Pruta på ny mc?

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Jag och en vän är strax klara med kortet och tänker köpa varsin ny hoj inom kort.

Ni som varit med i gamet ett tag, hur ser prutmånen ut på en ny hoj (i detta fallet två)?
Vi behöver även MC-kläder,skor,hjälm osv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen har jag mest lycka med fjolårsmodeller när det kommit ut en ny modell innevarande år, annars består mest prutningen i att få lite småsaker som personlig utrustning billigare eller på köpet.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hojarna kanske inte går å få så mycke rabatt på, men tillbehören i å med köpet av hoj går säker att få typ 20% ..
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
I och med att vi köper två stycken hojar samtidigt tänkte jag att de kunde skicka med hjälm osv på köpet eller ge oss ett fantastiskt bra paketpris :)

Kommer besöka ett par handlare nästa helg så får vi se vem som är mest sugen på att göra affärer.
"Er konkurrent lovade oss detta paketpriset, kan ni matcha det?":hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som märkeshandlare är man alltid i en bättre sits då kunden oftast bestämt sig för en modell redan innan han/hon kommer för att snacka pris.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Hör med ett par handlare vad de kan göra för pris. Nog bör de kunna göra lite på 2 st hojar. Men rabatt på tillbehör ska ni allt få.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att pruta på hojen är relativt svårt. Dom flesta handlare vill inte gå ner i pris. Däremot brukar det gå att förhandla sig till bra priser på tillbehör eller att man får med något eller några tillbehör i priset.

Köper man hoj och eventuella tillbehör samt kläder, hjälm mm i samma butik så borde det gå att få till ett bra paketpris.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Att pruta på hojen är relativt svårt. Dom flesta handlare vill inte gå ner i pris. Däremot brukar det gå att förhandla sig till bra priser på tillbehör eller att man får med något eller några tillbehör i priset.

Köper man hoj och eventuella tillbehör samt kläder, hjälm mm i samma butik så borde det gå att få till ett bra paketpris.

Magkänslan säger att det borde vara lättare att pruta nej hojarna i och med att vi köper två.
Men precis som du säger så hoppas vi på ett bra paketpris för hojar+utrustning.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Vad kollar ni på för hojar? Hur kan ni vara så skära att ni hittar just era hojar av samma handlare? Vad kollar ni efter?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Klart det går att få ner priset speciellt när man inte har något inbyte.
Jag har aldrig betalt listpris när jag köpt ny motorcykel.
Men det är fel tid att handla nu. Går givetvis att få bättre priser på hösten eller om det står kvar någon av förra årets modell.
Så visst måste ni kunna få bra priser när ska ha både ny cykel o komplett utrustning
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Glöm inte att försöka snacka in första servicen i priset, de har oftast hyffsade marginaler på eftemarknadssidan.

Ska ni köpa cash eller finansiera via handlaren? Ibland kan man förhandla ränta på finansieringen.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Glöm inte att försöka snacka in första servicen i priset, de har oftast hyffsade marginaler på eftemarknadssidan.

Ska ni köpa cash eller finansiera via handlaren? Ibland kan man förhandla ränta på finansieringen.

Det kan till och med vara så att man kan pruta lite till om man väljer finansiering eftersom vissa har avtal där dom får en liten kickback från den firma som har finansieringen eftersom dom genererar en kund.

Lite som att man ibland när man köper elektronik kan få ner priset på varan om man också tar den ytterst onödiga tillägsförsäkringen.

Dock ska man ju tänka på att om man tar en finansiering så innebär det att man får betala uppläggningsavgift, ränta mm vilket snabbt äter upp eventuell besparing som man kan göra genom att utöka prutmånen.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Borde gå, dock är det kanske svårare nu än på hösten.

Jag fick nästan 10% på min GSX-R 750, i höstas, då var det ändå en hoj som handlaren fick ta hem då den fanns hos KGK eftersom den var sprillans ny. Sen vet jag inte om det var en bra rabatt eller ej. :)

Sen fick jag lite rabatt på tillbehör.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Spelar det någon roll om ni får rabatt på hojen eller på tillbehören??

Prova räkna på vad ni kan spara i antal kronor istället ska du se det går lättare.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Dåvarande listpris på en splitterny ZX10R: 169'000. Prutade ner den till 100 jämt. Då var den två år gammal men fortfarande 0 mil på mätaren. Det är en väg att gå.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Som flera sagt så är det svårt att pruta speciellt mycket på ny mc då de inte har så stor avans. Jag har köpt mina tre senaste hojar nya på hösten, (oktober) och då fått 15%. Klassikern 100-mila servicen brukar de också vara lite griniga på då det är en nästan "garanterad" inkomst vid nyförsäljning. På tillbehör och ffa utrustning har de större marginaler.

Bidrog inte med nåt nytt men bekräftade väl vad många redan sagt:D
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Min erfarenhet är att det brukar finnas lite eller inget manöverutrymme på hojen, däremot ganska till mycket stort på framför allt "dyr" utrustning.

Själv är jag måttligt prisfixerad, man skall inte underskatta värdet av en smidig affär.

Är fokuset lågt pris skall man nog fokusera på hojar dom haft i lager länge och som är uppenbart svårsålda.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top