Lätt mc-kort

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Honda CBR 125R är snygg men slö. :hojsmilie
Aprilia RS 125 t.o.m. 2005 är ful men snabb. :hojraket
Nej nej nej, det var efter 2005 som den blev ful :fakta

Cbr125 är riktigt läskig med sina cykeldäck och trött som fasen med typ 11hk.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
En aprilia rs av dem lite nyrare är helt klart snygg men lite pricy. Och det här med kläderna, hur mycket kostar det egentligen? Pappsen påstår att bara hjälmen kostar 5 lax och hela utrustningen 10+ . Själv köpte pappsen den senaste hjälmen för 1500 på rea så det tror jag inte riktigt på. Att köpa kläder på t. Ex. Biltema va inte ett alternativ enligt honom då dom gav för dåligt skydd osv. Finns det vettiga kläder att få tag på begagnat? :)
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
En aprilia rs av dem lite nyrare är helt klart snygg men lite pricy. Och det här med kläderna, hur mycket kostar det egentligen? Pappsen påstår att bara hjälmen kostar 5 lax och hela utrustningen 10+ . Själv köpte pappsen den senaste hjälmen för 1500 på rea så det tror jag inte riktigt på. Att köpa kläder på t. Ex. Biltema va inte ett alternativ enligt honom då dom gav för dåligt skydd osv. Finns det vettiga kläder att få tag på begagnat? :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En aprilia rs av dem lite nyrare är helt klart snygg men lite pricy. Och det här med kläderna, hur mycket kostar det egentligen? Pappsen påstår att bara hjälmen kostar 5 lax och hela utrustningen 10+ . Själv köpte pappsen den senaste hjälmen för 1500 på rea så det tror jag inte riktigt på. Att köpa kläder på t. Ex. Biltema va inte ett alternativ enligt honom då dom gav för dåligt skydd osv. Finns det vettiga kläder att få tag på begagnat? :)

En vettig hjälm behöver inte kosta "mer än" 2-3 tusen om du inte är så kinkig med färg/dekor.
Har du tur med storlekar så finns ett helt gäng på rea hos bl.a Lelles, Helmet City, FC-Moto och Motocard.
Om du inte hittar ngt där så...

Vad gäller prylarna i övrigt så rea eller begagnat (inte allt för gamla prylar som då har sämre skydd).
Något som jag rekommenderar är att inte spara alltför mycket på handskarna. För en kort grej om varför kolla min tråd här.


Lycka till.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Cbr 125 finns i två varianter - 2010 smala hjul och allmänt spinning.

2011- bredare hjul och seriöst utseende och chassie.
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Jag tror du behöver tala med din far om detta och inse att antingen är han med på detta eller inte. Svårt att gå runt honom på ett bra sätt tror jag, men som sagt det är ditt liv och din relation med honom.

Börje skriver sanningen, ingen nybörjarhjälm behöver kosta 5000 kronor, så arbetar du mot det så är det tungjobbat. Vill farsan din inte att du kör kommer du säkert få höra mera sånt, nya skor 3000 tkr, nya brallor 5000 och så vidare. Det blir svårt för dig då.

Ny rookie-utrustning för att harva runt på en 125 = ca 5 tkr.

Jag gick in på FC-moto som någon länkade och där kommer man undan relativt billigt. En jacka där kostade runt 1500. Jag tror att om det är jag som själv kollar runt och visar engagemang och visar att jag verkligen vill ja ha 125a så är det nog större chans att det blir så till slut
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns EXAKT HUR MYCKET KLÄDER som helst på Blocket. Kvalitet till fyndpris och törs du chansa med storlekarna är det bara att handla. Ett fint skinnställ kostar kanske 3000 begagnat, en högkvalitets GoreTex från tex Rukka får du betala ungefär lika mycket eller tom mindre för. I de dyrare kläderna är allt bättre, inkl skydden.

Hjälm skall du köpa ny däremot, köp den som passar bäst.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag gick in på FC-moto som någon länkade och där kommer man undan relativt billigt. En jacka där kostade runt 1500. Jag tror att om det är jag som själv kollar runt och visar engagemang och visar att jag verkligen vill ja ha 125a så är det nog större chans att det blir så till slut
Vi -hustrun och jag-ekiperade vår äldsta då 16-åriga dotter för runt 5 papp. Allt utom handskar på rea hos Lelles. Kängorna fick hon ärva efter hustrun. Det dyraste var hjälmen som gick på ungefär 2 tusen med bra rabatt.

