Passagerare dog = vårdslöshet?

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kan ju vara vårdslöshet, men det är omöjligt att avgöra genom att bara läsa artikeln.

I övrigt är det ingen större skillnad att åka bakpå en MC mot det är att åka med i en bil. Man är lika utelämnad åt föraren i båda fallen. (om än något säkrare i en plåtlåda än på MC, men det har ju inget att göra med om man är passagerare eller förare)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Man ska inte vara alltför snabbt att dra slutsatser ur en artikel.
Det jag saknar när jag läser är information om detta var en okänd väg för föraren, Och använde dom hjälm etc?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Man ska inte vara alltför snabbt att dra slutsatser ur en artikel.
Det jag saknar när jag läser är information om detta var en okänd väg för föraren, Och använde dom hjälm etc?


precis, var det 2 pundare på stulen hoj utan hjälmar

eller var det en riktig motorcyklist, fast en kass sådan
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag gissar på allt annat än SMC-medlemmar och sörjer därav inte så mycket.

Dock är lagen blind och skall vara lika för alla. Om föraren tagit alltför stora risker, kört över sig förmåga och kraftigt för fort kan det vara både vårdslöshet och vållande till annans död.

p.s
Min lanesplitting som sker varje gång jag kör i tempo som min hoj trivs i bör närmast beskrivas som Eco-driving.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Får jag gissa de varit och tränat på nått av gymmen vid Frölunda Torg (där jag tränar)
Och på väg hem till Tynnered, Grevegårdsvägen.
Knappast okänd väg eftersom hustrun passerar rondellen två gånger om dagen.
Och vägen till och från gymmet.
Hade den döde maken MC-hjälm på sig vid olyckan ?
Med mer multikulturell lagstiftning hade olyckan kanske setts som vårdslöshet ?
RIP Mahdi.
Mina tankar går till hans tuffa änka och barn.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kul att saken diskuteras. Försökte få upp ämnet i en annan tråd, men jag fyller gärna på här:

I GPs serie om slarvigt utredda olyckor kommer vi idag till en MC-krasch som ledde till passagerarens död.

För Mahdis fru, 29-åriga Somayyeh Lashkar Panahi, är sorgen och saknaden ännu stark.
- Det går inte att förstå att det snart är ett år sedan. För mig känns det som det hände i går, säger Somayyeh. Inget kan ge mig min man tillbaka, det är rättvisan jag är ute efter. Det ska inte kunna vara så enkelt att orsaka en annan människas död, och komma helt ostraffad ur det.
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/somayyehs-kamp-fick-nytt-liv-i-utredningen-1.4298524


Intressant historia.
Här går verkligen rättsmaskineriets uppfattning om "vårdslöshet i trafik" på kors med vad anhöriga anser är riktigt.
("Vårdslöshet i trafik" är något som lever kvar i många sinne, men är i praktiken numera svårt att bli dömd för. För ungefär 20 år sedan ändrades tolkningen, eftersom det var "svårt brott att utreda". Därefter döms allt färre för just "vårdslöshet i trafik" och åklagare verkar i allt större utsträckning låta bli att ta upp fallen eftersom dom vet hur de utfaller...)

Men, var går gränsen för "olycka" som är "ingens fel" och straffbar klantighet?

Hur man än tolkar de olika utsagorna som föraren kommit med så säger han själv att han bromsat omkull sig. På lite olika sätt, men ändå.

Straffbart att vara en fuck-up? Knappast?
Men om man har ihjäl någon på kuppen?

Hur ser ansvaret ut för passageraren egentligen?

Hade det varit ett tydligare fall för "vårdslöshet i trafik" om föraren själv hade bromsat omkull sig inför ett övergångsställe, och istället haft ihjäl en gångtrafikant som korsade vägen?

Var går gränsen...? Visst är det intressant när man börjar bena i grejerna?
...ja, förutom att någon har dött, då. Though shit.

Nå, vi skall nog inte hoppas för mycket:

Åsbäck beslutade att förundersökningen om vållande till annans död och vårdslöshet i trafik skall tas upp igen. Han pekade särskilt på att det inte gjorts någon närmare utredning av motorcykelns hastighet.

Utredningen leds nu av kammaråklagare Annika Boman, som begärt en utredning av motorcykelns hastighet.
- Förutom det är det ytterligare några saker som ska kollas. Jag kan inte avgöra när det blir klart, säger Boman.

Min fetning.

Hastighet, hastighet, hastighet. ...och så skall man kolla ytterligare några saker.
Ett år senare. Wow!

På mig verkar det som om inte snubben behärskade sitt fordon, alldeles oavsett hastighet.
Straffbart...?


Edit:
Så här såg det ut när Babe2 här inne uppmärksammade det inträffade:

https://www.sporthoj.com/forum/show...rapportering&p=6271257&viewfull=1#post6271257

Möjlig "trottoarkant" i inledningsskedet.
De plot thickens...








