Någon som lyckats LV regga en enduro?

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Som rubriken lyder. Jag har lagt några timmar på att undersöka om det finns en möjlighet till att landsvägsregistrera en förregistrerad enduromaskin eller en e-reggad enduromaskin men får inte ihop de små luckorna emellan så vänder mig till er med erfarenhet av detta.

Jag vill skaffa mig en enduromaskin och köpa till motardkit och sedan kunna köra den lagligt, då det verkar vara rätt ont om lv reggade maskiner på marknaden och då stiger även priserna på dem. Det finns dock rätt gott om e-reggade eller förregistrerade maskiner.

Som jag förstår det så förregistreras alla maskiner som kommer in i landet och man får enbart ut registreringspapper med ramnummer och skylt. Därefter kan man välja att e-regga den. Köper man däremot en LV reggad enduro så finns det 2 olika typer. Den ena är att blinkers och tuta är monterade och den är LV reggad från återförsäljare och den andra versionen är att man får med en förregistrerad enduro med en låda med blinkers och tillverkarcertifikat eller CoC intyg så att man kan LV regga den själv när man känner för det.

Det som verkar krävas är ett så kallat CoC intyg som man kan få utskickat från återförsäljare eller ett så kallat tillverkarcertifikat som styrker på vad det är för maskin och vad den har för "spec". Det viktigaste verkar vara att ha sina papper på plats om man undantager blinkers, tuta och allt sånt.

Har pratat med transportstyrelsen och de svarar att återförsäljare kan skicka ut papper på sina maskiner och sedan går det igenom deras system. Dock kan man få problem på bilprovningen när man registreringsbesiktar den.

Återförsäljare svarar att är enduron inte heltypfordonsgodkänd för landsväg, så kan man lägga ner för den kommer aldrig gå igenom systemet. De vill väl troligtvis sälja LV reggade fordon själva då de är dyrare.

Bilprovningen har gett mig en fingervisning i form av att de gör en registreringsbesiktning som vilar på 2 st föreskrifter. VVFS 2003:23 som behandlar alla regler om hur man registrerar en mc och TSFS 2009:59 som behandlar vilka tekniska specifikationer som ska registreras vid en registreringsbesiktning.

I min värld så tycker jag att man kan ta en likadan enduro av samma årsmodell, typ etc som är LV reggad och ta dess data och utgå från men de har tydligen inget register över sådant. Bullshit tänker jag. Men talade vid med en trevlig civilingetgör på bilprovningen och han menade på att samtliga fordon som importeras till Sverige registreringsbesiktas individuellt. Kan detta verkligen stämma? Importeras det 2000 VW Passat en dag så har de inget register över data på dessa utan de går igenom varenda certifikat?? Låter otroligt konstigt tycker jag.

Men skit samma om jag köper en förregistrerad eller e-reggad och inte har all data på den och vill registreringsbesikta den. Är det någon som lyckats?! Hittar ingen tråd om någon som gjort detta dock hittar jag gott om trådar där folk har lagt av.

Säg att det exempelvis saknas information om färg på den, behöver jag då gå till en färgbutik och få kulörintyg? Saknas det vikt så måste jag vända mig till SP och få den invägd med kalibrerad våg? Saknas det information om var registreringsskylten ska sitta behöver jag vända mig till en optiker som kan ge intyg på att den sitter där bak?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Köp en ktm / Husaberg, alla är väl lv-reggade?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade en gammal wr260 som jag är hyfsat säker på hade lv-reggats i efterskott. Sålde i våras dock, annars hade du kunnat köpa min. :hihi

Så, det verkar iaf vara möjligt att göra det.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Nu vet jag inte exakt vilka modeller du kikar på , men LV reggade wr400/426 brukar ligga på 10-15k.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det här med att "landsvägskitet" med blinker med mera levereras i en låda bredvid har inget med förreggad att göra, snarare har det varit lite olika genom åren.
Exempel:
WR250/450 såldes 2003-2004 i regel som landsvägsreggade och hade landsvägsdelarna i en låda som man fick montera själv(eller om man betalade ÅF en timpeng för att montera).
Före Dessa årsmodeller levererades de ofta E-reggade utan lådan och från åtminstone 2005 tills de fick aluram levererades de med LV-kitet monterat direkt från fabrik.
Oavvsett variant var de i regel alltid reggade och klara om de kom från en seriös återförsäljare.

