerna ligger till.

Enligt den hör blaskan betalat ducati jörgen 12 miljoner €: http://www.sportrider.com/motogp-back-story-on-jorge-lorenzos-move-to-ducati#page-3

Enligt den hör blaskan får jörgen "bara" $7 miljoner: http://www.express.co.uk/sport/othersport/795713/MotoGP-2017-salary-paid-most-sportgalleries
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Kul att se svenska flaggan under FP2.

View attachment 437670
Det är jag med flaggan :D Efter tre år på Sachsenring var de dags för något nytt. Mugello är något helt annat. Vilken bana! Jävla kanonhelg får jag säg. Italien vann alla tre racen. Skulle vart kul med Rossi på pallen men man kan inte få allt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som sagt, det är tidningsuppgifter, inte helt pålitiga men det kan ge en fingervisning om hur lönerna ligger till.

Enligt den hör blaskan betalat ducati jörgen 12 miljoner €: http://www.sportrider.com/motogp-back-story-on-jorge-lorenzos-move-to-ducati#page-3

Enligt den hör blaskan får jörgen "bara" $7 miljoner: http://www.express.co.uk/sport/othersport/795713/MotoGP-2017-salary-paid-most-sportgalleries

Var det inte åminstone så förr att Ducatis fabriksförare får lönepengen av Marlboro och inte från fabriken?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det är jag med flaggan :D Efter tre år på Sachsenring var de dags för något nytt. Mugello är något helt annat. Vilken bana! Jävla kanonhelg får jag säg. Italien vann alla tre racen. Skulle vart kul med Rossi på pallen men man kan inte få allt.

allting är bättr än sachsenring känns det som!!

- - - Updated - - -

Var det inte åminstone så förr att Ducatis fabriksförare får lönepengen av Marlboro och inte från fabriken?

ingen jävla aning:va
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dåså, hemkommen från äventyret i Italien sedan ett par dagar.

Resan var primärt en resa för att se MotoGP men även en minisemester för familjen. Vi flög ner till Milano och tog hyrbil därifrån. Jag bor i en by strax utanför Helsingborg med 2000 invånare och trafiktempot i Milano var något högre än vad jag var van vid... :tungan

Söndagen var racedag. Vi hade bara biljetter för söndagen. Tänkte att eftersom barnen, som förvisso är intresserade av GP, skulle vara med behöver man inte döda deras intresse genom att forcera genom alla FP och kval. Vi körde dit på söndagen. Vi och några till. Det var bilar överallt. Överallt där man kunde parkera, utan att för den sakens skull parkera in någon annan allt för bra parkerades det. Till slut hittade vi en ganska tom nyslagen åkerplätt i utkanten av Scarperia e San Piero men ungefär 3 kilometers promenad till läktaren dit vi hade biljetter.
Väl där upptäckte vi att dottern, 5 år gammal, dagen till ära hade sina finaste flipflops på och inga andra skor med i bilen. Nåväl, 20 kg dotter på axlarna funkar då man har ett trevligt mål framför sig och vi kom till slut in på området lagom för att se de sista varven på Moto2-racet.
Som tidigare nämnt; "No one sleeps at Mugello...", upplevde vi glädjen och galenskapen på nära håll då vi gick genom campingen. Fullständigt normalt att starta sin hoj, fullgas i 30 sekunder, stänga den för att återgå till vad man gjorde innan.
Lite mat och inköp av de utlovade gula tröjorna till barnen kom vi till våra platser på centrala läktaren tre kvart innan racestart.
Från våra platser hade vi utsikt rakt in i Yamahaboxen och med teleobjektivet gick det att komma ganska nära. Kul. Intressant att se precis vad man ville av depågata och startplatserna under de 45 minuterna innan start och inte det TV-producenten ville att man skulle se. Det är en väl intränad procedur, alla har sin funktion och alla gör vad de skall för att till slut ha en motorcykel och en förare kvar på startplats.

