Bilister

Duster

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2017
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki sv650s
En del bilister kollar aldrig i backspegeln !
Igår kör en bil på 50 sträcka och tvärnitar..Han skulle stanna för att prata med kompisar utanför en pizzeria..tuta som en idi*t, när han "råkade" se mej stå halvägs upp på sidan av hans bil fick han motorstop när han skulle iväg..smart..Inte !
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du är också skyldig att hålla sådan hastighet och avstånd till framförvarande att du kan stanna inom överblickbar sträcka, om något oförutsett händer. Om du stannade jämsides med bilen så uppfyllde du uppenbarligen inte dom kraven ;)

Men ja, det finns stolpskott där ute, och då får vi andra hjälpa till lite, och hålla oss undan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är fortfarande tidigt på säsongen i de flesta delar av landet.
Bilister "ser" liksom inte motorcyklar ännu.
Har två ggr hittills behövt stanna i rondell efter att bilisterna inte sett mig.
Stor vit MC och gul jacka borde ju gå att se. :3freak
De tittar efter bilar, bussar, lastbilar osv så hjärnan "filtrerar bort" hojåkare verkar det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är fortfarande tidigt på säsongen i de flesta delar av landet.
Bilister "ser" liksom inte motorcyklar ännu.
Har två ggr hittills behövt stanna i rondell efter att bilisterna inte sett mig.
Stor vit MC och gul jacka borde ju gå att se. :3freak
De tittar efter bilar, bussar, lastbilar osv så hjärnan "filtrerar bort" hojåkare verkar det.

Jag kom idag med 2,5 ton Toyota Landcruiser - med takbox - i en rondell och en lirare kommer utifrån och noterar inte att det redan finns en bil i rondellen... Signalhorn och då plötsligt ser han.

Så glöm att de skulle se en hoj...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
En del bilister kollar aldrig i backspegeln !
Igår kör en bil på 50 sträcka och tvärnitar..Han skulle stanna för att prata med kompisar utanför en pizzeria..tuta som en idi*t, när han "råkade" se mej stå halvägs upp på sidan av hans bil fick han motorstop när han skulle iväg..smart..Inte !
Hate to break it to you, men enligt lag är det du som har gjort fel om du inte har hållt tillräckligt avstånd för att hinna stanna utan risk om bilen framför nitar bromsen.
Att det sen är jävligt puckat att stanna som bilisten du beskriver gjorde är en annan diskussion, men om du hade smällt in i röven på honom så hade du åkt dit på det, tyvärr.
Och ja, folk har noll koll bakåt, och ganska tveksamt om de har någon vidare koll framåt heller i många fall.
Killen du råkade ut för hade mest troligt koll på telefonen för att informera polarna att han strax var där...

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag kom idag med 2,5 ton Toyota Landcruiser - med takbox - i en rondell och en lirare kommer utifrån och noterar inte att det redan finns en bil i rondellen... Signalhorn och då plötsligt ser han.

Så glöm att de skulle se en hoj...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Bah, har man varit i afrikat så vet man ju hur de där boerna i sina overland trucks beter sig. En landcruiser så är de ett eget rullande tredje rike, säkert även i en rondell i Luleå.

Fördomar och generaliseringar är verkligen en gåva till mänskligheten.


(Tar inget ansvar för bristen på seriositet i inlägget.)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej alltså, JAG satt i Landcruisern. Killen i Mazda 323-an såg mig inte...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fattar det men testar en fördom och håller dig skyldig pga av attribut enligt nedan:

- landcruiser
- norrland
- man
- medelålders(?)
- BMW

Du ser?
Köper allt detta. Inkl medelålders (46 bast).

Det viktiga är att han ändå skulle han förlorat.

