Köpråd och kommer KTM sluta med enstånkor 2018?

DickMcNuts

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Jag har alltid velat ha en enstånka men det har aldrig blivit av men nu när jag ska köpa nytt ska det fasiken bli en, speciellt eftersom det 2018 kommer en 2-cylindrig 790. Är rädd att jag inte kommer få chansen om jag inte slår till nu. Känns nämligen föga troligt att KTM ska ha kvar 690 Duke och SMC-R med enstånkor när man släpper en 790 med 2-cylindrig motor?

Tänkte först köpa KTM 690 SMC-R eller en 690 Duke men den förstnämnda har inte den nya motorn som sitter i Duke 690 så det står mellan den och Husqvarna 701 SM trots att jag inte gillar dekalfärgerna. Men sådant kan man ju ändra i efterhand.

Jag har bara råd att köpa en hoj så det kommer att användas till allt från att glida ner till korvan och köpa en grillad som att busa på kurviga vägar till att göra en lite längre resa under semestern. Åker alltid på allt från 3 dagar till 14 dagars hojsemester på min semester. Det blir inte alltid många mil men det blir en hel del tid borta. Åker oftast till Norge och kör slingriga vägar, fiskar lite och bara njuter av ensamheten.

Är Duken den bättre hojen för mina ändamål?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ja det är ju lite intressant att se vad som händer med SMC-R och Duke.

Nu när de inom samma bolag säljer Husqvarna 701 och nu snart kommer svart och vitpilen 701. Vitpilen känns som den kommer ersätta duken helt? Svartpilen är ju typ en duke med grushjul.

Så Ktm's enstånka kommer ju leva kvar, men om någon ktm kommer ha den vet man ju inte än..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
På din beskrivning låter 701 SUpermoto som ett ypperligt val, har själv sneglat åt den.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag har fått intrycket av att stånkan kommer leva kvar ett tag framöver även i 690 Duken, den nya twinen ska nog upp ett steg i priskedjan och fylla gapet mellan 690 och 1290. Oavsett så kommer den ju finnas i Husqvarnas hojar ett tag framöver. Vitpilen 701 kommer väl nästa år?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vibrationerna på en KTM 690 enstänka avnjutes bäst i max 1 timmes portioner. Enligt en kollega.
Sedan tog han den optimistiskt på en 30 mil semesterdagstur och sedan några dagar senare på 30 mil retur.
Båda endagsresorna med flera stopp. Sedan hade han fått nog och sålde.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Vibrationerna på en KTM 690 enstänka avnjutes bäst i max 1 timmes portioner. Enligt en kollega.
Sedan tog han den optimistiskt på en 30 mil semesterdagstur och sedan några dagar senare på 30 mil retur.
Båda endagsresorna med flera stopp. Sedan hade han fått nog och sålde.

Därför köper man 701 -17 eller Duke 690 -16 och framåt, denna har fått ny uppdaterad motor. Den är helt silkeslen i jämförelse. :tummenupp

Första helgen jag hade min var jag med på en tur på 35 mil. Inga problem alls.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vibrationerna på en KTM 690 enstänka avnjutes bäst i max 1 timmes portioner. Enligt en kollega.
Sedan tog han den optimistiskt på en 30 mil semesterdagstur och sedan några dagar senare på 30 mil retur.
Båda endagsresorna med flera stopp. Sedan hade han fått nog och sålde.


Men onk...?!

Körde med en snubbe på 701 -16 till Finland förra sommaren. 10 dygn med både 50- och 60 mila etapper på grus varje dag.


Sedan avslutade vi med Ironbuttkörning 177 mil raka spåret hem över Haparanda ner till Göteborg

JmGIcZL.jpg


...med full packning och det som var kvar av crossdäcken.
Hörde inget gnäll från den snubben - bara att tanka och köra.

Koncentrerar man sig på vibrationer så känner man vibrationer, fokuserar man sig på kylan så fryser man, låser man in på regnet så blir man blöt.

