Lätt mc-kort

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"jomen glasfiber måste man ju ha, det är ju ett segare material än plast...
Jag tycker att du skall sluta att lyssna på folk som tror att glas är segare än plast.
Det bästa, kommersiellt tillgängliga, materialet för ytterskalet på en MC-hjälm är Polykarbonat (det är samma material som man gör skottsäkert glas av).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"jomen glasfiber måste man ju ha, det är ju ett segare material än plast som spricker mycket lättare. dem väger inte lika mycket så påfrestningarna vid en omkullkörning för nacken är mycket mindre" det var hans respons när jag visade honom detta, själv tyckte jag att det var ett klockrent svar :D men nej, det är inget jag har kommit på själv, hjälmen jag har till moppen är också glasfiber och väger endast 950 gram.

Msn vill ju inte nödvändigtvis ha en segare hjälm, om hjälmen har en tendens att studsa så kan det ge mer nackskador än en hjälm som spricker.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Diskussionen har bara berört skalet. En annan viktig del är hjälmens energiupptagande material ( EPS, frigolit)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om ni är osäkra på hur bra hjälmen är så kan man gå in o kolla på SHARP och leta upp märke o modell, tycker man får en bra översikt på hur bra den skyddar i olika zoner och hur många poäng den får.

min 2500kr hjälm presterar förövrigt lika bra som en 500kr hjälm. och dom presterar båda bra. Prislappen är inte alls nödvändigtvis det som sätter säkerheten, passformen är enormt viktig, är den godkänd och presterar okej i testerna så hade jag köpt en billig hjälm som passar perfekt på mig än en dyr hjälm som passar halvbra


https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/ls2-ff351
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
så för att på något vis sammanfatta det här:
en hjälm med någorlunda bra aerodynamik osv i plast kostar runt 2tkr
en bra jacka kostar 1400 https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...ts/Berik-10617-Waterproof-Textile-Jacket-0017
dessa byxor är lite obekräftade men billiga för 1000 https://www.fc-moto.de/sv/Bogotto-Touring-Evo-1
handskar är något värt att satsa på eftersom man t.ex. har 27 ben och en massa senor i handen som man väldigt gärna vill behålla, runt 800-1000 på handelsboden
skor måste köpas i en affär så att man kan prova storlekar, så det får bli något av dessa par här: http://www.handelsboden.com/skor/touring
då blir det runt 7tkr för all utrustning.

kortet kostar minst 6-7tkr om man klarar proven på första försöket.
motorcykeln kostar mellan 15-22 tkr för modellerna aprilia rs 125 eller honda cbr 125, nyare med abs blir betydligt dyrare då det bara finns på dem allra nyaste modellerna
.
om jag säljer moppen så får jag 25 för den, sen kan jag få kortet i present och betala kläderna själv. det är fullt möjligt.
det är bara det att pappsen hellst inte vill köpa ett till fordon då jag redan är inne på min andra moppe, den första var en honda nsc 50 vision- 14 men den var ful så då blev det en aerox :D sen så tänker han kanske lite överdrivet på säkerheten? vad jag vet har han inte heller trillat omkull när han har varit ute och kört.
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
28tkr? det var en hel del :D hur många körlektioner hade du då? bommade du på uppkörningen eller teoriprovet?

Haha,Hade 3 uppkörningar och dem kostade 6000kr styck sen hade jag typ 15 körlektioner och dem kostade 900kr st så 28 000 räcker ju inte ens. Körde aldrig moppe så hade ingen trafikvana och med mc kortet så är dem noggranna med att man skall köra perfekt, inte som moppe korten där min kompis körde rakt ut från en stopskylt utan att stanna på uppkörningen och fick ändå kortet. Jag blev kuggad på många små fel, att jag låg för mycket i mitten när jag svängde t.ex och sånt. Men det blev en jävla slant för det kortet men det var väl spenderade pengar som jag dock kunde få för 18000 kr billigare ;) hehe
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Haha,Hade 3 uppkörningar och dem kostade 6000kr styck sen hade jag typ 15 körlektioner och dem kostade 900kr st så 28 000 räcker ju inte ens. Körde aldrig moppe så hade ingen trafikvana och med mc kortet så är dem noggranna med att man skall köra perfekt, inte som moppe korten där min kompis körde rakt ut från en stopskylt utan att stanna på uppkörningen och fick ändå kortet. Jag blev kuggad på många små fel, att jag låg för mycket i mitten när jag svängde t.ex och sånt. Men det blev en jävla slant för det kortet men det var väl spenderade pengar som jag dock kunde få för 18000 kr billigare ;) hehe

