Test av hjälmar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen ursäkt för Schuberth, det är bedrövligt att faila på detta sätt.

Men punktslag mot bakhuvudet är ovanliga i verkligheten. Kanske tester borde utformas mer realistiskt?

143dc0fca94121cdf477c86b64715bf4.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var det inte nolan som blev spöad av biltemas hjälm för några år sedan??

Ett fränt namn säger inte så mycket det mesta är tillverkat i asien i dag av underbetalda arbetare..
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Skönt att man valde rätt hjälm. Var lite osäker då den är så liten och tunn.
Men här är det ju bevisat! Shoei NXR ftw!
:banana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ingen ursäkt för Schuberth, det är bedrövligt att faila på detta sätt.

Men punktslag mot bakhuvudet är ovanliga i verkligheten. Kanske tester borde utformas mer realistiskt?

143dc0fca94121cdf477c86b64715bf4.jpg

Lägger jag ihop höger och vänster sida för bakre delen av huvudet blir det 6,1+6,5+6,4+5,7=24,7% dvs ca 1/4 av alla skador.
Själv tror jag att skador på sidorna av huvudet är mindre vanliga därför att man landar på axlarna som tar smällen först istället för huvudet.
Vilket betyder att jag tror de flesta skadorna som är redovisade som bakre delen av huvudet, höger och vänster sida är mest från nedslag bak på hjälmen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kul att läsa att Testpanelen gillar Shoei NXR. Består Testpanelen av "Ovalskallar"? Själv Rundskalle vägrar jag Shoei och tycker som ägare av en V-Can V210 att den funkar helt OK. Dock är jag inte förvånad över det dåliga resultatet i slag mot Hakbåge på V210. Hakbågen har obetydlig stötdämpning mot min "utstickande" haka. Så jag har reflekterat över att en smäll på hakbågen kommer gå rakt in i käken.
Så jag bytte till en X-Lite, just nu
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/x-lite-802r
Ingen hjäm jag rekommenderar, immar igen lätt tom med innerglas.
Men den skyddar.

För oss som bara kör hoj när det är svensk sommar är stötdämpningstestet till 100 % ointressant.
Man kollar stötdämpning vid -20C och +50C.
Temperaturer som ligger långt från de +10C till +30C som nästan alltid råder när jag använder MC-hjälm.
Jag har kört när det snöat. Och med frost på fälten. Men det var inte planerat.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
För oss som bara kör hoj när det är svensk sommar är stötdämpningstestet till 100 % ointressant.
Man kollar stötdämpning vid -20C och +50C.
Temperaturer som ligger långt från de +10C till +30C som nästan alltid råder när jag använder MC-hjälm.
Jag har kört när det snöat. Och med frost på fälten. Men det var inte planerat.
Jag tycker det är lite starkt att säga att testresultaten vid kyla och värme är ointressanta. Det är ju inte som att hjälmen blir till sten i -20 och förvandlas till saft i +50. Båda momenten ingår i testerna av ECE-22 05 standarden. De har dock också ett test i "rumstemperatur". Testerna säger nog en hel del även om det är marginaltester.

Sedan skulle det ju vara intressant att veta hur varmt ytterskalet samt innermaterialet närmast skalet blir när man är ute och åker hoj på sommaren och solen gassar på hjälmen samtidigt som temperaturen i skuggan är närmare 30+. Det är garanterat betydligt varmare än 30 grader.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r022r4e.pdf

Tillägg: Spontant känns det som rumstemperaturtestet borde ha gjorts, frågan är om de har gjort det men inte skrivit ut det specifikt eftersom det räknas som standard, eller om de faktiskt nöjde sig med de yttre gränserna.
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Testet fanns även i dagens GP. Tänker köpa en integralhjälm i höst och har spanat in de tre hjälmarna längst till vänster, tur att de fick godkänt. Har inte läst mer om specifikt test av MC-hjälmar men det är absolut normalt att använda extrema temperaturer vid tålighetstest av material just för att bl a brott visar sig snabbare (sök på t ex accelererat åldrande).

Physical testing or chemical testing is carried out by subjecting the product to
  • representative levels of stress for long time periods,
  • unusually high levels of stress used to accelerate the effects of natural aging, or
  • levels of stress that intentionally force failures (for further analysis).
https://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_aging
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är även viktigt att passformen passar på huvudet, oavsett hjälm....
(Kanske allra viktigast)
 

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Jag var inne på en NXR innan men den passade inte alls. Däremot satt den nya X-spirit bra men kostar en hel del.
Är det någon som har erfarenhet av Scorpion EXO-2000? Jag är inne på en sådan.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vem är förvånad att korvätarhjälmar presterar dåligt i test?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Synd de inte fick med Arai också i testen.