Allt är möjligt, det är bara en fråga om inställning.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Är inte just enstånkor lite av KTM`s grej? Känns lite som Ducati skulle sluta med twinnar. :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag hade nog gått på 701, ägde en 690 2016 innan jag bytte till 1290 och som ovan redan nämnt. Man åker gärna inte längre en 1-2timmar sedan har man fått nog i fötter, händer och skinkor. Nu har jag visserligen inte ägt någon 701 så den kanske inte är bättre den, men 690 är elak vid längre resor. Korta turer under 1tim är dock kanonroliga på 690 :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men onk...?!
JmGIcZL.jpg


...med full packning och det som var kvar av crossdäcken.
Hörde inget gnäll från den snubben - bara att tanka och köra.

Förstår direkt varför min kollega fick problem.
Med halva vikten på Kåtten (packningen i "supportbilen" tillsammans med barn och blomma)
och en kroppshydda förövrigt anpassad efter den regelbundna träningen med crossen hemma.
Ja då skakar ju Kåtten betydligt mer !
Han behöll crossen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Japp, stor kille.
Har det egentligen med saken att göra?
...eller menar du att det bara är tunnisar som har problem med vibrationer? :brynad
 

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Vibrationer? Provkör en ny så märker ni att vibrationerna är minimala eftersom man numera kör med dubbla balansaxlar.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vibrationer? Provkör en ny så märker ni att vibrationerna är minimala eftersom man numera kör med dubbla balansaxlar.

Vibrationerna är absolut mycket mindre än tidigare, men faktum kvarstår att dom fortfarande känns efter en stund bakom styret :)
 

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Vibrationerna är absolut mycket mindre än tidigare, men faktum kvarstår att dom fortfarande känns efter en stund bakom styret :)

Läste du vad jag skrev eller är du bara ute efter att kritisera alla mina inlägg bara för att jag inte håller med dig angående ditt avslutade ärende med Bike? Verkar inte bättre.

Kört 35 mil i en enda sittning utan några som helst problem. Vibrationerna är som sagt minimala. Sadeln däremot, den byttes ut ganska omgående mot en Seat Concepts.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Min HD körde man en timme, det var så långt man kom på en tank och så mycket ryva orkade med.
Varken min gamla 690 2011 eller min 701 2017 är några problem för arslet, speciellt inte pga vibrationer. :fakta
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Tycker den är bra mycket bättre än dom äldre 690 sadlarna, det beror nog mer på val av väg än val av sadel
7d0b1f85b6933f5c1fb324c40d8f2a72.jpg

9e757074a24f92c1ff4b512537a701c2.jpg
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Läste du vad jag skrev eller är du bara ute efter att kritisera alla mina inlägg bara för att jag inte håller med dig angående ditt avslutade ärende med Bike? Verkar inte bättre.

Kört 35 mil i en enda sittning utan några som helst problem. Vibrationerna är som sagt minimala. Sadeln däremot, den byttes ut ganska omgående mot en Seat Concepts.

Va e de me dej? Denna tråden har väll inte med min att göra och jag menade det inte som något kritiskt! Jag höll med dej om att det blivit mycket bättre MEN den vibrerar fortfarande på ett obekvämt sätt efter en liten stund tycker jag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp, stor kille.
Har det egentligen med saken att göra?
...eller menar du att det bara är tunnisar som har problem med vibrationer? :brynad

Ju lägre vikten är, dessto lättare är det att flytta på vikten.
Det betyder att ju mer som är lastat på hojen, dessto mindre blir vibrationerna.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ju lägre vikten är, dessto lättare är det att flytta på vikten.
Det betyder att ju mer som är lastat på hojen, dessto mindre blir vibrationerna.
Om extravikten är skruvat fast i ramen möjligtvis.En degklump bakom styret sittande på sadelskummet dödar inga motorvibrationer.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top