Video Filbyteskrock i USA (han klarar sig relativt oskadd)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den totala zombiereaktion inne i bilen efter kraschen hade i vart fall skickat ivag mig over toppen, om man sager.

Det, och telefonen liggandes i ratthallarens kna;
"Hur kunde det har ga till...?"
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lite mycket grön tobak kanske

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Har ingen större sympati med denna hojåkare. Jag ser det som att man har åtminstone två förpliktelser i trafiken: en gentemot lagboken och en annan för sin egen säkerhet. Det är möjligt att det är lagligt där att köra 80 MPH i samåkningsfilen trots att trafiken i filen intill går långsam; men det är absolut inte säkert, som ni ser i klippet.

Han har (hade! Nu är de raderade/gömda) fler klipp på sin kanal där han kör aggressivt och muckar gräl. Önskar att jag kunde hitta en kopia, finns nämligen (minst) ett klipp där han sveper över två filer över dubbeldraget i tät trafik på jakt efter en bil som kränkt honom. Ett annat som visar honom skrika på en familj för att barnet i baksätet inte bar säkerhetsbälte. Här är ett tredje klipp som både visar hans trafikvett och hur länge hans tuffa attityd håller:

https://streamable.com/jewxu
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har ingen större sympati med denna hojåkare. Jag ser det som att man har åtminstone två förpliktelser i trafiken: en gentemot lagboken och en annan för sin egen säkerhet. Det är möjligt att det är lagligt där att köra 80 MPH i samåkningsfilen trots att trafiken i filen intill går långsam; men det är absolut inte säkert, som ni ser i klippet.

Han har (hade! Nu är de raderade/gömda) fler klipp på sin kanal där han kör aggressivt och muckar gräl. Önskar att jag kunde hitta en kopia, finns nämligen (minst) ett klipp där han sveper över två filer över dubbeldraget i tät trafik på jakt efter en bil som kränkt honom. Ett annat som visar honom skrika på en familj för att barnet i baksätet inte bar säkerhetsbälte. Här är ett tredje klipp som både visar hans trafikvett och hur länge hans tuffa attityd håller:

https://streamable.com/jewxu


Ja, är han en sådan som bara åker runt och letar trubbel och kräver millimeterrättvisa gentemot cagers så sjunker min sympati avsevärt.

Han håller bra sula rakt in i en situation i vart fall jag hade släppt av inför, och intagit bromsberedskap därtill. Men det är jag, ett halvt jordklot bort och på film, med facit i hand.

Snubben har handskar(!) kevlar, jacka och sådana där söta sneakers som tror att dom skyddar.
Alltid något. Han lyckas behålla behärskningen när trötter i bilen knappt orkar bry sig. Ändå bättre.
Jag tvivlar ärligt på att jag hade varit så pass civiliserad i ett sådant läge.

Det hade varit intressant att få höra det rättsliga efterspelet, och hur rätten hade tolkat filmen om dom fått se den som vi gör här. Tar hastigheten ut körfältsbytet? Är körriktningsvisaren något som talar för eller emot bilisten?

I Sverige hade man, i enlighet med Fjäråsmålet (bil mot traktorgrävare) inte ansett att körfältsbytet betydde något för olyckan, eftersom ett vittne någon annanstans i länet hade sett en motorcykel köra fort tidigare på dagen.

Nyckelord:"fort"
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Definitivt droger på den föraren i med hur han beter sig. Kan vara chock, men ser ut som droger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det tar ju evigheter för honom att sakta in med hojen med.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är möjligt att det är lagligt där att köra 80 MPH i samåkningsfilen trots att trafiken i filen intill går långsam;
Jag skulle snarare säga över 100 MPH för 12 sekunder in i klippet ser du mätaren fram till nästan 100 och ändå ser du inte nålen, vid krocken går det 55 MPH
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Farten behöver inte vara det egentliga problemet. Frågan är vad man gör med sin fart.
Kommer du bakifrån med överblick är du herre över det som händer på ett annat sätt än om du kör med samma fart som alla andra.
Det finns däremot ingen given fart när din överhastighet slutar vara en fördel och blir en risk istället.

Helt klart är att det krävs mer fantasi och bättre beredskap än vad denna killen visade upp.
Notera gärna att bilen inte bara gör ett körfältsbyte, utan två!
Det finns inte en chans i världen att han skulle hinna få grepp om situationen i yttersta körfältet när han passerar i skuggan av den svarta BMWn(?)

Två kardinalfel - vansinnigt körfältsbyte och fantasilös körning utan kontroll.
Vem är det som får betala priset, oavsett vem som hade "fel"?
Just det.

Kör bättre!
 

Jimmy

Guest
Börjar gå inflation i tube-klipp där mediokra förare åker runt och skriker 'fucking' till höger och vänster. Gärna i storstadstrafik.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top