Kan ju vara vårdslöshet, men det är omöjligt att avgöra genom att bara läsa artikeln.


Det kommer att vara precis lika omöjligt för rätten att komma fram till något hållbart efter ett års tid.


Man ska inte vara alltför snabbt att dra slutsatser ur en artikel.
Det jag saknar när jag läser är information om detta var en okänd väg för föraren, Och använde dom hjälm etc?

Det går att läsa sig till att dom var på hemmaplan.
Jag råkar veta att båda hade hjälm. "Lånehjälm" för passageraren? Inte omöjligt...


precis, var det 2 pundare på stulen hoj utan hjälmar
eller var det en riktig motorcyklist, fast en kass sådan

Ingetdera, skulle jag vilja säga. Föraren hade körkort för MC, taget våren 2014.
Han har uppgett att han kört "ca 100 mil per säsong" vilket gör honom till en absolut färsking i mina ögon.
Han sålde hojen efter kraschen och säger att han aldrig mer tänker köra MC igen.
Alltså: ingen riktig motorcyklist, och kass på det han försökte sig på dessutom.

Detta är ingen information man kan läsa sig till men just du vet att jag vet, okay?


Får jag gissa de varit och tränat på nått av gymmen vid Frölunda Torg (där jag tränar)
Och på väg hem till Tynnered, Grevegårdsvägen.
Knappast okänd väg eftersom hustrun passerar rondellen två gånger om dagen.
Och vägen till och från gymmet.
Hade den döde maken MC-hjälm på sig vid olyckan ?
Med mer multikulturell lagstiftning hade olyckan kanske setts som vårdslöshet ?

Mina tankar går till hans tuffa änka och barn.

Ja, det är ingen överraskning att det är en stridbar Persisk Prinsessa som inte accepterar att det är "ingens fel" att hennes man omkom.

Det där "ingens fel" som vi matats sedan noll vision gjorde sitt intåg står mig upp i halsen.
Klart som faaaan att någon gjort fel när ens passagerare dör.
Men är det straffbart? Är det vårdslöshet i trafik...?

Men vad tusan är "multikulturell lagstiftning"? Jag gav dig ett "gilla" för din post, men jag reserverar mig för just den raden, och RIP.plattityden dessutom.
...ja, och att du tränar på gym, vid torget dessutom. Jääävligt suspekt.
Men annars så! :tummenupp


Jag gissar på allt annat än SMC-medlemmar och sörjer därav inte så mycket.

App app app! SMC arbetar för alla motorcyklister! :D
Nej, jag sörjer inte heller - men jag förstår änkans nattsvarta helvete som hon går igenom, där en ynkrygg försöker ljuga sig fri från ansvar och konsekvens.

Det är möjligt att du i teorin har rätt, i praktiken är det så att alla olyckor får en större konsekvens för de som färdas på mc. I och med det ökar också din risk att bli skadad, och sitter du bakpå lämnar du över otroligt mycket till föraren. Dvs. att sitta bakpå din polare du känt i 25 år på en BMW GS som han kan är en sak, att hoppa up bakpå Kevin på hans Blade som du träffat nyligen på en mc-träff är en annan.


I övrigt så verkar artikeln bekräfta tesen, med såna vänner behöver du inga fiender.

Det är en av sakerna jag saknar i det som är skrivet hittills: passagerarens eget ansvar.
Ansvar för hur han var klädd, ansvar för valet att åka med någon med som bara hade begränsad erfarenhet från att köra motorcykel. Hur skall man värdera det?
Med 40 år som motorcyklist i ryggsäcken så blir det bara färre och färre som jag skulle sitta bakom...
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag ser att många här i tråden har luddiga begrepp kring vad rättsväsendet anser vara "vårdslöshet i trafik".

Det skedde en omsvängning för ca 20 år sedan, lagom till det att noll visions "ingens fel-mentalitet" började få fäste.
"Vårdslöshet i trafik" är kostsamt och tidskrävande att utreda eftersom man inte bara kan förlita sig på en hastighet - en absolut siffra.
Tänk så mycket bättre att skippa uppträdandet i trafiken, och bara gå på hastigheter. Så mycket mer rationellt och effektivt...

Läs gärna vad Trafikjuristen hade att säga för mer än 10 år sedan:

Trafikjuristen skrev:
Förr dömdes man för vårdslöshet i trafik så fort man krockat och ansågs vara den som felat. Sedan flera år tillbaka har dock det straffbara området för vårdslöshet i trafik inskränkts. Det är dock inte alla poliser och åklagare som riktigt förstått innebörden av lagändringen vilket medför att många åtalas "i onödan" för vårdslöshet i trafik

http://trafikjuristen.se/rattsfall/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet_start.htm



Det finns en gigantisk lucka mellan det som folk - och även somliga poliser och jurister tror är vårdslöshet i trafik, och vad våra domstolar tar upp och dömer efter.

