Norge nu i helgen

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Verkar bli kanonväder i Norge nu till helgen. Jag är ledig från 26 maj tom 30 maj. Jag funderar på att åka från Västerås torsdag eftermiddag. Funderar på denna rutt. Västerås-Ludvika-Torsby-Hönefoss-Kongsberg-Odda-Eidfjord-Geilo-Aurland-Laerdal-Vangsnes-Stryn. Efter Stryn gamla Strynsvägen Trollstigen, efter Trollstigen får det bli gamla Aursjövägen. Boende? tar med tält men föredrar hytta. Åker solo men vore oförskämt att fråga om ingen vill haka på.
 
Last edited:

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Ser ut som en härlig tur.
Har du kollat din rutt på.... vegvesen.no traffikmeldinger.... för att se om alla dina tänkta vägar är öppna.

Jag tog en snabb titt på de vägar jag tror du tänkt köra och det såg inte ut som om alla var öppna....
Aurland-Laerdal stod som stängd nu men att den öppnar 1:a juni.

Gamla strynvägen och 63:an ner till Geiranger från väg 15 stod också som stängda..... Oklart när de öppnar dock

De kan ju öppna närsom....

Tänkte bara ge dig en liten varning så att du är förberedd.

Mvh Stefan
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
http://visitandalsnes.com/trollstigen-2/

Trollstigen har öppnat men är nog mest besviken på att väg 243 och gamla Strynvägen inte har öppnat. Hade tänkt att hyra skidor och åka lite på glaciären vid Stryn. Nu lutar det åt att jag åker skidor en dag vid Folgefonna som har öppnat. Gamla Aursjövägen kan man nog glömma tror jag. Jag var på Forex idag och växla in lite norska kronor.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Bra rutt men som sagts kan en del vägar ej ha öppnat. Tänk på att om de har öppnat att snön kan kyla luften även om det är fint väder så ta med lite varma kläder. varför växla, de tar kort överallt, har på mina resor aldrig haft problem med kort.

Ha en fin resa!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...klippt.....
varför växla, de tar kort överallt, har på mina resor aldrig haft problem med kort.
Mja... Det är inte min erfarenhet. Jag har bott på ställen (hyttor) där det bara är kontanter som gäller.

Men du Tom@as kanske bott på mer fancy ställen än vad jag gjort? :)

Även om man stannar till på något litet ställe och t ex skall köpa en glass så kan kontanter vara nödvändigt.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Är hemma efter en magisk resa. Bästa upplevelsen var Åmot-Röldal-Odda och väg 13 över Gaularfjellet. Lustigt med priserna på bensin i Norge. tankade på en mack vid ett "turiststråk" och soppan kostade 16:50, på hemvägen så tanka jag på en mack i Gjövik och där kostade bensinen 12.50??????? Sämsta vägen var Tindervägen med asjobbiga serpentiner ner mot Övre Årdal. Vart totalt 220 mil, åker igen veckan vid midsommar.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Har väntat efter en recension och BILDER,:fakta då jag bodde i Norge i 2 år så var soppan billigare på söndagar och kunde skilja en hel del mellan kommunerna, antar nån har supit till och kommit fram med det :fyllisar
Se till och åk till Geijranger och sen vidare på trollstigen, det är lite av vykortsbilder hela tiden.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag åkte halva Trollstigen, körde ner till Geiranger och sov där en natt. Sen körde jag samma väg tillbaks mot Lom och väg 55. var ett stort misstag att vika av väg 55 mot Tindervägen. Här är lite bilder från Låtefossen, Geiranger och Väg 13 efter Myrkdalen.

View attachment 437617

View attachment 437618

View attachment 437619
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top