Inte minst pga ovan attribut.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Ta det lugnt nu i början, sommaren är lång! (?) Läste just om Nicky Hayden som råkat riktigt illa ut i vanlig trafik. ??
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
De säger "fight fire with fire"...så jag kör som en idiot så slipper jag bli påkörd av en idiot.:fakta
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hate to break it to you, men enligt lag är det du som har gjort fel om du inte har hållt tillräckligt avstånd för att hinna stanna utan risk om bilen framför nitar bromsen.
Att det sen är jävligt puckat att stanna som bilisten du beskriver gjorde är en annan diskussion, men om du hade smällt in i röven på honom så hade du åkt dit på det, tyvärr.
Inte nödvändigtvis, den som bromsar kan bli dömd som vållande i vissa fall.

I trafikförordningen står det i Kap 3 2 § "Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.".

Men, det står också i 16 § "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.".

Att stå på bromsen för att man såg några polare räknas säkerligen som impulsivt och farligt beteende i trafiken. Det ska ställas mot hur nära personen bakom körde. Om den bakom inte hinner reagera så låg personen för nära. Hinner inbromsning påbörjas kan den framförvarande bli vållande.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Inte nödvändigtvis, den som bromsar kan bli dömd som vållande i vissa fall.

I trafikförordningen står det i Kap 3 2 § "Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.".

Men, det står också i 16 § "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.".

Att stå på bromsen för att man såg några polare räknas säkerligen som impulsivt och farligt beteende i trafiken. Det ska ställas mot hur nära personen bakom körde. Om den bakom inte hinner reagera så låg personen för nära. Hinner inbromsning påbörjas kan den framförvarande bli vållande.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
Det köper jag, men såvida man inte har kamera i bilen så blir det ju ord mot ord.
"Nää det sprang ut en <valfritt djur> så jag fick tvärnita, några av mina polare såg det också"
Och sen är man rökt :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla upp rättspraxis när det gäller 16§... Jag utgår från att den paragrafen endast blir aktuell ifall det är fråga om uppenbart "jävelskap", dvs på gränsen till vårdslöshet i trafik.

Det är ALLTID bakomvarande förare som är ansvarig för att hålla tillräckligt säkerhetsavstånd för att hantera en eventuell situation. Därav tresekundersregeln, som är ett sätt att inpränta avståndets betydelse.

För alla som kört fort under lång tid (tex på Autobahn) är det dessutom självklart att avståndet även i tid utökas med stigande hastighet, eftersom bromssträckan blir betydligt längre.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det köper jag, men såvida man inte har kamera i bilen så blir det ju ord mot ord.
"Nää det sprang ut en <valfritt djur> så jag fick tvärnita, några av mina polare såg det också"
Och sen är man rökt :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk

Kolla upp rättspraxis när det gäller 16§... Jag utgår från att den paragrafen endast blir aktuell ifall det är fråga om uppenbart "jävelskap", dvs på gränsen till vårdslöshet i trafik.

Det är ALLTID bakomvarande förare som är ansvarig för att hålla tillräckligt säkerhetsavstånd för att hantera en eventuell situation. Därav tresekundersregeln, som är ett sätt att inpränta avståndets betydelse.

För alla som kört fort under lång tid (tex på Autobahn) är det dessutom självklart att avståndet även i tid utökas med stigande hastighet, eftersom bromssträckan blir betydligt längre.
Om bakomvarande förare kör in i framförvarande så har bakomvarande gjort fel på ett eller annat sätt. Om det var på grund av för litet avstånd eller bristande uppmärksamhet spelar mindre roll. Ett fel har begåtts.

Men det behöver inte betyda att det felet har huvudansvaret i olyckan. Och det är min poäng. Att impulsivt slå på en tvärnit när man ser en kompis kan hamna i området med vårdslöshet och resultera i att den påkörde får stå för alla skador och eventuellt även få böter.

Sedan får man skilja på det straffrättsliga och det civilrättsliga. Normalt kommer den bakomvarande att få böter för att inte ha hållit avståndet. Trots det kan samme förare bli friad när det kommer till vem som har varit vållande i olyckan (försäkringsmässigt).

Nu har jag tyvärr inget exempel att lägga fram just nu, men jag har sett flera fall där den påkörde var den som fick bära hundhuvudet när det gällde ansvaret för olyckan.
 

