Intercom?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej.

Har idag en Cardo Scala Rider G9 som börjar sjunga på sista versen.
Den har skänkt mig mycket glädje och fungerat kanon fram tills nu när den verkar lite trött helt enkelt.
Tappar kopplingen och lite annat strul.
Det är helt enkelt dags för pension.

Vad är då det bästa att köpa idag?
Skriv gärna om vilken modell ni anser är bäst och varför.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Sena s20 är inte jättebra iaf. Mycket kvalitetsproblem, dels hårdvara, dels mjukvara.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Det beror lite på hur användningsområdet ser ut. Om du regelbundet kör med många andra som använder Scala Packtalk/Smartpack så skulle jag rekommendera en uppgradering till nån av dem. De är dessutom kompatibla med G9/G9x.

Jag körde G9x tidigare men det var alltid strul med att koppla upp dem hit och dit. Med Packtalk/Smartpack så ansluter man till varandra i ett meshnätverk så att man inte längre är bunden till en specifik person. Eftersom jag alltid åker med samma människor så räcker det nu att jag bara slår igång Scalan när det är dags, den kopplar automatisk upp mot alla som är med i samma "pack" i närheten även om det sker mitt på vägen under färd.
Obligatorisk promo-video från Scala själva som visar skillnaden: https://www.youtube.com/watch?v=JP3uFuDvT9E

Några har klagat på kass ljudvolym/ljudkvalitet men det är inte något som jag har märkt av. En annan fördel gentemot G9/G9x är att man nu kan lyssna på musik i bakgrunden som dämpas när det är någon i gruppen som pratar, om man nu gillar sånt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Packtalk just det. Det verkar vara bäst just nu

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Under förutsättning att du uppdaterat Cardon med ny mjukvara och den fortfarande fungerar sämre så är det väl dags att byta då. Men ofta nog är det mjukvaran som tjorvar och det gäller även brusreducering, räckvidd mm. Kolla det först.

Annars är Packtalk det man skall ha idag. Finns ingen anledning att köpa billiga grejor som slutar funka vid första ösregnet eller begränsar möjligheten till att prata med andra som är kloka nog att hålla sig till kvalitet (då det faktiskt oftast är billigare i längden).

Jag har G9X (och Schuberth SRC i Schuberthhjälmen, det är en G9X egentligen) och de har alltid fungerat prickfritt. Blir det nåt vajsing är det bara att starta om så är det perfekt igen, har väl hänt kanske fem gånger på tre år.

En kompis köpte N-com till sin Nolan. Funkar säkert bra, men ingen vet - han kan ju inte prata med någon annan...:dummer

Cardo är helt enkelt mer eller mindre standard. Shoei kör Cardo, Schuberth kör Cardo. Kanske fler också... Alla generationer kan prata med varandra.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har kontinuerligt uppdaterat till senaste mjukvaran.

Den tappar nu kontakten och krånglar allmänt.
Kopplar jag den så indikerar telefonen att den är kopplad men får inget ljud.
Startar jag om Scalan i detta läge så kommer ljudet.
Får jag ett samtal när jag kör så bryts uppspelningen av t.ex spotify men sen kommer inte ljudet tillbaka när jag lägger på.
Stannar jag och kontrollerar så är det samma sak igen. Starta om Scala för att få tillbaka ljudet.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har kontinuerligt uppdaterat till senaste mjukvaran.

Den tappar nu kontakten och krånglar allmänt.
Kopplar jag den så indikerar telefonen att den är kopplad men får inget ljud.
Startar jag om Scalan i detta läge så kommer ljudet.
Får jag ett samtal när jag kör så bryts uppspelningen av t.ex spotify men sen kommer inte ljudet tillbaka när jag lägger på.
Stannar jag och kontrollerar så är det samma sak igen. Starta om Scala för att få tillbaka ljudet.
Prova en factory reset

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Sena smh10. Fungerat många timmar nu under våra resor de senaste 3 åren och håller fortfarande bra batteritid. Ska dock köpa SU10 för att få det integrerat helt i hjälmen nu. Sena funkar till alla märken påstår de och är inte bundna till enbart sitt eget märke.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sena smh10. Fungerat många timmar nu under våra resor de senaste 3 åren och håller fortfarande bra batteritid. Ska dock köpa SU10 för att få det integrerat helt i hjälmen nu. Sena funkar till alla märken påstår de och är inte bundna till enbart sitt eget märke.

Cardo kan på samma sätt koppla upp mot EN annan BT-enhet, nästan vilken som. Men det är inte riktigt samma sak...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är inne på tredje året med 20S nu och bortsett från några småproblem som löstes med firmwareuppdateringar har det funkat väldigt bra. Hade mycket mer strul med scala rider som jag hade innan. Har även ett Sena 10u som funkar klockrent. Nu är ju Sena 20s en utgående modell så skall man satsa på det märket kanske det är den nya 30-modellen eller 10-modellerna man skall satsa på.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Är inne på tredje året med 20S nu och bortsett från några småproblem som löstes med firmwareuppdateringar har det funkat väldigt bra. Hade mycket mer strul med scala rider som jag hade innan. Har även ett Sena 10u som funkar klockrent. Nu är ju Sena 20s en utgående modell så skall man satsa på det märket kanske det är den nya 30-modellen eller 10-modellerna man skall satsa på.
30 modellen lär ha ännu mer problem

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Scala Packtalk. Helt fenomenalt bra system och sköter allt precis så som vill att det ska göra.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag hör att packtalk har massor av buggar

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag och kompisen har en packtalk. Det är hur smidigt som helst, om man konfigurerar via telefonen. Annars är det klurigt att komma ihåg alla tryck-sekvenser.. När man satt upp en grupp är det alltid bara att sätta på enheterna och alla i gruppen är kopplade. Att köra ifrån varandra och sedan automatiskt koppla ihop sig igen var det som gjorde att vi valde packtalk. Sena har väl liknande system nu?

Min sambo kopplar jag in till vår chatt via "generellt" bluetooth protokoll (en per packtalk-enhet)..

Har funkat riktigt smidigt med bra ljudkvalité!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top