I en spin-off artikel till det vi diskuterar säger änkans juridiska biträde:

- I min värld har du varit vårdslös om du kör 100 kilometer i timmen på en 70-väg och bromsar med framhjulet så att passageraren flyger av, säger Raoufi.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/för-lite-utredningsresurser-satsas-i-trafikmål-1.4298563

Det tycker nog de flesta, men är det "vårdslöshet i trafik" enligt lagens mening...?
Och, att en jurist som skall arbeta med just detta fallet går på känsla och tyckande snarare än att titta på praxis, vad tyder det på...?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Alltid en risk att både köra och åka med på en mc.En ännu större risk är att åka med en oerfaren förare där det i vissa fall kan kosta en både skador och tyvärr ibland livet.Fortfarande en stor grupp människor som ser en mc och tror att det är en form av rolig leksak.Inte undra på att det då sker olyckor vilket drabbar även anhöriga i form av saknad och ilska över vad som egentligen hände som tog ett liv på den där brummiga tvåhjulingen.

Ser då och då mc förare i både kortbyxor och foppa tofflor samt tro det eller ej mc och eu moppe förare utan hjälm ibland och undrar naturligtvis när iq rent överlevnadsmässigt var något som började kosta pengar. :va
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Svårt att få en opartisk bild genom ett sånt här reportage. Det ligger oftast i både tidningens och den det handlar om ett gemensamt intresse av att medvetet inte ta med vissa "detaljer" som inte är till favör. Kanske hårt att skriva det, men snyftreportage är alltid vinklade...det ligger i sakens natur och det måste man komma ihåg när man läser dem.

En sådan "detalj" är...

..Hade han hjälm och övrig skyddsutrustning ?.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Svårt att få en opartisk bild genom ett sånt här reportage. Det ligger oftast i både tidningens och den det handlar om ett gemensamt intresse av att medvetet inte ta med vissa "detaljer" som inte är till favör. Kanske hårt att skriva det, men snyftreportage är alltid vinklade...det ligger i sakens natur och det måste man komma ihåg när man läser dem.

En sådan "detalj" är...

..Hade han hjälm och övrig skyddsutrustning ?.

Du missar en del.
Han hade hjälm. Om den var hans och tillpassad framgår inte - men godkänd hjälm är det enda lagkravet som existerar. Vi andra vet betydelsen av tillpassad skyddsutrustning, men inte allmänheten.
Körningen var alltså på pappret legit.

Vidare är det egentligen inte ett snyftreportage heller.
Den ingår i en serie (två hittills) med beskrivningar kring hur illa polisen, rättsväsendet och samhället i stort följer upp trafikdöden. Visst finns det en snyftvinkel - men det är det bakomliggande som är så intressant.

Läste du den första artikeln där man man inte vet vem det var man dömde?
 

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Föraren är allt annat än ärlig. Fy fan vilken "kamrat".

Vittnet:
Längs Skattegårdsvägen körde mc:n i närmare 100 kilometer i timmen, bedömer ett vittne som satt vid busshållplatsen på andra sidan gatan. Han såg mc:n tvärbromsa vid farthindret strax före rondellen, såg hur den ställde sig på framhjulet och att passageraren flög över föraren.

Frugan:
Han flög 16 meter och landade där på asfalten, säger Somayyeh och pekar.

Polisen:
Polisen mätte sträckan som Mahdi flög: 16 meter. Han fick omfattande skador och avled på Sahlgrenska.

Föraren:
Mc-föraren klarade sig utan allvarliga skador. Han hördes av polis direkt efter olyckan och sa att han tittat åt sidan, på en bil som lät mycket. När han blickat framåt igen var han oförberedd på rondellen och tvärnitade så att däcken låste sig, mc:n körde omkull och han själv och passageraren gled över asfalten. Föraren säger att farten var mellan 50 och 60 kilometer i timmen.

I ett andra förhör, knappt tre månader efter kraschen, säger mc-föraren att han höll mellan 65 och 70 kilometer i timmen. Nu säger han att han kört med visiret öppet och fått något i ögat och försökt få ut det. När han tittade upp fick han se rondellen, bromsade kraftigt med fotbromsen så att bakhjulet låste sig, mc:n la sig på sidan och kanade rakt fram.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är väl precis det det är?

Precis därför som en del dör på sina mc därför att de behandlar det inte som det fordon det nu är utan som en leksak som man inte förväntar sig att man ska dö av.Min används som pendlingsfordon genom Svea rike och inte som leksak utan som ett suveränt transportsätt som samtidigt gett mig många roliga stunder.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Föraren är allt annat än ärlig. Fy fan vilken "kamrat".

Vittnet:


Frugan:


Polisen:


Föraren:


Helt nomalt att man förnekar sitt ansvar i början speciellt vid shock.... sen kommer ångesten och man skuldbelägger sig själv som straff vilket sedan kan återgå till förnekelse...

mvh
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top