Köpråd: Lättkörd touring/offroad

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hejsan

Jag fyller 23 snart och vill satsa på att ta MC-kortet igen... har försökt tidigare att ta A2-kortet men det blev inget av p.g.a olika anledningar. Hade då en Suzuki GSX 400E -83 som var sådär... satt dåligt, krånglade och kändes allmänt svårkörd

Nu när jag vill börja övningsköra för A-kort så har jag ju lite större val av MC. Och jag har riktat in mig på mer offroad-touring (vet inte vad det kallas exakt). I alla fall en MC som jag kan sitta upprätt och bekvämt på (jag är 192cm), och som är lättkörd på t.ex lågfart- och högfartsbanan.
Har främst fastnat för Honda Transalp, Dominator, Africa Twin, Yamaha XR650 och liknande, vad tycker ni om dessa? Transalpen är den som jag spontant känner mest för

Bryr mig inte så mycket om fartresurser och "sportglädje", utan prioriterar lättkörd med skön sittställning.
Vill inte lägga så jättemycket pengar, men låt säga runt 20k max. Gärna runt 15k med lite renoveringsbehov, fixar gärna själv :)

Har ni några tips? :)
Ha det fint
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
XR:en är en vass offroadhoj. Dom andra är mellanmjölk; bra till lite av varje.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
TransAlpen är nog mest "allround" av dessa hojar, men för j--la tråkig... Har du längden inne (Edit: såg att du hade det...) och inte är rädd för lite vikt, skulle jag kolla på Triumph Tiger 900/955i eller Suzuki DR800. AT:n är en trevlig hoj, men ofta överprissatt.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Africa Twin är bra på allt. Men dom är oftast löjligt överprisade beggade.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Som visat kan det vara lite kinkigt med de äldre äventyrarna och körkortsregler. Ska du ändå köra upp på annan hoj (körskolans t ex?), spelar det såklart liten roll då det går precis lika bra att traggla konbanor med en hoj som saknar två kW för att kvala in som tung jämfört med en med dubbla effekten.

Med det sagt har jag själv ägt både Africa Twin och Transalp (första generationen), och jag verkar vara en av få som faktiskt föredrar transalpen. Den är snäppet lägre och väger även något mindre, vilket såklart gör den mer lämplig för nybörjare. (Du själv kanske är för lång däremot?). Tyckte även vändradien åtminstone upplevdes som något bättre. Är t om den mest lättkörda hoj jag kört när det gäller just tvära vändningar och låga farter.

Överhuvudtaget är de två hojarna egentligen mycket lika i praktiken. Är just storleken som upplevs som största skillnaden. Visst att ATn förvisso har mycket bättre bromsar och fastare fjädring, men med dagens mått mätt är de ändå klart föråldrade båda två ur de flesta aspekter.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Suzuki DR650 med eftermarknadssadel är en fin kompromiss mellan touring och offroad.
 

Chrille_87

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2014
Ort
Kalmar
Hoj
BMW F800R
Får slå ett slag för Suzuki XF650 Freewind riktigt trevlig kombo med samma motor som DR650 och väldigt lättkörd med sin 165kg och finns till bra priser.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Transalp alla dar i veckan !! Hojjen är ingen begränsning om du skall åka fort senare, jag har klämt en 3000mil med min och det är en fantastisk allroundhojj !! bara tjöööp :)
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hej och tack för alla bra svar!

Hade helt glömt bort att tänka på uppkörningskraven, självklart skulle jag ju väldigt gärna vilja köra upp med min egna hoj... men det blir ju svårt när de flesta jag räknat upp ligger på runt 30-40 kw.
Vet inte om man vågar chansa att köra med körskolans, jag gissar att man blir ganska trygg med sin egna hoj, och det kanske blir en "chock" om man får en helt annan typ av MC. Eller sitter det mer i ryggmärgen? :D

Vad finns det för liknande hojar som ligger just över 50kw då? Hittade dessa på blocket
https://www.blocket.se/dalarna/BMW_850_gs_72667472.htm?ca=15&w=3
https://www.blocket.se/halland/Yamaha_TDM_73234996.htm?ca=15&w=3
https://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_850_TDM_72818098.htm?ca=15&w=3
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Jag hade gått på rådet som du fick i inlägg #7. Hoj ska köpas lite med hjärtat. Köp det du vill ha inom din budget och kör upp med någon annan hoj om det behövs. Körningen kommer sitta i ryggmärgen. ;)

Sen TDM är mer streethoj än de du har nämt innan och kanske inte är din grej?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
God kväll igen kära fartälskare

Tänkte väcka tråden till liv igen då tjugotreårs-åldern närmar sig och jag har ännu inte köpt någon hoj. Jag har kollat på Blocket varje dag men inte riktigt vetat vad jag letat efter.

Jag har i alla fall bestämt mig för att hojen ska ha minst 50kw så att jag kan köra upp med den. Jag förstår att körningen kommer sitta i ryggmärgen, men jag tror det skulle ge mig ökat självförtroende att köra upp med min egna.

Har inte heller något krav på att det måste vara en offroad, jag vill helt enkelt bara ha en hoj som jag sitter någorlunda upprätt och skönt på med tanke på min längd.

Mina ögon har då fallit på Yamaha TDM 850 som uppfyller alla krav. Relativt billig, sitter upprätt, och över 50kw. Jag har inbillat mig att det kan vara den perfekta hojen för mig, vad tror ni? Läst på forumet om flera lite längre personer som suttit bra på den.
Finns en till salu i dagsläget i Göteborg: https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TDM_850_73685199.htm?ca=15&w=1
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Den blir nog bra. -inte bäst på något men bra på det mesta. Perfekt 1:à. Hoj.

Annars då köp min Duke II ????
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Den blir nog bra. -inte bäst på något men bra på det mesta. Perfekt 1:à. Hoj.

Annars då köp min Duke II ????

Tack för svaret, ja jag tycker också att den verkar vara en bra nybörjarhoj.

Hehe först å främst bor du i fel del av landet och sen kommer den väl inte upp i 50 kw?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tack för svaret, ja jag tycker också att den verkar vara en bra nybörjarhoj.

Hehe först å främst bor du i fel del av landet och sen kommer den väl inte upp i 50 kw?

Original ja....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yamaha TDM 850 får du billig o dom är bra på allt. Googla youtuba så finns en del matnyttigt. TDM 900 men dessa är utanför din budget.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade det inte varit för 50kW önskemålet hade jag sagt att en Transalp XL650 hade passat dig bra.
Mest därför att framhjulet är 21". Det gör faktiskt väldigt mycket för offroad/grus-körningen.
Men nu har ju den bara 39kW så den faller bort.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Ska du köpa 850 så kolla att det finns kvar högre ruta som rdel, blir en del turbulens om man ska köra långt och är av längre snitt.
Kolla även av att väskfästen finns att köpa, trevligt när man ska handla efter jobbet eller för touring.

Min arbetskamrat körde upp på Honda shadow och satte ner foten 1ggr under lågfartsprovet, no problems, det gick ändå vägen med kortet.

Yamaha borgar ju för kvalite, nog för att jag lyckats skjuta ventilkåpspackningen på min xt1200 twin, hade servat bågen på vstad och evakueringsslag blev fel dragen.
Men den klarade ändå full gas från Malmö till Umeå, tyvärr blev det 25 mil för kort.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top