Av- och påställningsförsäkring

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Googlade runt lite och besökte försäkringsfliken här på forumet utan att komma fram till någonting vettigt så kort och gott - ni som använder er utav Trygghansas av- och påställningsförsäkring, hur funkar det i praktiken? Vad blir er månadskostnad-ish? Vad ligger årskostnaden på er cykel?

Jag köper enbart på helgerna och då oftast Knix alternativt en bandag, ingenting på vardagar (ej intresserad av licens, banhoj). Fått en offert från Trygghansa om cirka 40´~ per år helförsäkring, men kan inte på något vettigt vis "räkna fram" hur mycket det blir om jag enbart kör på helgerna etc.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Om du är tydligare i din signatur vad det är för hoj så kommer du att få vettigare svar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
På många privata bandagar krävs inte påställd hoj.

En viktig grej är att fordons försäkringen inte gäller vid skador på bandagar förutom smc kurser.
 

Becker

Medlem
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Kulltorp
Hoj
Yamaha R1 -99 Suzuki rm250 Yamaha R1 -03
Yamaha r1 -99 helför. 4600:- helår av/på.
Egentligen "får" man inte ställa av/på enbart helger. Men det står ingenstans i handlingarna att man har ett visst antal ggr. Tydligen görs slumpmässiga kontroller och ställer man av/på ofta ringer dom och erbjuder helårsförsäkring istället.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag har trygghansa och enligt min försäkringsmäklare (big ass word) där så är det enligt dem helt OK med att ställa på och av efter eget tycke.
De justerar summan de drar så du bara betalar för den faktiska kostnaden.

Min försäkring ligger på ca 2600:- Hel/Hel påstålld och 500:- avställd.
Ställer på och av med transportstyrelsens app. Går dock inte att ställa på och av på samma dag.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Tack för alla svar!

Ett par kontrafrågor, är det så simpelt att säg summan som erbjuds är 40,000 och att man således kan dela det per dag och enkelt summera ihop? Kostar det någonting att ha den avställd? Sista frågan är, är det Trafikverkets app, försäkringsbolagets app eller bägge två man nyttjar?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är inte säker på att det bara går dela års summan med antalet dagar. Många årspremier räknar mycket högre sommar o lägre vintermånaderna
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Nu tänker jag ställa frågan som ingen annan har vågat': Varför har du köpt en hoj som du inte har råd att försäkra?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
De brukar ha högre premier för sommarhalvåret, men är inte säker på att min har det via trygghansa, dvs de kör med samma kostnad året om.
Kör via appen Mina Fordon. Kostar inget att ställa på och av, sköts momentant. Du kan dock inte ställa på och av samma dag, brytpunkten ligger dock vid midnatt.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har trygghansa och enligt min försäkringsmäklare (big ass word) där så är det enligt dem helt OK med att ställa på och av efter eget tycke.
De justerar summan de drar så du bara betalar för den faktiska kostnaden.

Min försäkring ligger på ca 2600:- Hel/Hel påstålld och 500:- avställd.
Ställer på och av med transportstyrelsens app. Går dock inte att ställa på och av på samma dag.

Samma gäller mig, jag betalar ca 8000:- när den är avställd och 17000:- påställd.
Så jag räknade med att köra 6 månader på året och några dagar dessa månader, så för mig blir kostnaden för helförsäkring när jag kör ca 12000:- per år.

En förbättring på 6000:- mot Suzuki märkesförsäkring :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Trygg-Hansa, R1 - 07 avställningsförsäkring = 550,-/år. Ser ingen anledning att ställa på den och kommer inte ihåg vad det skulle kosta...

Det är Transportstyrelsens app Mina Fordon du använder för av- och påställning.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nu tänker jag ställa frågan som ingen annan har vågat': Varför har du köpt en hoj som du inte har råd att försäkra?

