Kan någon förklara detta däckslitage

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Tjena!

Såhär ser mina däck ut, jag tycker det ser lite konstigt ut. Både fram samt bakdäck sattes på samtidigt.

Jag brassar nästan uteslutande små kurviga vägar och tycker att slitaget är ganska konstigt på framdäck kontra bakdäck, framdäcket är slut på sidorna (gillar svänga vänster) medan bakdäcket är nästan nytt på sidorna och helt slut i mitten.

Någon som har en förklaring för detta underliga fenomen?

(Däcken som sitter på nu är Bridgestone BT016 pro)








Däcken som sitter på nu är Bridgestone BT016 pro
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är någon som gillar att burrrna och snurra i rondeller framför fjortizzarna vid korvmojjen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får på gas hårt när du rätat upp hojen i utgången i kurvorna skulle jag tro.
Sedan är det hyfsat normalt att bakdäcket tar slut innan framdäcket.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Det är någon som gillar att burrrna och snurra i rondeller framför fjortizzarna vid korvmojjen.

Brukar reta HD gubbarna som alltid är vid Gårdstånga rastplats och äter körv genom att dra knäskrap i gårdstånga rondellen om och om och om igen, man måste vara OuTTa Eslöv för att förstå sånt... :banana

Du får på gas hårt när du rätat upp hojen i utgången i kurvorna skulle jag tro.
Sedan är det hyfsat normalt att bakdäcket tar slut innan framdäcket.

Får börja gasa mer i kurvorna helt enkelt!
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Du behöver mer vrid och effekt i kurvorna för att få till slitaget bättre på sidorna ;)

Hårdare på gasen!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tycker väl tvärt om att slitaget ser väldigt bra ut, även om bakdäcket verkar ha gått väldigt hårt åt på mitten.

Vad det beror på? Brassa satan i kombination med mjukare gummiblandning på mitten (men hårdare på sidorna) gör väl att corden tittar fram i mitten snabbt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vad det beror på? Brassa satan i kombination med mjukare gummiblandning på mitten (men hårdare på sidorna) gör väl att corden tittar fram i mitten snabbt.

vad jag vet så har däcktillverkarna tvärtom... mjukare blandning på sidorna för ökat fäste vid kurvtagning
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du skriver inte vilket däckstryck du kör med under vilka förhållanden. Är det för att du inte vet exakt så har du en del av problemet där. Är det för att du inte trodde att det var väsentligt så har du en del av problemet där.

Ett däck som ser ut på det viset har du troligen kört med för hårt lufttryck i - för den aktuella körningen. Och kanske också valt fel däck för.

- - - Updated - - -

vad jag vet så har däcktillverkarna tvärtom... mjukare blandning på sidorna för ökat fäste vid kurvtagning


Ja, eller snarare annorlunda uttryckt: Hårdare i mitten så det bättre tål raktframkörning på motorväg...

- - - Updated - - -

Vägens lutning (bombering) gör att ditt framdäck slits mera på vänster sida.


Ja, och kanske läge att kolla hur hojen går på vägen också...
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
vad jag vet så har däcktillverkarna tvärtom... mjukare blandning på sidorna för ökat fäste vid kurvtagning

Vägens lutning (bombering) gör att ditt framdäck slits mera på vänster sida.


Det är ett två-komponent däck fram och ett tre-komponent däck bak, där den yttersta delen är mjukast och mitten hårdast. Därför jag tycker det slitits lite konstigt i och med ytterdelen är mjukare och fram helt slut på sidorna





Du skriver inte vilket däckstryck du kör med under vilka förhållanden. Är det för att du inte vet exakt så har du en del av problemet där. Är det för att du inte trodde att det var väsentligt så har du en del av problemet där.

Ett däck som ser ut på det viset har du troligen kört med för hårt lufttryck i - för den aktuella körningen. Och kanske också valt fel däck för.

Däcktryck 2.2 bar 2.5 bar, kör mest på mindre slingriga vägar men blir ju en del ofrivilliga transportsträckor.

Bridgestone hade inga rekommendationer för däcktryck så körde på det som är original.

värt att tilläggas är att bakdäcket är ett 150/70/18 istället för ett 140/60/18 pga svårigheter att hitta rätt dimension.

tror framdäcket har slitits ok egentligen men man kanske skulle kört lägre tryck bak typ 2.3bar ?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
värt att tilläggas är att bakdäcket är ett 150/70/18 istället för ett 140/60/18 pga svårigheter att hitta rätt dimension.

Där har du en del av förklaringen. När du kräver på ett bredare och högre däck än vad fälgen är gjord först får du en "ballongprofil" där själva kontaktytan blir mindre, tvärtemot vad många tror alltså.

Tänk dig att du sätter ett bakdäck på framfälgen, då kommer däckets profil att bli spetsig eftersom du klämmer ihop däcksidorna mot varandra. Spetsig profil ger ett smal område som har kontakt med asfalten. Kombinera det med hårt använd gashand...:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förklaringen ligger väl i att TS kör en turbobusa, han är rimligtvis försiktig på gasen tills han rätat upp hojen och kanske heller inte är rädd för att bromsa en bit in i kurvorna.

Gissar jag?
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Förklaringen ligger väl i att TS kör en turbobusa, han är rimligtvis försiktig på gasen tills han rätat upp hojen och kanske heller inte är rädd för att bromsa en bit in i kurvorna.

Gissar jag?

Min buzzza har NOS också (NITROUS OXIDE SYSTEM) vet ej om det påverkar direkt, sen snackade jag med Rossi en dag han rekommenderade trail braking så brukar köra med det en hel del !
:yoparty




(nästan allt var sant)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hade samma problem tidigare på CBR XX'n. Du kan testa att ligga på cirka 10.000 varv i fullt nerlägg och sen ge full gas genom svängen. Det bör ge mer däckslitage på sidan av däcket, cykeln och skinnstället. #kraschtest
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top