HD startar ny fabrik i Thailand.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Men det här är ju de billiga streetmodellerna. Vattenkylda fyrventilade hojar utan stötstänger och tumgängor. Helt rätt att leja ut sånt dret till provinserna. Streetmodellerna var ju dessutom framtagna för den asiatiska marknaden, då är det väl smart att tillverka dom där.

När du skriver "Sånt dret" - Menar du då att det egentligen borde suttit ett annat varumärke på dessa hojar
och att dessa maskiner enligt dig inte är "riktiga" HD:s ?


Hade jag varit marknadschef på HD hade jag gjort som Toyota gjorde med Lexus.............fast tvärt om !
och haft ett annat varumärke (varför inte Buell ?) på de billigare modellerna.

Nu vattnar man ur varumärket - Det har många andra företag som varit profithungriga gjort innan, alltid med samma katastrofala resultat.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När du skriver "Sånt dret" - Menar du då att det egentligen borde suttit ett annat varumärke på dessa hojar
och att dessa maskiner enligt dig inte är "riktiga" HD:s ?


Hade jag varit marknadschef på HD hade jag gjort som Toyota gjorde med Lexus.............fast tvärt om !
och haft ett annat varumärke (varför inte köpa rättigheterna till Buell ?) på de billigare modellerna.

Nu vattnar man ur varumärket - Det har många andra företag som varit profithungriga gjort innan, alltid med samma katastrofala resultat.

Harley äger väl redan Buell? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
HD gjorde ju hojar i Italien på 1970-talet... jag kan inte se varför Thailand skulle vara sämre än USA? Sämre än USA är väl bara... typ Italien, om vi pratar kvalitet. :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tillverkar de dock de stora hojarna (en sån jag har) i Asien så kan de verkligen inte motivera priset.
Som Yzf R1 skrev så handlar det mycket om känsla och historia bakom hojen, har man inte kört en HD så vet man kanske inte att de känns verkligen som ett äkta fattigt skruttibangbang redo för skroten.
Men det är Good ol' American iron, det är okej med en motor som känns och låter som något från 1930 och en ram som lika bra kunde vara tillverkad i trä, men om det är samma skruttibang, made in Asien så skulle jag sprungit med pengarna.
Inte mycket bättre kvalitetsskänsla i HD än en 5000kr kinesisk minicross.
Nej tillverkas de i Asien ska det vara billiga som alla andra riskokare naturligtvis, och Street är ju billiga. De introducerades just som ett verktyg att nå ut på den asiatiska marknaden.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
HD har inte sagt vilka modeller som ska tillverkas i asien, tror definitivt inte det blir samma som redan görs i Indien. Nog dags för de mest inbitna fanatikerna att inse även de större kommer att tillverkas i asien och säkert i Kina i framtiden. Det är där pengarna finns.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
HD har inte sagt vilka modeller som ska tillverkas i asien, tror definitivt inte det blir samma som redan görs i Indien. Nog dags för de mest inbitna fanatikerna att inse även de större kommer att tillverkas i asien och säkert i Kina i framtiden. Det är där pengarna finns.

Mja med tanke på hur mycket pengar kina plöjer ned i Miljö o elbilar per år så får nog hardly davidsson bygga el hojar med däck smälla.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Inget konstigt med detta. Stora delar av BMW S1000RR och det mesta av Triumphs program tillverkas redan i Thailand.
Och har gjort det i snart tio år. Min engelskbyggda trajja var ju överlägsen thaitrajjorna på inga områden alls, åtminstone tills jag bikerförsämrade den då blev den sämre!
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Jag håller med Yzf R1; de som köper HD är beredda att lägga ut stora pengar för att köpa sig en dröm, en myt, en image och ett ruskigt högt andrahandsvärde. Vad skulle en produktion av de större HD-modellerna i Thailand innebära för dessa punkter? Är samma personer villiga att betala +300.000 SEK för en hoj Made in Thailand?
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
HD's höga andrahandsvärde har börjat minska pga mättad marknad. Att de japanska bygger hojar i asisen ser jag inte något konstigt med, men HD som varit tämligen stora i käften känns i sammanhanget mest pinsamma.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
om man nu orkade att kolla upp varför HD ska bygga hojar i Thailand
hade man förståt att dom Harleys som ska byggas i Thailand är för den asiatiske marknad. som man vill expandera. man bygger en fabrik i Thailand för att MR TRUMPH ska riva upp samarbets avtalet med Asien o därmed höga straftullar när HD exporterar Harleys ut av USA
THAT WHY
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
om man nu orkade att kolla upp varför HD ska bygga hojar i Thailand
hade man förståt att dom Harleys som ska byggas i Thailand är för den asiatiske marknad. som man vill expandera. man bygger en fabrik i Thailand för att MR TRUMPH ska riva upp samarbets avtalet med Asien o därmed höga straftullar när HD exporterar Harleys ut av USA
THAT WHY
Har läst på mer än en sida om anledningen till Thailandsfabriken, oavsett så ska hojarna tillverkas där. Tråkigt om HD folket och deras "riktiga hojar görs i USA" faller som ett korthus.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har läst på mer än en sida om anledningen till Thailandsfabriken, oavsett så ska hojarna tillverkas där. Tråkigt om HD folket och deras "riktiga hojar görs i USA" faller som ett korthus.

Sedan är det ju lite vanföreställning att tro att made in murika betyder högre kvalisort. Det är ju bara att titta på bilarna som kommer därifrån. :fakta
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Sedan är det ju lite vanföreställning att tro att made in murika betyder högre kvalisort. Det är ju bara att titta på bilarna som kommer därifrån. :fakta

Jag är av inställningen att tillverka fordon överhuvudtaget inte är USA's grej om man vill ha moderna grejer med kvalitet. Varför ber HD Porsche om hjälp att bygga motorer och Indian/Victory Schweizarna om hjälp att konstruera deras? Om de nu är så bra. Asiaterna är duktiga på detta, bara att inse. Hur många skrattade inte åt Hyundai och Kia för 10-15 år sedan.......
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Prövade en sportster o det var samma kör känsla på sportstern som på min gammla suzuki gt750 från 70talet.
Sjukt kasst chassie.
Sjukt kassa bromsar.
Sjukt svampig fjädring.
Sedan går 1200 cc sjukt sämre än 750cc 70tals 2T :))
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Prövade en sportster o det var samma kör känsla på sportstern som på min gammla suzuki gt750 från 70talet.
Sjukt kasst chassie.
Sjukt kassa bromsar.
Sjukt svampig fjädring.
Sedan går 1200 cc sjukt sämre än 750cc 70tals 2T :))

Det låter ju helt...............sjukt :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top