Huruvida ts har råd eller inte att försäkra sin hoj genom en helårsförsäkring tycker jag är irrelevant. Många med mig har en jobb/familjesituation som inte möjliggör mcåkning var och varannan dag. För egen del blir det nån timma varannan helg plus ett par dagars banåka per säsong. Likaså med snöskotern, ett par helger samt sportlovsveckan. Varför i hela friden skulle man betala en dyr helårsförsäkring när man kan ställa på fordonet i fråga de gånger man brukar det?! Sen kan man ju tycka vad man vill om att ställa på/av varje helg. De gånger jag pratat med försäkringsbolaget har de gladeligen uppmuntrat till detta, det faktum att jag som kund tjänar på det. Till skillnad mot skotern blir det lite drygt att betala in skatten varje gång man ställer på hojen, men det löses smidigt om man har autogiro.
Så länge det inte handlar om rena skenförsäkringar är det varje persons frihet att se över just sin försäkringslösning.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Trygg-Hansa, R1 - 07 avställningsförsäkring = 550,-/år. Ser ingen anledning att ställa på den och kommer inte ihåg vad det skulle kosta...

Det är Transportstyrelsens app Mina Fordon du använder för av- och påställning.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

550:- per år? Inte månad?
Kolla bara vad som gäller om du skulle klota med en avställd hoj angående ersättningsgrad/täckning etc.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
550:- per år? Inte månad?
Kolla bara vad som gäller om du skulle klota med en avställd hoj angående ersättningsgrad/täckning etc.
Per år. Hojen körs inte på gata och ställer jag på den blir premien givetvis en annan.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Nu tänker jag ställa frågan som ingen annan har vågat': Varför har du köpt en hoj som du inte har råd att försäkra?

För det första, hur menar du? Rimligtvis tilldelas inte försäkringspremier som en blixt från klar himmel till motorcykelbrukare utan att vederbörande lämpligen tagit in offerter, jämför, räknar på kostnader etc. - eller? Mig veterligen är du i sådana fall tämligen ensam om att köra vilda västern och chansa. För det andra, och inte för att det bekommer dig det minsta, så har jag ett jobb samt en familjesituation som ej möjliggör motorcykelåkningen mer än på helgerna. När väl så tillfället ges så är det främst bandagar och knixkurser som gör sig gällande.

Med ovan sagt, och tack igen till er som på riktigt tar sig tiden att komma med konstruktiva och eftertänksamma inspel, så tror jag att ett hopp upp till nyare literhoj blir möjligt och att jag då också går vidare med att inhandla en cykel till av "enklare, lättare" karaktär när man känner för att glida.

Sammanfattningsvis så lönar det sig att, för mig, köra av- och påställning då jag endast kör på helgerna och vill köpa en motorcykel till. Tack igen!
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Jag har en bmw s1000rr hel/hel avstälningsbar ca 1000kr i månaden. Tryghansa jävligt dyrt tycker jag men ska det smaka så måste det kosta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sammanfattningsvis så lönar det sig att, för mig, köra av- och påställning då jag endast kör på helgerna och vill köpa en motorcykel till. Tack igen!

Vi är många som har av- och påställningsbara försäkringar. Har kört sedan tidigt 2000-tal på min 748R på det viset. Sköter man det snyggt är det inga bekymmer. Har haft olika bolag genom åren och inget har haft några synpunker. Ställer aldrig av och på och av igen för att ställa på några dagar senare. Kan tänka mig att de får upp ögonen i så fall. Kör i huvudsak bandagar, smc-kurser och enstaka dagsturer på landsväg i rätt begränsad omfattning. Kan gå veckor och t om månader innan den körs under en säsong. Lät 748:an stå påställd en hel säsong och inte körde jag mer för det. Den inbjuder helt enkelt inte till spontanturer på landsväg. Köpte en Monster i det syftet. Året-runt försäkring på den. Numera står 748:an påställd ännu färre dagar per säsong. Det finns inga skäl att teckna något annat på den nu trots att premien numera är billig.

Har du en hög månadspremie på din av och påställningsbara försäkring och ställer av och på i månandsskiften kan jag rekommendera dig att ha en extra buffert på kontot då det kan dras två månader. Allt regleras automatiskt men det är fördröjning i det hela. Ofta i månadsskiften så man kan ligga ute med pengar. Har satt allt på autogiro inkl skatten. Nu har jag för mig att man inte får tillbaka längre på skatten. En eftersläng sedan den tiden helt enkelt. Pengarna sättes tillbaka på kontot och man betalade in igen. Lika bra att man inte får igen. Det är småpengar i sammanhanget tills man höjer skatten på mc.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top