Utdömd kompressor

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Har en ganska stor kompressor på jobbet som blivit utdömd pga. rostskador inuti tanken. Jag får kompressorn om jag tar därifrån den. Frågan är hur stor risk är det att tanken rämnar med personskador till följd. Jag kan tycka att det borde bli ett mindre hål innan hela tanken går sönder. Jag tänkte ställa kompressor utanför garaget under ett skärmtak för att minimera risken.
Är det någon som sett eller hört talas om en tank till kompressor som gått sönder så pass att väggar o tak blivit skadat?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Explosiv dekompression är anledningen till att man inte ska använda skadade trycktankar. Du kan mycket väl bli söndersprängd av en trycktank som spricker. Med tillräckligt tryck i trycktanken släpper du lös energier i nivå av en granat.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror att tankar över 100 liter skall besiktigas med vissa intervaller. Vi får besiktiga våran i gårdens garage då den är på 250liter..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kan med lite tur komma runt det hela om man monterar en säkerhetsventil med lägre tryck så att den rostiga tankens tjocklek klarar det trycket säkerhetsventilen har.

Har en rostig kompressortank på jobbet som verkar klara besiktningen gång på gång pga säkerhetsventil på 9 bar fast tanken ska vara på 12 bar.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Jag har för mig att om tryck x volym överstiger 1000 så är tanken besiktningspliktig i yrkesmässigt bruk.

Man kan med lite tur komma runt det hela om man monterar en säkerhetsventil med lägre tryck så att den rostiga tankens tjocklek klarar det trycket säkerhetsventilen har.

Har en rostig kompressortank på jobbet som verkar klara besiktningen gång på gång pga säkerhetsventil på 9 bar fast tanken ska vara på 12 bar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är det över 1000 bar/liter man skall besikta men det är säkerhetsventilen som avgör barvärdet vilket gör att man kan ha större tank om man sänker trycket. Vid 5 bar kan man ha 199 l tank utan att besikta. Samma sak, en rostig tunn tank kan bli godkänd med lägre värde på säkerhetsventilen om manteln klarar av säkerhetsventilens tryck.

Jag skulle dock inte dra mig för att "säkra ner" en tank men skulle nog jaga vidare istället för att chansa med en rostig tank. Dock kan det ju som skrivits tidigare vara bärt besväret att fixa en ny tank om blocket är bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Är det någon som sett eller hört talas om en tank till kompressor som gått sönder så pass att väggar o tak blivit skadat?
Sett ett prydligt hål i väggen, sedan sopade den bort vattenbehållaren på toastolen.
Och la sig till ro på golvet framför toastolen.
Det satt ingen på toastolen när det small.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Byt tanken, se över resten med nya kopplingar etc. Sannolikt får du en betydligt bättre kompressor än om du måste köpa allt nytt, men jag skulle inte riskera en dylik smäll för att jag är snål... Det är inte kinapuff det handlar om.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack och lov har jag aldrig sprängt kompressorer, men väl cykeldäck med 5-6bar i, och det är inte många liters volym, och det blir en jävla smäll, jag vill inte testa med en stor kompressortank :3freak

Om man vill köra lite mer budget så borde väl en gratis kompressor vara en bra start, och sen hittar man en fräsch beggad kompressortank med skuren kompressor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan ju bygga nåt slags sprängskydd som man har kompressorn i så går den ju använda. Kan ju bli ljuddämpad samtidigt så man slipper det där ständiga brummandet.

Ska du ha den ute under det där plåttaket du beskrev så sätt upp lite plåtväggar runt om också.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Låna några fartygsplåtar som gatukontoret råkar tappa lite överallt.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag hade inte använt en tank som är utdömd, har du otur kan de gå riktigt illa! Det är trots allt ett par liter luft under tryck. Försök hitta en ny tank. Hade det inte varit farligt att använda en gammal dålig tank hade man inte behövt inspektera den för att undvika sådana situationer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Behöver vara tjocka stålväggar om det ska skydda...


Tror jag inte, jag tror det räcker med vanligt plåttak som man sätter fast ordentligt i en ram, det kommer deformeras, bucklas ut och äta upp all rörelseenergi. Tror jag.

Tror man inte det så finns det ju andra lösningar på sprängskydd.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top