Ny på forumet

Harakatswe

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati monster 2017
Hej alla på forumet!

Inledningsvis vill jag säga att det är så himla härligt att se hur alla på forumet och alla MC-fantaster stöttar och hjälper varandra!

Jag själv håller just nu på att ta körkortet, jag har risk 2 på onsdag och tänkte sedan köra upp ganska tätt inpå.

Det här med att hitta den mc som passar en bäst är inte lätt. Jag får inte provköra i butikerna så det är svårt. Jag har tittat på nya Ducati monster 797 men också kawas z900, båda helt nya.

Vad säger ni om dom? Anledningen till att jag tittar på ny är att jag vill slippa verkstadsbesök, saker som går sönder etc. Jag kan kanske ha helt fel? Vad är er erfarenhet av begagnat?

Med vänliga hälsningar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SV650S, köpt vid 2000 mil. Missade att den saknade tuta och att laddningsregulatorn var kass. Ren oerfaranhet.
att inte upptäcka detta vid provkörning. Vid 2400mil stor service. Men det var jag medveten om. Vid 3000 mil ny kedja och kedjedrev.
Triumph Sprint RS. 3000 mil. Bytte båda däcken direkt till Diablo Rosso Corsa. För de gamla var slitna både fram och bak. Hastighetssensorn i framhjulet behövde bytas efter ca 200 mil. Kedjan och kedjedrev behövde bytas tämligen omgående.
Suzuki GSX1300R, 1100mil. Kom med nybytta däck. Bytt bakdäcket efter ca 400mil. Bak och fram efter ca 800mil.
Oljebyte och oljefilter byter jag själv på hojarna när jag är hemma efter 200 till 300 mil. Ingen stor kostnad.
Med SBK Racing 10W-50 från SWEDOL. Filter från ADDEMOTO.
Vanligast service:
Smörja kedjan, i princip vid varje tankning alternativt efter varje dag ute. Gör förstås själv.
Biltema racing kedjeolja.
Justera kedjan, normalt räcker 1/6 varv på justerskruv ca 100mil.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad säger ni om dom?

Som förstahoj rekommenderar jag att du köper något som du kan tappa och vurpa utan att plånboken blir allt för tom. Så länge tvåans växel inte hoppar ur och den inte ser för skabbig ut, köp vad som helst. Posörfaktorn är överskattad, det blir inte roligare att köra med sådan.

/43 mil krokväg idag - på ett 26 år gammalt härke
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Anledningen till att jag tittar på ny är att jag vill slippa verkstadsbesök, saker som går sönder etc. Jag kan kanske ha helt fel?"

Ja, det har du. Strulfrekvensen följer nå't som brukar kallas för badkarskurvan. Saker strular i början av livslängden p.g.a. felkonstruktion och slarv i produktion, samt i slutet av livslängden p.g.a. slitage och miss-skötsel.
 

Harakatswe

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati monster 2017
Tack för alla svar! Att det strular i början och slutet har jag hört tidigare också.
Vad rekomenderar ni för begagnad mc? Jag vill ha en mc med karaktär och attityd. Från 700-950cc, inte någon ligghoj eftersom jag kommer pendla och köra mycket i stan så bekvämlighet+attityd är det jag söker.

Tacksam för svar!
Mvh
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tycker att du kan köpa en ny om du har ekonomi till det och vill.
Är alltid en skön känsla att få rulla ut något sprillans nytt.
Sen att den sjunker mycket i värde första åren får man leva med.
Nackdelen med att köpa en ny mc kan ju vara att du märker efter ett tag att du vill ha en helt annan typ av cykel.

Kawasaki 900 har jag hört mycket bra om. Många gillar den gamla 800 kanske du kan hitta till bra pris
 

Harakatswe

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati monster 2017
Håller helt med att den känslan är härlig! Vad tror du om 2a-handsvärdet på en z900? Om jag nornalkör den i 2 säsonger? Kostar ca 95k ny med vettig utrustning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top