Köpa första hoj (70-80 tals) och ta mc-kort

teodorhiden

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Säffle
Hoj
1984, Suzuki GSX 750 ES
Hej! Ny inom mc och på forumet.
Jag är 24år gammal och har länge varit sugen på att skaffa mc, och tänkte under sommaren göra slag i saken. Jag tänkte övningsköra privat hemma och hålla kostnaderna nere så gott det går. Nu är det så att jag vill såklart ta tungt kort direkt,och behöver därför en tung hoj till uppkörningen,och även en hoj att övningsköra med. Vi har bara en hoj hemma och den inte uppfyller 600cc och 40kw.
Frågan är nu om jag ska köpa en mindre hoj (400-550cc) som det finns mängder av på blocket till bra priser och ganska låga mil, eller vänta tills rätt stor hoj kommer ut inte allt för långt bort (hemmahörande i Säffle).
Motorcykeln kommer användas hemma på somrarna samt att jag tänkte ha den i Stockholm där jag studerar under vår och höst.
Jag vill alltså ha en motorcykel som funkar bra på 70 vägarna hemma i Värmland, inne i stan i Stockholm, men som inte är allt för hemsk att köra 40mil till och från Stockholm med då och då.
Jag gillar sent 70- mitten 80-tal typ Honda cb, Suzuki gs, kawasaki z etc. typen av mc och de är billiga i inköp och försäkring.
Planen är väl att så småningom bygga lite mer café racer eller scrambler stuk på den.
Min fråga är helt enkelt;
Vilka märken eller modeller är bättre och sämre? Vilka är "säkra" och vilka borde undersökas en extra gång?
Vad ska man kolla på och värdesätta? Hur många mil är för många?
Ska jag satsa på en 600cc+ men en gång, eller en mindre och lättare kanske egentligen passar bättre och jag då får låna hoj av någon bekant till uppkörningen?
Andra tips och råd gällande körkortet?

Mvh Teodor
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450