REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Medlem Spiderpigs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Här å där
    Hoj
    VFR 800
    Inlägg
    493

    Någon som lyckats LV regga en enduro?

    Som rubriken lyder. Jag har lagt några timmar på att undersöka om det finns en möjlighet till att landsvägsregistrera en förregistrerad enduromaskin eller en e-reggad enduromaskin men får inte ihop de små luckorna emellan så vänder mig till er med erfarenhet av detta.

    Jag vill skaffa mig en enduromaskin och köpa till motardkit och sedan kunna köra den lagligt, då det verkar vara rätt ont om lv reggade maskiner på marknaden och då stiger även priserna på dem. Det finns dock rätt gott om e-reggade eller förregistrerade maskiner.

    Som jag förstår det så förregistreras alla maskiner som kommer in i landet och man får enbart ut registreringspapper med ramnummer och skylt. Därefter kan man välja att e-regga den. Köper man däremot en LV reggad enduro så finns det 2 olika typer. Den ena är att blinkers och tuta är monterade och den är LV reggad från återförsäljare och den andra versionen är att man får med en förregistrerad enduro med en låda med blinkers och tillverkarcertifikat eller CoC intyg så att man kan LV regga den själv när man känner för det.

    Det som verkar krävas är ett så kallat CoC intyg som man kan få utskickat från återförsäljare eller ett så kallat tillverkarcertifikat som styrker på vad det är för maskin och vad den har för "spec". Det viktigaste verkar vara att ha sina papper på plats om man undantager blinkers, tuta och allt sånt.

    Har pratat med transportstyrelsen och de svarar att återförsäljare kan skicka ut papper på sina maskiner och sedan går det igenom deras system. Dock kan man få problem på bilprovningen när man registreringsbesiktar den.

    Återförsäljare svarar att är enduron inte heltypfordonsgodkänd för landsväg, så kan man lägga ner för den kommer aldrig gå igenom systemet. De vill väl troligtvis sälja LV reggade fordon själva då de är dyrare.

    Bilprovningen har gett mig en fingervisning i form av att de gör en registreringsbesiktning som vilar på 2 st föreskrifter. VVFS 2003:23 som behandlar alla regler om hur man registrerar en mc och TSFS 2009:59 som behandlar vilka tekniska specifikationer som ska registreras vid en registreringsbesiktning.

    I min värld så tycker jag att man kan ta en likadan enduro av samma årsmodell, typ etc som är LV reggad och ta dess data och utgå från men de har tydligen inget register över sådant. Bullshit tänker jag. Men talade vid med en trevlig civilingetgör på bilprovningen och han menade på att samtliga fordon som importeras till Sverige registreringsbesiktas individuellt. Kan detta verkligen stämma? Importeras det 2000 VW Passat en dag så har de inget register över data på dessa utan de går igenom varenda certifikat?? Låter otroligt konstigt tycker jag.

    Men skit samma om jag köper en förregistrerad eller e-reggad och inte har all data på den och vill registreringsbesikta den. Är det någon som lyckats?! Hittar ingen tråd om någon som gjort detta dock hittar jag gott om trådar där folk har lagt av.

    Säg att det exempelvis saknas information om färg på den, behöver jag då gå till en färgbutik och få kulörintyg? Saknas det vikt så måste jag vända mig till SP och få den invägd med kalibrerad våg? Saknas det information om var registreringsskylten ska sitta behöver jag vända mig till en optiker som kan ge intyg på att den sitter där bak?
    Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...

  2. #2
    1:a REC 2012 #56 Dracos avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Bredared
    Hoj
    Husaberg FS570-10 PottWrål 50 till Smågrabbarna
    Inlägg
    855
    Köp en ktm / Husaberg, alla är väl lv-reggade?

  3. #3
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 340
    Blogginlägg
    37
    Jag hade en gammal wr260 som jag är hyfsat säker på hade lv-reggats i efterskott. Sålde i våras dock, annars hade du kunnat köpa min.

    Så, det verkar iaf vara möjligt att göra det.

  4. #4
    Medlem klimtachakkas avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    ~malmö
    Hoj
    F800GS -10 , WR426F -01, WR426F -02, TZR125 -87
    Inlägg
    129
    Nu vet jag inte exakt vilka modeller du kikar på , men LV reggade wr400/426 brukar ligga på 10-15k.

