Plast"sak" i toppen på glidpinnarna? (För bromsbeläggen)

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Hej!

Ursäkta om mina facktermer skulle vara missvisande, har inte kommit så långt i mitt vokabulär än.

Det som jag skulle vilja fråga är om den plast"ring" (eller något liknande) som satt på glidpinnarna för bromsbeläggen fyller någon essentiellt funktion?

Mina bromsbelägg går inte riktigt ifrån bromsskivan när jag släpper bromsen och provade då att smörja glidpinnarna. Gjorde först rent dem med något avfettande och smorde sedan in med vanligt silikonfett (vilket ska funka hoppas jag).

Dock längst ut på glidpinnen i spetsen satt det en liten plastdetalj. När jag bytte bromsbeläggen ett par dagar innan så satt den kvar (även om den såg halvt slaktad ut), men när jag tog ut pinnarna igen för att smörja så lossade dem.

Bild:
20170524_175621.jpg
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Letade vidare. Då jag dubbelkollade på själva glidpinnen. O själva spåret är för brett för spårryttare. Hittade inte mycket. Men denna sidan kan man se att det sitter vit plast längst ut. Vet inte funktionen bakom. Kanske bara skall centrera lite i hålet. Eller skapa friktion.

http://www.vfrdiscussion.com/index.php?/forums/topic/6-brake-pads-front/

Japp, precis så den ser ut :) (har en VFR800). Jag är också osäker, men har inte märkt på att något skulle vara annorlunda efter att den åka med ut.

Det är bara en styrning.

Styrning för att hjälpa till att få i/ut glidpinnen? Eller för att minska vibrationer/skrammel? (Jag bara gissar på lite olika möjliga funktioner här:) )

Men om den inte fyller någon supervital funktion så får det väl vara utan.

Kort fråga till: Jag tycker fortfarande att bromsbeläggen inte går riktigt ifrån skivan (dvs skivan blir lite varm även fast jag knappt använd bromsen) - finns det något annat jag kan göra än att fetta in glidpinnarna? Behöver dessa pinnar bytas, eller behöver jag dränera ut lite bromsvätska i hydrauliken?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp, precis så den ser ut :) (har en VFR800). Jag är också osäker, men har inte märkt på att något skulle vara annorlunda efter att den åka med ut.



Styrning för att hjälpa till att få i/ut glidpinnen? Eller för att minska vibrationer/skrammel? (Jag bara gissar på lite olika möjliga funktioner här:) )

Men om den inte fyller någon supervital funktion så får det väl vara utan.

Kort fråga till: Jag tycker fortfarande att bromsbeläggen inte går riktigt ifrån skivan (dvs skivan blir lite varm även fast jag knappt använd bromsen) - finns det något annat jag kan göra än att fetta in glidpinnarna? Behöver dessa pinnar bytas, eller behöver jag dränera ut lite bromsvätska i hydrauliken?

Rengöra bromskolvar och kolla om de kärvar i packningarna i oket. Om de kärvar blir det bättre man renoverar oket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vanligaste orsaken till att bromsbeläggen inte släpper skivan är att bromskolvarna i bromsoket kärvar.
Alt 1. Med lite tur.
Det räcker med att ta loss oket (jag gör själv så) och ta ut bromsbeläggen. Sedan ta och och sätt något tex en planfil (eller två planfilar)mellan två (fyra) bromskolvar och pumpa ut kolvarna. Gör ren kolvarna med tandborste och den mjukaste ytan på en kökssvamp. Vrid på planfilen så kolvarna går in i oken. Pumpa ut och tryck tillbaka. När du kan trycka in kolvarna med fingrarna i oken är det rent. Tryck ut kolvarna en sista gång, smörj med silikonfett, tryck in kolvarna och torka av överflödigt fett. Montera tillbaks, bromsok, bromsbelägg.
Tänk på att pumpa ut kolvarna innan du kör iväg med hojen. Så du slipper pumpa 3 ggr eller mer med bromshandtaget i trafiken för att få fungerande broms !
Alt 2. Så mycket smuts har samlats under gummitätningarna i bromscylindrarna så gummiringarna låser kolvarna. Ta ut kolvarna, ta ut gummiringarna i cylindrarna och gör rent i spåren för gummiringarna.
Sätt ihop. Ny bromsvätska, lufta till bromsen fungerar som den ska....
PS Jag har aldrig smort pinnen som bromsbeläggen "hänger" i. DS
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kort fråga till: Jag tycker fortfarande att bromsbeläggen inte går riktigt ifrån skivan (dvs skivan blir lite varm även fast jag knappt använd bromsen) - finns det något annat jag kan göra än att fetta in glidpinnarna? Behöver dessa pinnar bytas, eller behöver jag dränera ut lite bromsvätska i hydrauliken?
Utöver rengöringen av ok/kolvar så hade jag putsat av pinnarna med lite fin smärgelduk. Om det är mycket spår/märken i dem efter beläggen hade jag nog bytt dem. Ingen stor kostnad.
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Styrning för att centrera styrpinnen i oket och förhindra att den rör sig sidledes då den är gängad i andra änden.

