Ca två sekunders rassel vid uppstart.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Busan har fått för sig att den ska rassla till ca två - tre sekunder vid kall uppstart och det låter som en kedja.Annars går motorn utan detta rassel vid kall och varm motor oavsett varvtal.Trodde först naturligtvis att det var kamkedjesträckaren som behövde bytas men har efter att sökt på diverse (flest engelsktalande Hayabusa forum) fått reda på att det kan vara kopplingspaketet som rasslar till när detta tydligen är ganska vanligt.Har väldigt svårt för att avgöra vilken sida det kommer ifrån samt varför det bara rasslar till med kall motor.Blir inte klok på vad det kan vara frågan om, om nu någon skulle veta när min engelska är blandat bra. :va :crash

O.B.S självförstörelse knappen är inte aktiverad för detta är redan kollat. :D
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Oljetrycksrelaterat, right?
Visst gjordes det en modifiering av oljeledningar på Busan, nån som kan bekräfta?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Började ca 40 mil efter oljebyte från Motul till Castrol med high flow filter.Gillar inte alls vad som sker och ska byta tillbaka i ett försök att se vad som händer.Läste om någon som alltid lutade hojen lite på höger sida och någon annan som hade växel i innan uppstart med blandat resultat, (Busan startar bara med kopplingen indragen).
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Här kommer ren spekulation:
* Oljetryck borde väl inte skilja så värst mycket vid kall motor om inte de två oljesorterna har väldigt olika viskocitet när de är kalla(?)

* Hydrauliska kamkedjesträckare (om nu Busan har en sådan) kanske kan bli dåliga och inte lyckas sträcka kedjan ordentligt direkt vid uppstart.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Åfan, där ser man! Känns som jag är ensam om att aldrig märkt nån skillnad alls på olja. :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag körde ju R1 när jag jobbade på Yamaha, kändes inte bra, bytte till Motul och har haft den som favorit sedan dess.
Duccarnas lådor känns som smör med Motul.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag håller med sportbike. Har kört Motuls oljor i ett flertal olika hojar som både jag och andra ägt. Har aldrig haft något problem med slirande kopplingar på någon. Mina hojar har också gått mjukare i lådan med Motul.
Jag rekommenderar alltid Motul till alla tack vare detta.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har du möjlighet att köra runt den lite med startmotorn några sekunder innan den går igång?
Om det hjälper så lär det vara oljetrycket som saknas.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
De ryckutjämnade fjädrarna i kopplingskorgen äter sig igenom plåten ganska friskt med tiden. Dessa kan ligga och röra sig flera milimeter. Jag tog isär en korg för några år sedan och experimenterade en del men jag bytte till gen2 korgen tillslut (förbättrad) Även nållgret till denna ger ett malande ljud när det börjar bli slitet, men det låter konstant.

Kolla ev Startmotorkopplingen, den har jag ingen erfarenhet av. Tror inte du behöver oroa dig. De är ganska högljudda, prova en tjockare olja eller nåt
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Pratade med en reparatör / busa åkare som sa att kamkedjesträckaren inte alltid hinner med varpå detta korta start rassel ljud kan uppstå i enskilda fall men om kedjan blir för lös så vaknar den till snabbt och justerar det hela.Kör redan på en 10/40 olja så hur fungerar då en tjockare olja vid kallstart.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Med oljan menade jag om det var relaterat till kopplingskorgen och eventuellt skramlande fjädrar.

Kom på nu att du hade en gen2 va? Den sträckarn vet jag inget om. Men på gen1 så kan inte sträckaren röra sig fram och tillbaka, utan det är väl i sådant fall som oljan inte hinner med och dämpa ljudet från kamkedjan de första sekunderna.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag körde ju R1 när jag jobbade på Yamaha, kändes inte bra, bytte till Motul och har haft den som favorit sedan dess.
Duccarnas lådor känns som smör med Motul.

Samma här. Jag har en R6a och den växlar som smör precis när motorn är kall med Bel Ray helsyntet 10W-40. Men med helt varm motor känns växlarna hårda även om det fungerar helt okey. Efter byte till Motul 300V 15W-50 är lådan silkeslen oavsett temperatur.

Har gjort samma iakttagelse även på andra hojar att byte från Biltemas i.o.f.s. utmärkta helsyntetolja till 300V gör att lådan inte känns lika hård längre.

https://www.oljemagasinet.se/index....roduct_id=725&path=147_148&manufacturer_id=31Motul_300V_15W-50_Competition_5L-228x228.jpg

Kanske bäst att lägga till att jag inte menar att Motuloljan skulle lösa problemet med att Busan rasslar under ett par sekunder vid start.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ska inte omvandla detta till ännu en oljetråd men har också testat bland olika oljor under årens lopp och summa summarum så slutar det alltid med en Motul olja när någon annan visat sig mindre bra i mc motorn.Håller med tidigare om att växellådan trivs utmärkt med Motul.Hade nog varit klart oroligare om den skramlat som i filmen nedan den första minuten.

Problemet med det är att det inte alls påminner om mitt eget korta start upp rassel som jag nu inbillat mig kommer från vänster sida istället även om det kan vara svårt ibland att lokalisera dessa ljud.Ska i vart fall som sagt var byta oljan och high flow filtret samt ta en titt på kedjesträckaren när tid finnes om det skulle kunna hjälpa i Busans fall.Och ja, det är andra generationens Haybusa även om det mesta är sig likt från tidigare version.

 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det är nog smartast, byta tillbaka till originalfilter och samma typ av Motulolja som du körde med innan problemet kom.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sätt på en mekanisk oljetrycksmätare och håll koll på den vid uppstart, ska ju finnas en anslutning för den som används vid service.
Oljefiltret kan påverka om backventilen är kass men mindre troligt.
Invändig motorrengöring kan ju vara ett alternativ också (hydrauliska tryckare funkar bättre efter en tvätt).

Eller ett par öronproppar i kombo med foliehatt mot nojan. :brynad
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top