Duster

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2017
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki sv650s
Tycker ändå att man ska komma överens i trafiken.
Jag och andra har många gånger hållt för kort avstånd till den som kör framför, bort emellan.

Hur ofta håller "alla" här inne tillräckligt med avstånd till 100%..under HELA sin mc tur ?

Paragrafryttare finns det många, men när de kommer till sin egen körning, då ska man vara så skenhelig..låter lite så av någon/några här.
Då är man tydligen "bäst" i hela världen på körning i trafiken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker ändå att man ska komma överens i trafiken.
Jag och andra har många gånger hållt för kort avstånd till den som kör framför, bort emellan.

Hur ofta håller "alla" här inne tillräckligt med avstånd till 100%..under HELA sin mc tur ?

Paragrafryttare finns det många, men när de kommer till sin egen körning, då ska man vara så skenhelig..låter lite så av någon/några här.
Då är man tydligen "bäst" i hela världen på körning i trafiken.

Vad ville du säga?

Saken handlar om att det alltid är MC-föraren som drabbas när man hamnar i oklara situationer med bilar inblandade. Alltså skall man inte hamna i oklara situationer alternativt ta sig ur dem fortast möjligt.
För att dessa skall undvikas i största mån finns det regler i trafiken. Att påminna om dessa regler ibland är klokt och handlar inte om skenhelighet.

"Paragrafryttare" och "skenhelig"... Du har inte förstått vad det handlar om va? :fakta
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tycker ändå att man ska komma överens i trafiken.
Jag och andra har många gånger hållt för kort avstånd till den som kör framför, bort emellan.

Hur ofta håller "alla" här inne tillräckligt med avstånd till 100%..under HELA sin mc tur ?

Paragrafryttare finns det många, men när de kommer till sin egen körning, då ska man vara så skenhelig..låter lite så av någon/några här.
Då är man tydligen "bäst" i hela världen på körning i trafiken.

Man får helt enkelt anpassa sin körning i trafiken beroende på om man sitter i bil eller på en mc om man inte vill skadas oberoende av vem som gör rätt eller fel med tanke på hur många olika fordon som samsas på vägen med förare som har helt olika uppfattning om vad som är rätt och fel.

Därför lägger jag in en hur man kör säkert instruktionsvideo från klubb Hayabusa. :crash

 

Duster

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2017
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki sv650s
Vad ville du säga?

Saken handlar om att det alltid är MC-föraren som drabbas när man hamnar i oklara situationer med bilar inblandade. Alltså skall man inte hamna i oklara situationer alternativt ta sig ur dem fortast möjligt.
För att dessa skall undvikas i största mån finns det regler i trafiken. Att påminna om dessa regler ibland är klokt och handlar inte om skenhelighet.

"Paragrafryttare" och "skenhelig"... Du har inte förstått vad det handlar om va? :fakta

JO, jag har förstått.
Det jag menar är att bilister mest struntar i mc åkare.
För ett par år sedan så saktade en bil in och körde in till kanten av vägen, när han stod still så trodde jag att han hade sett mej och ville släppa förbi mej..När jag skulle köra förbi så svängde han vänster utan att blinka.
Min hastighet var ca 20km när han svängde och jag blev liggande på asfalten, när han sen skulle göra denna "snygga" inbackning på sin anslutande tomt så fick han syn på mej och utbrast "varför ligger du där" (rutan var ner vevad).
Framhjulet backade han över i ett chocktillstånd.
Han påstod att jag kommit i minst 130km.
Vägen som detta skedde på var en väldigt smal och krokig väg..Jag sa till honom att då hade jag suttit som en flug skit i sidan på bilen.
Måste tillägga att jag hade den väl synliga västen på mej.

Jag har även blivit trängd i en rondell utav en gubbe på 80år.

Hur ska jag kunna anpassa min hastighet och broms sträcka efter detta i trafiken.

Är allt detta mitt fel tycker ni !?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top