Bilister

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vems fel spelar ingen roll: det var du som fick dra konsekvenserna...

Vad lärde du dig?
 

Duster

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2017
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki sv650s
Jag har lärt mej genom åren, att som mc åkare så ska man hålla sej undan vägens fyrhjuliga "kungar".

Bilkörkort efter 1års mc kort, då med minst 500mil bakom styret.
Då får man lära sej ett och annat att tänka på i bilkörningen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Exakt, det gäller att hålla sig borta från bilar: de är ute efter en...

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har även blivit trängd i en rondell utav en gubbe på 80år.

Hur ska jag kunna anpassa min hastighet och broms sträcka efter detta i trafiken.

Är allt detta mitt fel tycker ni !?

Vems fel spelar ingen roll: det var du som fick dra konsekvenserna...

Vad lärde du dig?

Tyvärr Duster så är det bara att suga i sig och bli en bättre motorcyklist. :krama

Du skadas oavsett vems fel det är. Normala människor, som inte är motorcyklister, köper Noll Vision där man får göra fel utan att dö eller få mer än 10% bestående invaliditet men du kan dö i 30 eller få skrubbsår i 250 i sadeln på en motorcykel så du måste ligga steget före.

Vi som kört länge har överlevt eftersom vi inte skyller på andra utan försöker lära sig hur man undviker att hamna i farliga situationer.

Fråga dig själv varför du hamnade i situationen och hur du kunnat undvika den! :fakta

Bilister är som älgar, fast farligare, för älgar rattsurfar inte! :fakta:D

Vi har alla varit där som nybörjare men du kan inte lära bilisterna trafikvett, Noll Vision förbjuder det, men du kan använda fantasi och med erfarenhet förutse det som komma skall och därmed klara dig! :fakta

Bilisterna är dessutom i majoritet och i Sverige är det majoritetens verklighet som gäller så du kör alltså som ett svin i deras ögon...
 

Duster

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2017
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki sv650s
Då är det alltid mc föraren som gör fel och därmed får stå för att hålla uppe olyckstatistiken.

Tack för alla trevliga svar ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är skillnad på att HA rätt och att FÅ rätt...

Du fokuserar på vems fel det är. Vi fokuserar på att vi överhuvudtaget inte skall hamna i det läget. Om det innebär att vi får tänka åt alla andra trafikanter så...tja.

Det är definitivt värt det.

:tummenupp
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Utgår från att alla som sitter i en bil sitter med en telefon,sminkspegel,tidning,iPad ja tror fan jag sett allt. Så antar bara att bilisterna kan få vilken lysande idé som helst i huvudet och försöker anpassa mig därefter
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
JO, jag har förstått.
Det jag menar är att bilister mest struntar i mc åkare.
För ett par år sedan så saktade en bil in och körde in till kanten av vägen, när han stod still så trodde jag att han hade sett mej och ville släppa förbi mej..När jag skulle köra förbi så svängde han vänster utan att blinka.
Min hastighet var ca 20km när han svängde och jag blev liggande på asfalten, när han sen skulle göra denna "snygga" inbackning på sin anslutande tomt så fick han syn på mej och utbrast "varför ligger du där" (rutan var ner vevad).
Framhjulet backade han över i ett chocktillstånd.
Han påstod att jag kommit i minst 130km.
Vägen som detta skedde på var en väldigt smal och krokig väg..Jag sa till honom att då hade jag suttit som en flug skit i sidan på bilen.
Måste tillägga att jag hade den väl synliga västen på mej.

Jag har även blivit trängd i en rondell utav en gubbe på 80år.

Hur ska jag kunna anpassa min hastighet och broms sträcka efter detta i trafiken.

Är allt detta mitt fel tycker ni !?

Nej, det är naturligtvis inte ditt fel. Men som fler har sagt tidigare så är det ointressant vems fel det är. Det jag fetade i ditt inlägg är anledningen till att det gick som det gick.:7peta Inte ditt fel utan bilisten är naturligtvis 100% ansvarig. Hur hjälper det dig? Tro aldrig att någon sett dig:fakta
Bli inte sur när folk med decennier och 10.000 tals mils erfarenhet kommer med råd om hur man bäst överlever som motorcyklist, även om "vi" kan låta lite dryga ibland.:krama
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då är det alltid mc föraren som gör fel och därmed får stå för att hålla uppe olyckstatistiken.

Tack för alla trevliga svar ;)

Vems fel det är spelar ju föga roll, det är motorcyklisten som går sönder. Det är en fantastiskt smal tröst att det var den andra som gjorde fel när man ligger på sjukhuset ett par månader. Bättre köra med mer marginal.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De är som jag brukar säga till grabben när han ska ut å köra...

Tänk på att alla bilister är jubel åsnor å kan göra vad som helst...

De har rädda mig iaf alla år...
 

add_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Hest
Det är fortfarande tidigt på säsongen i de flesta delar av landet.
Bilister "ser" liksom inte motorcyklar ännu.
Har två ggr hittills behövt stanna i rondell efter att bilisterna inte sett mig.
Stor vit MC och gul jacka borde ju gå att se. :3freak
De tittar efter bilar, bussar, lastbilar osv så hjärnan "filtrerar bort" hojåkare verkar det.

Haft en ny Volvo XC90 som hyrbil i 2 dagar. Jag förstår att billister missar motorcyklister då de av någon anledning även missar en stor jäkla xc90... spelar ingen roll om det är korsning, utfart, enkelriktat eller motorväg. Kör normalt en Seat Leon, aldrig upplevt att andra bilister inte ser den. :huvudet
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Bilister ja...är vi inte bilister vi också? : )

Eller menas det egentligen personer som är dåliga bilförare?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Haft en ny Volvo XC90 som hyrbil i 2 dagar. Jag förstår att billister missar motorcyklister då de av någon anledning även missar en stor jäkla xc90... spelar ingen roll om det är korsning, utfart, enkelriktat eller motorväg. Kör normalt en Seat Leon, aldrig upplevt att andra bilister inte ser den. :huvudet

A stolpen på en modern bil är ju något större än grekland också, så det hjälper föga.
Även fast jag är motorcyklist, och därför perfekt så kan jag erkänna att jag missat ett och annat bakom den jäveln.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vems fel det är spelar ju föga roll, det är motorcyklisten som går sönder. Det är en fantastiskt smal tröst att det var den andra som gjorde fel när man ligger på sjukhuset ett par månader. Bättre köra med mer marginal.

Nah, jag brukar slita puckot ur bilen och slå'n över huvet me' den! :yoparty
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag träffade på en bilist som såg mig idag då det var köer in på en avfart tidigare än normalt. Han slog på varningsblinkers, jag hade full koll men uppskattade verkligen en sån grej. Han rattsurfade inte. :tummenupp

Däremot de flesta andra jag såg idag hade mobilen i vänster näve..... :huvet
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top