Själv har jag alltid betraktat begagnade Förreggade endurocyklar som lite suspekta, varför är de inte reggade för länge sedan, kanske är det sidoimport som saknar intyg som behövs ?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Du kan köpa min husaberg, använder den aldrig ändå. Behöver besiktas bara då jag inte orkade göra det i höstas.
450Fe 2008 med 380-kit, typ 250mil 85-100timmar (beroende på om man tittar på orginaldisplayen eller extra timräknaren, extraräknaren börjar ticka om man kickar en gång i garaget orginal går på framhjulet därav diffen)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vill bara flika in att alla dessa problem att LV regga framstår som fullständigt obegripliga när man kan få hem en kartong med en usel 250cc fyrhjuling från kina, med ett CoC intyg som ser ut som ett schackdiplom från förskolan.

Som man skamset skickar in till transportstyrelsen, och de glatt skickar regpapper, nummerplåt och ett godkännande att framföra skiten på väg i åratal utan besiktning, trots att vilken dåre som helst får skruva ihop den.

Jag menar att dessa riktiga tillverkare borde ha betydligt större chans att få sina maskiner godkända för vägbruk.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du kan glömma att göra det på en mc i efterhand nu. Avgaskraven ställer till det.....

För 15 år sedan kunde du ta en YZ426 crosshoj som Yamaha vägrade utfärda intyg för gatreg på.Uppfylla kraven som finns och med hjälp av detta regbesiktiga. Då var det bullerkrav, vägning och effekt som det krävdes externa intyg på. Idag tillkommer problemet att du skall få någon att intyga att den uppfyller avgasnormer för EURO X och det finns där mig veterligen ingen som gör.

Så kryphålet idag är ombyggt fordon, men hela SFRO baletten är lite väl omständlig för att det skall vara värt det på en beggad motard.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Köp en ktm / Husaberg, alla är väl lv-reggade?

Tyvärr är allt förtroende för ktm förbrukat för min del. Husaberg vet jag väldigt lite om. Kikade på en förra veckan som var lv reggad men det fanns dåligt med plast och sånt till den så håller mig nog till min tänkta förhoppningsvis WR450F.

- - - Updated - - -

Jag hade en gammal wr260 som jag är hyfsat säker på hade lv-reggats i efterskott. Sålde i våras dock, annars hade du kunnat köpa min. :hihi

Så, det verkar iaf vara möjligt att göra det.

Ah synd lite sent men tror jag vill ha vridet från just en sådan 450 :tummenupp

- - - Updated - - -

Nu vet jag inte exakt vilka modeller du kikar på , men LV reggade wr400/426 brukar ligga på 10-15k.

Kikar på just en Wr450F dock vill jag ha alu-ramen så runt 07-09 verkar rimliga pengar.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Det här med att "landsvägskitet" med blinker med mera levereras i en låda bredvid har inget med förreggad att göra, snarare har det varit lite olika genom åren.
Exempel:
WR250/450 såldes 2003-2004 i regel som landsvägsreggade och hade landsvägsdelarna i en låda som man fick montera själv(eller om man betalade ÅF en timpeng för att montera).
Före Dessa årsmodeller levererades de ofta E-reggade utan lådan och från åtminstone 2005 tills de fick aluram levererades de med LV-kitet monterat direkt från fabrik.
Oavvsett variant var de i regel alltid reggade och klara om de kom från en seriös återförsäljare.