Tyckte att det var intressant att man gick utanför testnormen där hjälmarna inte klarade sig lika bra oavsett märke. Texten nedan från länken i första inlägget.

Samtidigt säger inte testerna i krav-standarden allt om hjälmarnas skyddsnivå. Testfakta lät även undersöka skydd mot rotationsvåld – det vill säga när hjälmen får en smäll snett från sidan. Den här typen av smällar utgör den vanligaste orsaken till både lättare och allvarligare hjärnskador.

Ingen av de testade hjälmarna har extra skydd mot huvudrotation, något som ännu är mycket ovanligt bland MC-hjälmar. Och resultaten blev heller inte särskilt bra. Jämför man med tidigare mätningar av hjälmar med rotationsskydd skulle det vara möjligt minska risken för hjärnskador med upp till 25 procent.

– När det gäller allvarliga skallskador generellt så kommer minst 65 procent från rotationsvåld. Därför borde detta komma in i standarden för MC-hjälmar. Era resultat visar också att det finns stor potential till förbättring här, säger Svein Kleiven, professor i neuronik vid KTH.
 

McAn666

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Sundbyberg
Hoj
XJ6
Borde ha separata test för integral och korvätarhjälm eftersom dessa inte verkar spela i samma liga.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ekonomifråga kanske? Tar längre tid att göra tester samt dyrare att införskaffa alla testobjekt. AGV och ICON är idag också rätt populära märken av hjälmar.

Jag tycker att ett sådant test man har gjort missar något när de inte tar med Arai. De flesta mc-handlare har dem i sitt sortiment. Det är ett av två märken som jag tror många väljer mellan i det prissegmentet där de ligger. Det är mellan dem jag själv hade valt. Arai brukar sitta bättre. Shoei brukar inte passa min huvudform. Jag är således mer nyfiken på hur Arai står sig än Shoei. Men det finns ju som sagt andra tester gjorda genom åren internationellt sett. När man nu gör en svensk test så låter man bli att testa ett av de mest välkända märkena där ute. Supermiss!

För övrigt kan det vara intressant att läsa hur de lite billigare och enklare hjälmarna klarar sig. Vi är nog många som har diverse fördomar som kan förkastats i vissa fall. Sedan vet man aldrig om man nu mot förmodan behöver en extra hjälm för skjuts för att nämna ett exempel. Där kanske inte komfort kommer i första rummet om det inte sker på regelbunden basis. HJC och Nolan är ju två exempel på hjälmar som skulle kunna vara aktuell i ett sådant fall.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vem är förvånad att korvätarhjälmar presterar dåligt i test?

Nu är ju det intressanta att det som dom fallerade på inte har något som helst att göra med att det är just en sådan hjälm. Det dom fallerade på var slag mot bakhuvudet. Inte på att det skulle vara något problem med den öppningsbara integralen.
Och huruvida man gjort integralen fast eller öppningsbar har ingen bäring på bakhuvudet direkt.

Nu fallerade Schuberthen vilket jag tycker är lite underligt för en såpass dyr hjälm från en väl etablerad tillverkare även om det var med väldigt liten marginal den fallerade.
Dock har jag själv en C3 och med tanke på att den är väldigt lätt för att vara öppningsbar integral så fattar jag att dom inte stoppat i något onödigt i hjälmen.

Det är lite grejen. Om man ska göra hjälmarna så lätta som möjligt så måste man spara på materialet där man kan och då kommer man att hamna på gränsen.
Jag tror dock personligen inte att det är någon större fara. Det är ganska häftiga smällar som hjälmarna ska tåla och när man börjar hamna nära gränsen för vad hjälmen grejar så är resten av kroppen som är utanför hjälmen rätt illa ute långt innan.

Dvs jag tror det är bra att man har normen och att man "hänger ut" som dom inte grejar testnormen enligt tester men jag känner mig inte speciellt orolig för att hjälmen inte skulle kunna skydda mitt huvud tillräckligt bra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Borde ha separata test för integral och korvätarhjälm eftersom dessa inte verkar spela i samma liga.

Dom ska ju skydda samma huvud så det tycker jag absolut inte. Sen vet jag inte riktigt det där med inte samma liga.
Det dom fallerade på var bakhuvudet och den delen har inget att göra med integralen direkt.
Det var dessutom så att alla hjälmarna som fallerade gjorde det inte med någon stor marginal. En av hjälmarna hamnade drygt 70% över normen och det är katastrofalt dåligt. Men Schuberth till exempel hamnade precis utanför gränsen och det var på en testpunkt som inte är relaterad till den öppningsbara integralen.

Återkom med den kommentaren när en hög öppningsbara hjälmar havererar i ett test pga den öppningsbara integralen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top