MC-däck

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej! Dags att byta däck på hojen igen. Hittar verkligen inte sökfunktionen på telefonen.

Vad säger ni om "bäst före datum" på MC däck? Allt under 1 år är OK? 2 år på ett nytt inköpt däck? 4 år?

Kan inte speciellt mycket om däck, gummi & dess egenskaper. Går efter rekommenderade däck till min modell... provat Pilot Power 2CT på min Street Triple R. Helt OK däck, var billigare än original också. Nu köpte jag iofs originaldäcket för 3 lök (fram & bak såklart). Diablo Rosso Corsa.

Tänkte bara fråga er vad ni tycker om ålder på oanvända däck. Man kör ju ändå grus, regn & het asfalt... spelar det någon roll över huvudtaget? Vill inte riskera något i onödan när man snittar 150 km/h. Gått omkull tidigare det är otrevligt. Däcket tar slut fort när man kör +700 mil om året men det betyder inte att jag kommer acceptera ett halvrisigt däck (om så finns)?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Bäst före beror på förvaring, gatdäck upp till ca 4 år kan säljas som nya sägs det. De innehåller trots allt konservering... Inte för att de plötsligt blir okörbara efter det.
Däck som körs åldras betydligt snabbare, men hur mycket beror återigen på hur de behandlas. Kör du 700 mil på en säsong har du knappast problemet.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ålder spelar egentligen mindre roll än hur de förvaras. Ligger de i en stålcontainer i solen en sommar saboterar det dem mer än ett par år i ett svalt lager. Samma med UVljus, ligger däcken i starkt UVljus blir de fortare dåliga än i mörker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ålder spelar egentligen mindre roll än hur de förvaras. Ligger de i en stålcontainer i solen en sommar saboterar det dem mer än ett par år i ett svalt lager. Samma med UVljus, ligger däcken i starkt UVljus blir de fortare dåliga än i mörker.
Ja, det sliter ju betydligt mycket mer på däcken att alltid ha hojen parkerad i solen om dagarna än att förvara dom några år i källaren. Fast i sammanhanget så är ju milen största boven i däckslitaget.

Samma sak med hjälmen, den slits ju enbart när man har den på sig och/eller ute i solen, åtminstone vad gäller skal och frigolit, lister mm kan ju torka med åren ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det sliter ju betydligt mycket mer på däcken att alltid ha hojen parkerad i solen om dagarna än att förvara dom några år i källaren. Fast i sammanhanget så är ju milen största boven i däckslitaget.

Samma sak med hjälmen, den slits ju enbart när man har den på sig och/eller ute i solen, åtminstone vad gäller skal och frigolit, lister mm kan ju torka med åren ändå.

Jo, att använda den sliter ju mest. :hihi Men han frågade ju specifikt om ålder på oanvända däck.
Svaret är väl att det beror på hur de lagrats mer än hur länge.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gatdäck säljs som nya upp till att dom är 4 eller 5 år gamla.
Så länge som dom förvarats korrekt så är det inga problem och det är osannolikt att det har någon avgörande betydelse för prestandan.
Det är i alla fall vad däcksbranschen säger.
Däcken börjar i stort sett inte åldras nämnvärt förrän du tar ut dom och börjar utsätta dom för solljus och annat.

Kör du 700+ mil om året så låter ett sporttouringdäck vettigt.
Jag kör på Michelin Pilot Road 4. Mycket bra våtgrepp och rent generellt upplever jag det som att det känns tryggt och med gott om grepp i alla situationer.
Visst finns det däck som ger något mer grepp. Power är ju något vassare greppmässigt men håller ungefär hälften så länge. Och skillnaden är inte speciellt stor. Inte så stor att man kommer att märka det om man inte ligger mycket närmare gränsen än man borde göra på gata med tanke på risk för grus, gropar i vägbanan, spilld bensin eller annat som kan påverka greppet så att det går åt helsike.
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Kör med metzeler sportec m7 rr på min Street Triple R -14 och är supernöjd. Framförallt känns dom mycket stabilare i regn är Pirellisarna som satt på vid leverans. Känner mig mycket säkrare med greppet på dom. Funkar även bra på knix och storbane-kursdagarna med SMC! Köpte billigt på Däckonline och fick dom monterade av en riktig hojmek :) Rekommenderas starkt!!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top