  5. #5
    Flyter fram Pebls avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lidköping
    Hoj
    -06 BMW R1200S,-05 Yamaha WR450F
    Inlägg
    1 416
    Det här med att "landsvägskitet" med blinker med mera levereras i en låda bredvid har inget med förreggad att göra, snarare har det varit lite olika genom åren.
    Exempel:
    WR250/450 såldes 2003-2004 i regel som landsvägsreggade och hade landsvägsdelarna i en låda som man fick montera själv(eller om man betalade ÅF en timpeng för att montera).
    Före Dessa årsmodeller levererades de ofta E-reggade utan lådan och från åtminstone 2005 tills de fick aluram levererades de med LV-kitet monterat direkt från fabrik.
    Oavvsett variant var de i regel alltid reggade och klara om de kom från en seriös återförsäljare.

    Själv har jag alltid betraktat begagnade Förreggade endurocyklar som lite suspekta, varför är de inte reggade för länge sedan, kanske är det sidoimport som saknar intyg som behövs ?

  6. #6
    Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås
    Hoj
    K1200S, FE450
    Inlägg
    3 656
    Du kan köpa min husaberg, använder den aldrig ändå. Behöver besiktas bara då jag inte orkade göra det i höstas.
    450Fe 2008 med 380-kit, typ 250mil 85-100timmar (beroende på om man tittar på orginaldisplayen eller extra timräknaren, extraräknaren börjar ticka om man kickar en gång i garaget orginal går på framhjulet därav diffen)
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

  7. #7
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 806
    Vill bara flika in att alla dessa problem att LV regga framstår som fullständigt obegripliga när man kan få hem en kartong med en usel 250cc fyrhjuling från kina, med ett CoC intyg som ser ut som ett schackdiplom från förskolan.

    Som man skamset skickar in till transportstyrelsen, och de glatt skickar regpapper, nummerplåt och ett godkännande att framföra skiten på väg i åratal utan besiktning, trots att vilken dåre som helst får skruva ihop den.

    Jag menar att dessa riktiga tillverkare borde ha betydligt större chans att få sina maskiner godkända för vägbruk.

  8. #8
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 776
    Du kan glömma att göra det på en mc i efterhand nu. Avgaskraven ställer till det.....

    För 15 år sedan kunde du ta en YZ426 crosshoj som Yamaha vägrade utfärda intyg för gatreg på.Uppfylla kraven som finns och med hjälp av detta regbesiktiga. Då var det bullerkrav, vägning och effekt som det krävdes externa intyg på. Idag tillkommer problemet att du skall få någon att intyga att den uppfyller avgasnormer för EURO X och det finns där mig veterligen ingen som gör.

    Så kryphålet idag är ombyggt fordon, men hela SFRO baletten är lite väl omständlig för att det skall vara värt det på en beggad motard.

  9. #9
    Medlem Spiderpigs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Här å där
    Hoj
    VFR 800
    Inlägg
    493
    Citat Ursprungligen postat av Draco Visa inlägg
    Köp en ktm / Husaberg, alla är väl lv-reggade?
    Tyvärr är allt förtroende för ktm förbrukat för min del. Husaberg vet jag väldigt lite om. Kikade på en förra veckan som var lv reggad men det fanns dåligt med plast och sånt till den så håller mig nog till min tänkta förhoppningsvis WR450F.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Jag hade en gammal wr260 som jag är hyfsat säker på hade lv-reggats i efterskott. Sålde i våras dock, annars hade du kunnat köpa min.

    Så, det verkar iaf vara möjligt att göra det.
    Ah synd lite sent men tror jag vill ha vridet från just en sådan 450

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av klimtachakka Visa inlägg
    Nu vet jag inte exakt vilka modeller du kikar på , men LV reggade wr400/426 brukar ligga på 10-15k.
    Kikar på just en Wr450F dock vill jag ha alu-ramen så runt 07-09 verkar rimliga pengar.
    Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...

  10. #10
    Medlem Spiderpigs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Här å där
    Hoj
    VFR 800
    Inlägg
    493
    Citat Ursprungligen postat av Pebl Visa inlägg
    Det här med att "landsvägskitet" med blinker med mera levereras i en låda bredvid har inget med förreggad att göra, snarare har det varit lite olika genom åren.
    Exempel:
    WR250/450 såldes 2003-2004 i regel som landsvägsreggade och hade landsvägsdelarna i en låda som man fick montera själv(eller om man betalade ÅF en timpeng för att montera).
    Före Dessa årsmodeller levererades de ofta E-reggade utan lådan och från åtminstone 2005 tills de fick aluram levererades de med LV-kitet monterat direkt från fabrik.
    Oavvsett variant var de i regel alltid reggade och klara om de kom från en seriös återförsäljare.

