Yamaha R1 -08 svårstartad

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
har en -08 R1 som oftas är svår startad(ingen tomgång) varm och ljummen motor dock inte alltid.ibland även kall men ytters sällan
måste hålla den ca 3000v för att hålla igång den men om man varvar ca 7-8000varv så har jag alltid tomgång efter det.

annars inga fel.
kan det vara den berömda tps senson?
har garanti från yamaha men dom hade ingen aning på tele.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Gått hur långt ? Service / ventilkoll ? Standardpipa eller pangpang rör ? Alltid varit så eller när började problemet ?
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
2500mil full s-bok från yamaha monterat slip on innan jag han köra med den.dock blev det en tur till bes med orginal pipor och då var inte problemet där.dock ej heller för 1ägaren som körde 2500mil

men kan slip on göra ett tomgångs fel?
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
om man googlar så är det endel -07-08 som har liknade problem även att att då dom trycker in kopplingen vid tex i en rondell så stannar motorn.och då har det skrivit om just denna tps sensor som blev en recall på -07 modell
dock så har jag inte det problemet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hade samma på min R6, startar kall med tomgång, startar varm med tomgång men om man varmkör lite på morgonen innan första passet och stänger av så finns ingen tomgång när man startar och ska ut.

Samma om man försöker starta innan han kallnat helt efter ett pass, noll tomgång, får hålla han vid liv med gasen, när han fått arbetstemp finns det tomgång igen.

Såhär var han i 2 säsonger för mig, hittade aldrig någon anledning till det och vande mig vid att det var så bara, samma för Mozz vet jag men inte hört om han löste det.
Min slutade konstra efter jag bytte batteri, hade inga startproblem, iaf. inga jag tänkt på, bara att en dag ville han inte starta längre och med det nya batteriet så har tomgången funkat igen.

Kan vara slumpen och mitt fel löste sig själv men, hata slumpen!, kanske att mitt gamla batteri lämnade lite dåligt med ström efter start och jag var tvungen att hålla varvet för att generatorn skulle ladda nog så systemet kunde funka, är väl samma ride by wire på r1 som r6, eller? Elmotor som styr spjällens öppnande efter hur mycket du vrider rullen och en massa andra parametrar...

Kan vara värt att belastningsmäta batteriet kanske, eller ladda fullt....eller bara byta om det har några år på nacken. :)
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
yamaha säljaren frågade nämligen hur mitt batteri mådde,så kanske dax att kolla upp det

men på min kan den starta flera ggr på raden med varm och ljummen motor.
prövade i går kväll med kallmotor och då startade den inte.det var 1 ggr den gjorde så
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Såhär var han i 2 säsonger för mig, hittade aldrig någon anledning till det och vande mig vid att det var så bara, samma för Mozz vet jag men inte hört om han löste det.
Min slutade konstra efter jag bytte batteri, hade inga startproblem, iaf. inga jag tänkt på, bara att en dag ville han inte starta längre och med det nya batteriet så har tomgången funkat igen.

Ja just det ja, SÅ var det ju!!!! Det hade jag glömt!!! Men nu har jag inte det problemet, och eftersom även jag bytt batteri så kanske det var batteriet som var problemet! Hade ett Shorai, men har nu ett annat lättviktsbatteri (lipo?).
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
böt tillbaka till orginal ljuddämparna och samma problem.. nu även ingen tomgång kall igen
laddar för övrigt 13,5v
som jag har fattat det rätt? så ingen felkod på 61 står 00 där
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Lambda, sitter den kvar eller är den borttagen? Vår 08 med helsystem utan lambda är notoriskt tjurig att starta kall och ibland även riktigt genomvarm. Några år på batteriet iofs, men 07an med originalsystem startar alltid snällt och batteriet i den är nog inte nyare... Ventiler på bägge är hyggligt ok.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
lamdan den är kvar.böt ut slip-on till orginal i dag men ingen skillnad.
startar din-07 alltid varm.ljummen och kall utan gas?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
lamdan den är kvar.böt ut slip-on till orginal i dag men ingen skillnad.
startar din-07 alltid varm.ljummen och kall utan gas?
Japp, inga problem. 2800 mil, originalsystem med spjäll och motor kvar dock utan kat. Original ECU med PC3.
08an har YEC helsystem (Akra), YEC-box, varken lambda eller kat. Miltal okänt.

Är ditt batteri det minsta gammalt skulle jag börja med att byta ut det. Troligen mot ett LiPoFe då de ger högre CCA (startström).

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
Ska få lämna in den på yamaha i umeå slutet på veckan (garanti 3mån) får väl se vad dom hittar
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Har haft samma, var batteriet på min r6 också.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
iskall
du menar samma problem som jag har så var det batteriet som var problemet?

Exakt samma problem hade ingen tomgång utan att man varvade 5-6000 först :)
testade justera TPS'n först men ingen större skillnad, nytt batteri sen var problemet borta :tummenupp

Enklast är väl att testa med ett annat batteri från någon kompis hoj, om du hittar något som passar ;)
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
Tack! ska köpa nytt batteri i dag
hade för övrigt bra värden då man kollar felkoder och trottel värden
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Samma sak för mig, trodde det var min powercommander v , men det var slitet batteri. aldrig strulat sen dess.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top