Efter starten fick man se ungefär 23 motorcyklar köra förbi 23 gånger. Storbilds-TV fanns så det gick att följa ganska bra vad som hände ute på banan men jag har aldrig haft se dålig översikt över ett race förut. Det visste jag förvisso att det skulle bli men det var väldigt tydligt på plats. Jag såg Aleix köra genom depån och gissade på tjuvstart men jag visste inte.
Nåväl, det är en del av charmen med att se på plats, och atmosfären där finns det inte en TV-kamera som kan förmedla.
Efter målgång satt vi kvar på läktaren och tittade på anstormningen av folk ner mot start/målrakan. Alla ville fram till podiet. Med en 5 och en 7-åring vad det inte riktigt aktuellt för oss.

När vi var mäta på intryck tänkte vi åka därifrån. Vi och några till. Det tog någonstans mellan 2 och 3 timmar att ta sig ut till väg där det började flyta hyggligt.

På det hela taget var det en mycket trevlig helg. Jag kommer inte att stryka MotoGP från min bucketlist, jag kommer att skriva upp det igen. :)


Lite bilder för att illustrera;
IMG_5280.JPG

IMG_5287.JPG

IMG_5291.JPG

IMG_5304.JPG

IMG_5306.JPG

IMG_5312.JPG
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Svårt avundsjuk på dig och din familj blacktriple!

Nästa race att se för mig/oss blir Mugello.
Såg ju galet, sjukt, häftigt, kaosartad, fantastik ut på den campingen! :)
Frågan är om man blir lynchad om man går dit i rött... :tungan
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Svårt avundsjuk på dig och din familj blacktriple!

Nästa race att se för mig/oss blir Mugello.
Såg ju galet, sjukt, häftigt, kaosartad, fantastik ut på den campingen! :)
Frågan är om man blir lynchad om man går dit i rött... :tungan
Inte alls, rött och gult gick hand i hand...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så länge det röda representeras av Ducati och inte av #93 MM gissar jag?

Kul resa BT! Sonen har skjutit i vädret sen sist jag såg honom!

Måste bli lite tilt i skallen på de gule med Lorre på Ducati. :hihi
Lorre! (bua)...Ducati! (heja)...Men Lorre! (bua)...Men Ducati! (hurra)..Men... :3freak :rofl
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Så länge det röda representeras av Ducati och inte av #93 MM gissar jag?

Kul resa BT! Sonen har skjutit i vädret sen sist jag såg honom!

Faktiskt var det ganska (relativt) många 93-tröjor på läktaren.

Däremot såg jag nog fler röda 46-tröjor än röda 99-tröjor...


Jodå, han växer och frodas. Tiden går, det är väl bara vi som stannat i växten... :lol
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Såg att Rossi lade upp den här bilden på sin facebook igår. Den där flaggan till vänster ser bekant ut :hihi :banana

Har vart en dröm sen jag började följa motogp att åka till Mugello. Se alla galna fans, campa precis ut med banan och vara med o storma banan efter rejset. Att banan dessutom är en fantastisk publikbana är ju ett stort plus också. Glad att de äntligen blev av!

Att man inte hänger med lika bra i kval o träningar som på tv är ju sant. Förstår inte varför man inte får se sektor tider på storbildsskärmen som man får på tv? Produktionen verkar vara exakt samma i övrigt. På plats ser man bara namnen i listan till vänster hoppa upp och ned.

Ända minuset med Mugello är väl att det bara fanns bröd att äta på campingen och att man fick stå upp o skita på dassen ;)
 

Bifogat

  • rossiflagga.jpg
    rossiflagga.jpg
    149.9 KB · Visningar: 63

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Såg att Rossi lade upp den här bilden på sin facebook igår. Den där flaggan till vänster ser bekant ut :hihi :banana

Har vart en dröm sen jag började följa motogp att åka till Mugello. Se alla galna fans, campa precis ut med banan och vara med o storma banan efter rejset. Att banan dessutom är en fantastisk publikbana är ju ett stort plus också. Glad att de äntligen blev av!

Att man inte hänger med lika bra i kval o träningar som på tv är ju sant. Förstår inte varför man inte får se sektor tider på storbildsskärmen som man får på tv? Produktionen verkar vara exakt samma i övrigt. På plats ser man bara namnen i listan till vänster hoppa upp och ned.

Ända minuset med Mugello är väl att det bara fanns bröd att äta på campingen och att man fick stå upp o skita på dassen ;)
Kolla andra bilden i blacktriples fotoinlägg! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top