NUVIZ blir verklighet

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
After years of talk, promises, starts, fits, and stops, the first-ever Head-Up Display (HUD) for a motorcycle helmet is finally about to hit the market. Many companies have tried; one infamously raised millions of dollars in crowd-funding money, then blew it all without delivering a single product.

But NUVIZ is no Skully. NUVIZ has assembled a savvy team of motorcycle industry insiders for its launch to market, and it’s got a bona fide financial backer in Pierer Industrie AG, the parent company of KTM and Husqvarna.

http://www.mensjournal.com/gear/art...cycle-helmet-heads-up-display-is-here-w483702

nuviz-hud-transparent_960x960_1d7fbd72-8d1a-442a-93a4-cfeca930b746_960x-7bc28808-6d72-4da0-a8dc-c24c416ee78f.png


https://www.ridenuviz.com/products/nuviz-head-up-display

Saftigt pris dock, $699.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
First ever är den ju inte, men den är väl en av de bättre implementerade.
Men jag är lite tveksam till att ha en jätteklump assymetriskt monterad på hakpartiet på hjälmen.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
First ever är den ju inte, men den är väl en av de bättre implementerade.
Men jag är lite tveksam till att ha en jätteklump assymetriskt monterad på hakpartiet på hjälmen.

Har samma fundering, men jag undrar, hur mycket värre än en gopro eller ett visir på en crosshjälm kan det egentligen vara? Bör ju ha funktionalitet för snabb "break away" vid krasch, särskilt nu när KTM ställt sig bakom produkten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har samma fundering, men jag undrar, hur mycket värre än en gopro eller ett visir på en crosshjälm kan det egentligen vara? Bör ju ha funktionalitet för snabb "break away" vid krasch, särskilt nu när KTM ställt sig bakom produkten.

Kepsen på en crosshjälm gör livet rätt spännande vid 180. :hihi
Hakpartiet tar ju smällen i nästan hälften av marksyningarna, mest därför jag är fundersam.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det här lär ju inte hjälpa för motorcyklisters redan skamfilade rykte. Ser ju ut som han har en crack-pipa inbyggd i hjälmen. :näsblod

NUVIZ_Head-Up-Display-Motorcycle-HUD-rideNUVIZ-8_2048x2048.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kommer så tjöper jag DiReCT!!!11!!1! :tummenupp

Frågan är om den kommer. :(
Hittade en video som var 3 år gammal.

Eftersom den inte finns på marknaden ännu hoppas jag de har gjort en koppling till Scala Rider.
Annars blir det att installera utan att koppla in mic och lurar.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Det jag länkade är att den faktiskt kommer nu i sommar! För ett tag sen investerade KTM i NUVIZ för att få ut produkten på marknaden. Alla videos osv på Youtube är gamla som gatan tyvärr, vet inte varför det har dykt upp nytt promo-material.

https://rideapart.com/articles/ktm-invests-nuviz-helmet-technology-company

Själv misstänker jag att KTM vill integrera sina hojar direkt mot någon form av HUD via BT. Duke 125 kan väl redan koppla upp sig mot förarens telefon?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det jag länkade är att den faktiskt kommer nu i sommar! För ett tag sen investerade KTM i NUVIZ för att få ut produkten på marknaden. Alla videos osv på Youtube är gamla som gatan tyvärr, vet inte varför det har dykt upp nytt promo-material.

https://rideapart.com/articles/ktm-invests-nuviz-helmet-technology-company

Själv misstänker jag att KTM vill integrera sina hojar direkt mot någon form av HUD via BT. Duke 125 kan väl redan koppla upp sig mot förarens telefon?
Kul att se vad det blir av det om det nu verkligen blir nåt av det.
Fast om de var "på väg att släppa" den för 3 år sedan och inte ännu fått ut nåt så...ursäkta om jag lätt pessimistisk även nu.

Och som någon skrev i i kommentarerna till det du länkade till:

Is it just me or is this HUD for motorcycles thing a solution waiting for a problem?
When you consider all the lighting conditions we ride through, how can this stuff work well?

Men det återstår att se...men om den kommer så kan man väl ge sig f-n på att det går att kolla Ansiktsboken och titta på Instagram medans man kör...:död
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det jag länkade är att den faktiskt kommer nu i sommar! För ett tag sen investerade KTM i NUVIZ för att få ut produkten på marknaden. Alla videos osv på Youtube är gamla som gatan tyvärr, vet inte varför det har dykt upp nytt promo-material.

https://rideapart.com/articles/ktm-invests-nuviz-helmet-technology-company

Själv misstänker jag att KTM vill integrera sina hojar direkt mot någon form av HUD via BT. Duke 125 kan väl redan koppla upp sig mot förarens telefon?

Jag tror alla KTM med nya digitala displayen kan koppla mot telefon.
Stor vill ha faktor för mig!
Kamera, GPS, nallen, video via samma enhet är ju klockrent!
Hade den bara inbyggd scala rider också så var "Bob's your uncle". :)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Fick precis ett nyhetsbrev från de:

We are excited to announce that NUVIZ is now available for purchase on our website for customers in the US and Europe.

If you place your order before July 1, you will be among the first to receive a NUVIZ. We are ramping up our inventory as we speak and units will start shipping during the second week of July on a first come, first shipped basis.
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
I med bättre kamera och en funktionell sena så är faktiskt priset inte så jäkla dyrt längre.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är det någon som köpt eller prövat? Såg recensioner av Nuviz på youtube, tyckte det såg ganska sådär ut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top