    Själv har jag alltid betraktat begagnade Förreggade endurocyklar som lite suspekta, varför är de inte reggade för länge sedan, kanske är det sidoimport som saknar intyg som behövs ?
    Bra info där! Sådant som kan vara skitsvårt att läsa sig till på nätet bland alla annan info. Jag ämnar inte köpa någon importhoj utan den ska vara svensksåld.
    Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...

  11. #11
    Medlem Spiderpigs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Här å där
    Hoj
    VFR 800
    Inlägg
    493
    Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    Du kan köpa min husaberg, använder den aldrig ändå. Behöver besiktas bara då jag inte orkade göra det i höstas.
    450Fe 2008 med 380-kit, typ 250mil 85-100timmar (beroende på om man tittar på orginaldisplayen eller extra timräknaren, extraräknaren börjar ticka om man kickar en gång i garaget orginal går på framhjulet därav diffen)
    Du kan ju försöka sälja in den. Tänker mest på reservdelar osv jämfört med japanska maskiner. Kommer att göra iordning den till bling bling skick om jag känner mig själv Men skicka pm i sådana fall.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    Du kan köpa min husaberg, använder den aldrig ändå. Behöver besiktas bara då jag inte orkade göra det i höstas.
    450Fe 2008 med 380-kit, typ 250mil 85-100timmar (beroende på om man tittar på orginaldisplayen eller extra timräknaren, extraräknaren börjar ticka om man kickar en gång i garaget orginal går på framhjulet därav diffen)
    Du kan ju försöka sälja in den. Tänker mest på reservdelar osv jämfört med japanska maskiner. Kommer att göra iordning den till bling bling skick om jag känner mig själv Men skicka pm i sådana fall.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Vill bara flika in att alla dessa problem att LV regga framstår som fullständigt obegripliga när man kan få hem en kartong med en usel 250cc fyrhjuling från kina, med ett CoC intyg som ser ut som ett schackdiplom från förskolan.

    Som man skamset skickar in till transportstyrelsen, och de glatt skickar regpapper, nummerplåt och ett godkännande att framföra skiten på väg i åratal utan besiktning, trots att vilken dåre som helst får skruva ihop den.

    Jag menar att dessa riktiga tillverkare borde ha betydligt större chans att få sina maskiner godkända för vägbruk.
    ELLER HUR?!?!?!
    Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...

  12. #12
    Medlem Spiderpigs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Här å där
    Hoj
    VFR 800
    Inlägg
    493
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Du kan glömma att göra det på en mc i efterhand nu. Avgaskraven ställer till det.....

    För 15 år sedan kunde du ta en YZ426 crosshoj som Yamaha vägrade utfärda intyg för gatreg på.Uppfylla kraven som finns och med hjälp av detta regbesiktiga. Då var det bullerkrav, vägning och effekt som det krävdes externa intyg på. Idag tillkommer problemet att du skall få någon att intyga att den uppfyller avgasnormer för EURO X och det finns där mig veterligen ingen som gör.

    Så kryphålet idag är ombyggt fordon, men hela SFRO baletten är lite väl omständlig för att det skall vara värt det på en beggad motard.
    Killen på bilprovningen nämnde att de problem som brukar uppstå är just miljöklassningen Euro 4 gäller idag samt just bullernivån. De lv reggade enduro maskiner som säljs idag för just landsväg, har de katalysatorer monterade eller??
    Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...

  13. #13
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 776
    Citat Ursprungligen postat av Spiderpig Visa inlägg
    Killen på bilprovningen nämnde att de problem som brukar uppstå är just miljöklassningen Euro 4 gäller idag samt just bullernivån. De lv reggade enduro maskiner som säljs idag för just landsväg, har de katalysatorer monterade eller??
    Ja där sitter katalysator och mappning avsedd för att klara avgaskrav original. Eller snarare det följer med i kartongen här i Sverige....

    Ljudet är möjligt att fixa själv, man tystar ner hojen så att den knappt rör på sig och sen betalar man bilprovningen för ett bullertest. Motsvarande finns inte för miljökrav så även om du monterar katalysator så behöver du någon som utfärdar ett intyg och det finns mig veterligen inte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här