Okej, eftersom resten av pinnen är sliten kanske det är bra att byta ut den så småningom.

Rengöra bromskolvar och kolla om de kärvar i packningarna i oket. Om de kärvar blir det bättre man renoverar oket.

Får bli nästa steg om det blir värre :)

Vanligaste orsaken till att bromsbeläggen inte släpper skivan är att bromskolvarna i bromsoket kärvar.
Alt 1. Med lite tur.
Det räcker med att ta loss oket (jag gör själv så) och ta ut bromsbeläggen. Sedan ta och och sätt något tex en planfil (eller två planfilar)mellan två (fyra) bromskolvar och pumpa ut kolvarna. Gör ren kolvarna med tandborste och den mjukaste ytan på en kökssvamp. Vrid på planfilen så kolvarna går in i oken. Pumpa ut och tryck tillbaka. När du kan trycka in kolvarna med fingrarna i oken är det rent. Tryck ut kolvarna en sista gång, smörj med silikonfett, tryck in kolvarna och torka av överflödigt fett. Montera tillbaks, bromsok, bromsbelägg.
Tänk på att pumpa ut kolvarna innan du kör iväg med hojen. Så du slipper pumpa 3 ggr eller mer med bromshandtaget i trafiken för att få fungerande broms !
Alt 2. Så mycket smuts har samlats under gummitätningarna i bromscylindrarna så gummiringarna låser kolvarna. Ta ut kolvarna, ta ut gummiringarna i cylindrarna och gör rent i spåren för gummiringarna.
Sätt ihop. Ny bromsvätska, lufta till bromsen fungerar som den ska....
PS Jag har aldrig smort pinnen som bromsbeläggen "hänger" i. DS

Tack för den utförliga guiden! Jag gjorde (tyvärr) inte rent bromsoken så noggrant när jag bytte beläggen. Är ganska grön på att fixa saker själv med hojen, men blir det värre får jag göra det.

Jag har tre kolvar i oket. Menar du att man ska pumpa ut en i taget och göra rent dem? Jag hade i de gamla beläggen och bände med en blocknyckel för att "pumpa in dem" i botten när jag bytte bromsbeläggen. Det gick inte med handkraft.

Utöver rengöringen av ok/kolvar så hade jag putsat av pinnarna med lite fin smärgelduk. Om det är mycket spår/märken i dem efter beläggen hade jag nog bytt dem. Ingen stor kostnad.

Den hade tydligt kännbara höjdskillnader när jag tog loss den. Får fundera på att skaffa en ny kanske.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Finns mycket videos på youtube hur man öppnar rengör kärvande bromsok. Inget direkt svårt ingrepp.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har tre kolvar i oket. Menar du att man ska pumpa ut en i taget och göra rent dem?

Nu blir jag konfunderad ? Har din hoj 3 kolvar och flytande OK? Fram ????

Det verkar som du har flytande bromsOK fram med 3 kolvar !
http://mybikemanuals.com/?wpfb_dl=1103
http://motoservicemanual.com/honda-service-repair-manual-download/#

Ja då behöves det tre stycken skruvmejslar / Plattfilar eller liknande som gör att kolvarna går att komma åt och går att trycka tillbaka.
När man tagit bort bromsbeläggen och punpar ut kolvarna.

Med flytande bromsok är det viktigt att bromsoken kan röra sig lätt på de pinnar som bromsoken är upphängda i.

Jag brukar pumpa ut alla på en gång. Men man kan givetvis sätta i två träpinnar som stopp för två kolvar och pumpa ut den fria. Glöm inte att du aldrig får pumpa ut en kolv helt, ha en plattfil emellan, för annars blir det jobbigt (kanske omöjligt) trycka tillbaka kolven.
Och att ta i kolven med en tång, aldrig, för efter det är kolven skadad och kommer läcka. Och nu är dyrt bara förnamnet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top