det är inte riktigt någon uppkörning på am, det är bara 4 timmar obligatorisk körlektion sen om läraren anser att man behöver mer körlektioner så blir man tvungen att köpa fler tror jag. så uppkörningen är så dyr? "Då är det billigt. Risk 1/2 ca 3000, tillstånd, skrivprov och tjafs ca 1000 pix, uppkörning 1600 pix. Och så skyddsutrustning på det. Kolla Biltema så ser du på ett ungefär vad du landar på." så skrev Kramer så nu är jag kluven :D

edit: googlade snabbt och på trafikverket står det 1650 eller 2145 efter 18:00 så hur sjutton kunde du få betala 6tkr för uppkörning? :D eller menar du 6tkr för alla?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ja juste, känns som att det är lättförtjänta pengar det :D tror du man klarar sig på att bara övningsköra privat?

Jag förordar att man kör MYCKET privat om man har möjlighet, och så kanske någon lektion i slutet för att få nyttiga tips av en körskollärare. Den tusenlappen är värd pengarna, det märkte jag på min dotter som tog en lektion efter att vi kört ganska många mil under olika förhållanden. Efter den lektionen märkte jag direkt att hon tänkte annorlunda på många sätt.

Själv har man ju alltid egenheter och tänker inte på allt som en körlärare gör.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det verkar som om körskolorna i så fall ingått någon slags kartell... Självfallet är väl en trafikskola hellre intresserad av att tjäna 1000 spänn än 0 spänn?

Det låter störtlöjligt. Men återigen tackar jag min lyckliga stjärna för att jag slipper bo i Stockholm... :banana
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Haha,Hade 3 uppkörningar och dem kostade 6000kr styck sen hade jag typ 15 körlektioner och dem kostade 900kr st så 28 000 räcker ju inte ens. Körde aldrig moppe så hade ingen trafikvana och med mc kortet så är dem noggranna med att man skall köra perfekt, inte som moppe korten där min kompis körde rakt ut från en stopskylt utan att stanna på uppkörningen och fick ändå kortet. Jag blev kuggad på många små fel, att jag låg för mycket i mitten när jag svängde t.ex och sånt. Men det blev en jävla slant för det kortet men det var väl spenderade pengar som jag dock kunde få för 18000 kr billigare ;) hehe
6k för EN uppkörning?
Jag betalade typ 1k för att hyra hoj när jag körde upp för A1, tror hela uppkörningen gick på 2.3k
Var det en motogp hoj du hyrde när du körde upp eller, låter helt åt helvete att det skulle kosta så mycket, vad var det för jäkla tattar-körskola du hyrde av egentligen? :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där ser man, då lärde jag mig nåt nytt. Har bara vurpat på hoj och då drar jag alltid i handflatorna.
det där hänger nog mycket på hur man reflexmässigt tar emot sig när marken hoppar upp och daskar till en.
Jag har en tendens att ta emot mig med sidan av handen, handleden och armbågen, så när jag sedan kanar så blir det mest på armbågen.
Inte helt optimalt sätt att ta mark på, eftersom att om det är för mycket energi kvar i nerslaget när armbågen tar i så kan det slå axel ur led och annat sånt jobbigt skit.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag mötte nån från typ Thule-mcskola och han betalade 4,200 för en uppkörning. 2600 för att låna deras hoj i 4 timmar. Varav han kör den i ca 1 h. Och väntar i 3.
Edit, läste nu också på deras hemsida, 2610 för att låna hoj.

Och 2610 kronor för en landsvägslektion!

Vad editeringar det blir. Ser på Bromma MC

Körlektion 100 min trafik, OBS endast en elev/lärare3000:-

S-tan vilka priser.
Just det ja, dom brukar vilja trycka på en 1-2 lektioner i samband med uppkörningen, då blir det ju svindyrt såklart!
Men håller med om att det är hutlösa priser, man skulle kanske börjat hyra ut sin hoj till folk som ska köra upp, verkar vara bra business :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
https://www.blocket.se/dalarna/Honda_cbr_125_r_73396893.htm?ca=5&w=3 åsikter om denna? vad tror ni att det skulle kosta att få den fixad på en verkstad? den finns i närheten av mig
https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_YZF_R125_73396878.htm?ca=5&w=3 eller den här?

Det kan bli rätt dyrt att lämna in hojar på felsökning och lagning på verkstad. Kan du inte skruva själv så ska du nog inte försöka spara pengar på det. Med det sagt så skulle jag gissa på att det är bränsletillförseln eller bränsleblandningen som är fel på. Kan vara allt från igensatt filter till trasiga förknasare. :hihi
Och det är inte ens nödvändigtvis något sånt.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top