Gjuta egna insugsgummin?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Funderar mer och mer att gjuta egna insugsgummin till mitt gpz-projekt då jag har svårt att hitta lämplig övergång från zx6r trottelhusen till den gamla GPz900r toppen.

Frågan är mer om det finns lämpligt material som kan gjutas hemma men ändå tåla värmen och soppan någorlunda bra?
Eller man kanske skulle gå all in och tillverka form som pallar formsprutning och hitta företag som kan tillverka en ytterst liten serie med insug?

Jag vet att jag förmodligen skulle kunna lappa ihop det hela med någon slang, men vill att resan till målet ger något också. Vem vet kanske kan lära sig något om formgjutning från de som vet mer under tiden! (även om man kanske inte väljer att göra det i slutändan :) )
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Finns det ngt lämpligt material till en 3d skrivare hade väll kunna vara en väg att gå?
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
kolla upp om du kan använda ninjaflex ( till 3d skrivare). skulle kunna funka.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Blir inte bra att skriva ut insugsgummin med 3d printer, det minsta lilla utskriftsfel tenderar att spricka upp av vibrationerna med tjuvluft och motorfel som följd.
Däremot så kan du skriva ut en gjutform och gjuta dina gummin med formsprutning....finns massor i ämnet på Youtube.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93

jo, frågan är mest hur de hanterar vikten av trottlehusen och om silikonet klarar av bränslet (framförallt etanolen)? har beställt en reduceringsslang för att testa!


Blir inte bra att skriva ut insugsgummin med 3d printer, det minsta lilla utskriftsfel tenderar att spricka upp av vibrationerna med tjuvluft och motorfel som följd.
Däremot så kan du skriva ut en gjutform och gjuta dina gummin med formsprutning....finns massor i ämnet på Youtube.

skulle en 3dprintad form hantera trycket från en formsprutning?
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
jo, frågan är mest hur de hanterar vikten av trottlehusen och om silikonet klarar av bränslet (framförallt etanolen)? har beställt en reduceringsslang för att testa!

Dessa används ju ofta till insug i bilar, dom klarar en hel del vikt och ska klara bränsle. Jag köpte själv sex stycken till mitt bilprojekt för att hålla 6 spjällhus med trattar. Nemas problemas.
Dom är armerade och rätt hårda.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jo, frågan är mest hur de hanterar vikten av trottlehusen och om silikonet klarar av bränslet (framförallt etanolen)? har beställt en reduceringsslang för att testa!

De klarar tunga förgasare och silikon är de bästa materialet för etanol eller metanol :tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hur ser gummina ut till 900:n och vad är det för diameter?
Samma fråga om 600:n?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top