Akrapovic slipon för 12,600 kr - alternativ?

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Slipon, Power Commander och bänkkörning?

Hej,

Pratade med min handlare och fick priset 12,600 kr för ett Akrapovic slipon till min 701 SM. Anser det priset vara hutlöst så jag letar alternativ.

Vet att någon tidigare anställd hos Akrapovic numera säljer under märket Wings så jag har mailat dit för ett prisförslag inkl frakt til Sverige. Det är väl ett bra märke?

Vad finns det för andra snygga slipons med bra kvalitet som ger det där goa ljudet man är ute efter, till ett bra pris?

Sedan undrar jag över detta med behovet av att göra en riktigt bänkkörning? Är det verkligen ett måste när det finns "färdiga" mappar att ladda ner? Som jag förstår det kan det skilja upp till 5% på två identiska motorer så hur bra är en ”färdig” mapp egentligen? Är man dumsnål om man köper en Power Commander och laddar ner den färdiga mappen från deras hemsida (EU-modell med Wings slip-on med baffeln bortplockad och med eftermarknadsfilter) och hoppar över en riktig bänkkörning?

Enligt Dynojet så ska den färdiga mappen ge 25% mer vridmoment och effekt upp till 6000 rpm. Hur mycket mer ger en bänkkörning och är det värt merkostnaden?
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
25 procent mer vrid och effekt låter som önsketänkande, räkna inte med den ökningen.
 

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
25 procent mer vrid och effekt låter som önsketänkande, räkna inte med den ökningen.


Videoklippet ovan visar killen som lät Dynojet låna hans hoj för att göra mappan jag pratar om som man numera erbjuder för nerladdning på deras hemsida (scrolla längst ner på sidan).

10 hk och över 10 Nm extra från 0 upp till 6200 rpm (maximalt vid 4500 rpm) jämfört med när hojen är original vilket blir 25% mer i angivet registerområde. Så visst stämmer det.

Edit: Ser nu att mappen man erbjuder bara gäller för 2016 års modell. 2017 har den nya motorn så jag har mailat Dynojet och frågat när den nya mappen släpps.
 
Last edited:

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag beställde wings Titan till min ktm när jag hade den. Det var många år sedan nu men kvalitet och finish var minst lika bra som Acra. Förhoppningsvis har det inte blivit sämre sedan dess.
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Köp ett wings ! Det ser exakt ut som akra. Låter lika och ger bra effekt. Riktigt fin finish med kolfiber slutdel :) gav 6000 för mitt jag hade på min förra ktm 690 smc-r 2016
 

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Ja, jag har läst mycket bra om Wings på nätet så det verkar vara rätt väg att gå. Fick precis svar på mitt mail om priset. €347 vill man ha inkl frakt vilket blir 3,380 kr. Betydligt humanare än Akrapovics hutslös 12,600 kr.

Edit: Har mailat tillbaka för att få deras bankuppgifter. Lägger sedan en beställning.
 
Last edited:

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Ja, jag har läst mycket bra om Wings på nätet så det verkar vara rätt väg att gå. Fick precis svar på mitt mail om priset. €347 vill man ha inkl frakt vilket blir 3,380 kr. Betydligt humanare än Akrapovics hutslös 12,600 kr.

Edit: Har mailat tillbaka för att få deras bankuppgifter. Lägger sedan en beställning.
Det gör du rätt i :tummenupp
Jag har haft min på hojen i 5år funkar klockrent, killen verkar trevlig att göra med.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
ebay is your friend. Portot är ofta försumbart och köper man inom EU slipper man alla avgifter.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ta en koll med din handlare igen..

http://www.husqvarna-motorcycles.co...ne/?year=2017&segment=Supermoto&model=F2603Q3

Detta är billigare än ljuddämparen du kollat på, och innehåller en ny luftburk, avgasrening m.m plockas bort och en ny anpassad mappning läggs in. Denna dämpare har ingen katalysator till skillnad från den du kollade på först.

Lite mera prisvärt, beställde själv detta. Men tyvärr restat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top