Det kan bli hur dyrt som helst om man tar på sig spenderbyxorna. Hjälm för 8500, helställ för 12000, handskar för 3000 o.s.v. Förutom att det ser fånigt ut att vara klädd som 200 kmh på en 125:a så är det inte nödvändigt.

Det går att komma undan mycket billigare genom att handla på rea eller begagnat.
Och glöm inte bort att returfrakten till FC-Moto och utomlands i största allmänhet inte är kul. Om nu ngt inte passar eller är helt Ok.

Men som Kramer skriver...har du inte farsan med dig så spelar det ingen roll vad det kostar. Fast om han inte vill så varför säger han inte bara NEJ på en gång? Det är mycket enklare och mycket mindre fånigt än att försöka kringelikroka sig ut och runt det med t.ex hur dyrt det är. :fakta Anmärkningsvärt många som har svårt att säga nej.
Lika bra att fråga direkt så det blir utrett på en gång. Alltså om det blir hoj och grejor eller makrame och blockflöjt? :brinnerup
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tycker du kan visa farsan det här forumet så kanske han lär sig något, tycker han låter duktigt okunnig.

När jag tog A1 kort 2011 så köpte jag all utrustning ny, men valde prylar som var på rea och kom undan billigt, typ 5 papp för komplett utrustning.
Blocket går att fynda ordentligt på också, hittade ett lindstrands helställ i nyskick för 2500, bara 6000 billigare än att köpa det nytt över disk...

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Tycker du kan visa farsan det här forumet så kanske han lär sig något, tycker han låter duktigt okunnig.

När jag tog A1 kort 2011 så köpte jag all utrustning ny, men valde prylar som var på rea och kom undan billigt, typ 5 papp för komplett utrustning.
Blocket går att fynda ordentligt på också, hittade ett lindstrands helställ i nyskick för 2500, bara 6000 billigare än att köpa det nytt över disk...

Sent from my E5823 using Tapatalk

jo, jag tänkte faktiskt visa honom den här tråden och forumet igår men han kom hem sent från stugan.
så en "billig" mc cirkus 15k, om jag klarar körkortet på första försöket blir det 6k och sen runt 5k för utrustning, då landar vi ju rimligt, det snuddar på att moppen täcker allt om jag skulle sälja den.

jag har faktiskt en lite enklare jacka nu med ryggskydd, armbågsskydd och axelskydd som jag har när jag kör moppen + enklare mc handskar så nog är pappsen mån om säkerheten allt. den går ju trots allt lagligt. mina vänners moppar har tydligen runt 7 hästkrafter så jag är sjukt trött på att bli ifrånåkt hela tiden. :hej så om jag nu får köpa en mc så skulle jag kunna åka lika snabbt eller snabbare fast lagligt :)
 
Last edited:

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Om du kan få din gubbe på lite bättre humör; 'kommer han att behöva ett handledarbevis: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/handledare/

"du och din elev ha gått en introduktionsutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B"
vad innebär en introduktionsutbildning? är det samma för A1 och bil? isåfall är det ju en utgift som jag annars ändå måste betala senare.

http://www.lovens.se/Events/4947/Introduktionskurs den här kursen är på en lokal körskola, visst är det en sån kurs? den verkar kosta 300 så det är smärtfritt :D
 
Last edited:

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Min son skulle inte få köra i det där:D Får man ens köra upp i kevlarhoodies idag? Ibland är ju inspektörerna stolta monopolister som ska visa sin makt i sitt lilla påvedöme.

okej då kommer jag knappast få köra i det heller :D jag antar att man inte får köra upp på en 125cc n max heller eftersom dem är automat?
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Last edited:

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Har du kommit på det själv eller ekar du bara vad din förvirrade farsa har kläckt ur sig?

"jomen glasfiber måste man ju ha, det är ju ett segare material än plast som spricker mycket lättare. dem väger inte lika mycket så påfrestningarna vid en omkullkörning för nacken är mycket mindre" det var hans respons när jag visade honom detta, själv tyckte jag att det var ett klockrent svar :D men nej, det är inget jag har kommit på själv, hjälmen jag har till moppen är också glasfiber och väger endast 950 gram.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top