Själv har jag alltid betraktat begagnade Förreggade endurocyklar som lite suspekta, varför är de inte reggade för länge sedan, kanske är det sidoimport som saknar intyg som behövs ?

Bra info där! Sådant som kan vara skitsvårt att läsa sig till på nätet bland alla annan info. Jag ämnar inte köpa någon importhoj utan den ska vara svensksåld.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Du kan köpa min husaberg, använder den aldrig ändå. Behöver besiktas bara då jag inte orkade göra det i höstas.
450Fe 2008 med 380-kit, typ 250mil 85-100timmar (beroende på om man tittar på orginaldisplayen eller extra timräknaren, extraräknaren börjar ticka om man kickar en gång i garaget orginal går på framhjulet därav diffen)

Du kan ju försöka sälja in den. Tänker mest på reservdelar osv jämfört med japanska maskiner. Kommer att göra iordning den till bling bling skick om jag känner mig själv :tungan Men skicka pm i sådana fall.

- - - Updated - - -

Du kan köpa min husaberg, använder den aldrig ändå. Behöver besiktas bara då jag inte orkade göra det i höstas.
450Fe 2008 med 380-kit, typ 250mil 85-100timmar (beroende på om man tittar på orginaldisplayen eller extra timräknaren, extraräknaren börjar ticka om man kickar en gång i garaget orginal går på framhjulet därav diffen)

Du kan ju försöka sälja in den. Tänker mest på reservdelar osv jämfört med japanska maskiner. Kommer att göra iordning den till bling bling skick om jag känner mig själv :tungan Men skicka pm i sådana fall.

- - - Updated - - -

Vill bara flika in att alla dessa problem att LV regga framstår som fullständigt obegripliga när man kan få hem en kartong med en usel 250cc fyrhjuling från kina, med ett CoC intyg som ser ut som ett schackdiplom från förskolan.

Som man skamset skickar in till transportstyrelsen, och de glatt skickar regpapper, nummerplåt och ett godkännande att framföra skiten på väg i åratal utan besiktning, trots att vilken dåre som helst får skruva ihop den.

Jag menar att dessa riktiga tillverkare borde ha betydligt större chans att få sina maskiner godkända för vägbruk.

ELLER HUR?!?!?! :huvet:crash:smasha
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Du kan glömma att göra det på en mc i efterhand nu. Avgaskraven ställer till det.....

För 15 år sedan kunde du ta en YZ426 crosshoj som Yamaha vägrade utfärda intyg för gatreg på.Uppfylla kraven som finns och med hjälp av detta regbesiktiga. Då var det bullerkrav, vägning och effekt som det krävdes externa intyg på. Idag tillkommer problemet att du skall få någon att intyga att den uppfyller avgasnormer för EURO X och det finns där mig veterligen ingen som gör.

Så kryphålet idag är ombyggt fordon, men hela SFRO baletten är lite väl omständlig för att det skall vara värt det på en beggad motard.

Killen på bilprovningen nämnde att de problem som brukar uppstå är just miljöklassningen Euro 4 gäller idag samt just bullernivån. De lv reggade enduro maskiner som säljs idag för just landsväg, har de katalysatorer monterade eller??
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Killen på bilprovningen nämnde att de problem som brukar uppstå är just miljöklassningen Euro 4 gäller idag samt just bullernivån. De lv reggade enduro maskiner som säljs idag för just landsväg, har de katalysatorer monterade eller??

Ja där sitter katalysator och mappning avsedd för att klara avgaskrav original. Eller snarare det följer med i kartongen här i Sverige....

Ljudet är möjligt att fixa själv, man tystar ner hojen så att den knappt rör på sig och sen betalar man bilprovningen för ett bullertest. Motsvarande finns inte för miljökrav så även om du monterar katalysator så behöver du någon som utfärdar ett intyg och det finns mig veterligen inte.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top