Lätt mc-kort

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Hej, jag registrerade mig nyss på den här hemsidan eftersom jag har ett par funderingar kring A1. Jag fyller 16 i augusti och skulle väldigt gärna ta A1 då. Jag har en Yamaha Aerox från 2016 just nu men eftersom jag inte får köra trimmat så vore A1 ett alternativ, jag kommer också kunna åka till gymnasiet efter sommaren.
Det jag undrar är först och främst hur mycket ett A1 kort kostar? Pappa har mc så jag antar att jag kan övningsköra privat med honom? Om pappsen nu ska gå med på att köpa en 125a så måste det vara med abs bromsar då det är säkrare och vettigaste med abs verkar vara en Honda msx 125 då den inte kostar allt för mycket?
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Risk ettan och risk tvåan krävs för bil också va? Måste jag göra dem igen då eller slipper jag det i så fall?
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Honda MSX 125 tröttnar du snart på. Den är rolig upp till 70 km/h och har 10 Hk.
ABS utrustade 125 cc är nyare KTM 125 Duke, KTM RC 125, Yamaha MT125 , nyare Yamaha yzf-r 125. Dom hojarna finns eventuellt lätt begagnade. Resten av utbudet presenteras 2017-2018 när tillverkarna blir tvingade att bygga euro 4 hojar. På euro 4 MC krävs ABS bromsar med ett undantag för 125 cc som kan ha kombibromsar. ( Finns på några budget 125 cc)

I Storvik är msx 125 direkt olämplig med sina små hjul. Det är mardröm att köra på tkälskadade vägar i 100 km/ h dessa små hjul. Det blir ingen stabilitet med såpass jiten gyroeffekt som dessa små hjul ger.

Mellan oktober och april är det riskabelt att pendla till skolan vid halvåtta tiden på morgonen eller hem från träningen på kvällen. Vägarnas fukt fryser och orsakar halka. Kalla MC däck ger dåligt väggrepp i kurvor.
 
Last edited:

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag TROR att ditt körkortstillstånd från AM gäller även för mc och bil, kolla det. Det innebär att du i så fall redan är klar för att övningsköra från och med den dag du fyller 15 år och nio månader.

Du kan inte boka uppkörning innan du klarat teorin och du kan inte skriva teorin innan du fyllt 16 och gjort båda riskerna. Det brukar vara svårt att få en uppkörningstid i slutet av sommaren men med lite tur kan du klara kortet i år.
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Jag TROR att ditt körkortstillstånd från AM gäller även för mc och bil, kolla det. Det innebär att du i så fall redan är klar för att övningsköra från och med den dag du fyller 15 år och nio månader.

Du kan inte boka uppkörning innan du klarat teorin och du kan inte skriva teorin innan du fyllt 16 och gjort båda riskerna. Det brukar vara svårt att få en uppkörningstid i slutet av sommaren men med lite tur kan du klara kortet i år.

Exakt, körkortstillståndet gäller i ett par år, jag vet att jag inte skulle behöva ta ett nytt för bilen sen. Just idag är jag faktiskt 15 år och 9 månader :D. Jag är något utav en pluggis så jag tror teorin skulle gå bra. När jag gjorde teoriprovet till AM så var jag en ifrån att klara det första gången, andra försöket var jag 8 poäng över :D
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Honda MSX 125 tröttnar du snart på. Den är rolig upp till 70 km/h och har 10 Hk.
ABS utrustade 125 cc är nyare KTM 125 Duke, KTM RC 125, Yamaha MT125 , nyare Yamaha yzf-r 125. Dom hojarna finns eventuellt lätt begagnade. Resten av utbudet presenteras 2017-2018 när tillverkarna blir tvingade att bygga euro 4 hojar. På euro 4 MC krävs ABS bromsar med ett undantag för 125 cc som kan ha kombibromsar. ( Finns på några budget 125 cc)

I Storvik är msx 125 direkt olämplig med sina små hjul. Det är mardröm att köra på tkälskadade vägar i 100 km/ h dessa små hjul. Det blir ingen stabilitet med såpass jiten gyroeffekt som dessa små hjul ger.

Mellan oktober och april är det riskabelt att pendla till skolan vid halvåtta tiden på morgonen eller hem från träningen på kvällen. Vägarnas fukt fryser och orsakar halka. Kalla MC däck ger dåligt väggrepp i kurvor.

Isåfall så får det nog bli en honda cbr eller någon annan som inte trollar bort plånboken totalt, jag är för övrigt inte en av dem som tror att dom är bäst på allt utan jag har nog aningen mer konsekvenstänk än dem flesta i min ålder. Jag börjar faktiskt tro att ett A1 kort inte är helt omöjligt ändå. Isåfall så ber jag om en slant pengar från mormor och morfar som skolavslutningspresent och sen A1 som födelsedagspresent.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Honda CBR 125R är snygg men slö. :hojsmilie
Aprilia RS 125 t.o.m. 2005 är ful men snabb. :hojraket
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
äsch, jag behöver ingen snabb, jag vill inte köra ihjäl mig :D. jag behöver en som ser okej ut och som inte kostar över sesådär 17k, får man något vettigt i den prisklassen?

Det beror väl lite på vad du är ute efter för utseende, men jo, det ska väl gå att få tag på något som ser okej ut och ändå inte har mindre än max tillåtna effekt. RS125 är piggare än CBR125 för att den kan köras utan strypning och då vara skapligt mycket piggare. :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Isåfall så får det nog bli en honda cbr eller någon annan som inte trollar bort plånboken totalt, jag är för övrigt inte en av dem som tror att dom är bäst på allt utan jag har nog aningen mer konsekvenstänk än dem flesta i min ålder. Jag börjar faktiskt tro att ett A1 kort inte är helt omöjligt ändå. Isåfall så ber jag om en slant pengar från mormor och morfar som skolavslutningspresent och sen A1 som födelsedagspresent.

Imponerande klokt.

En CBR 125 (eller motsvarande fyrtakts125-a) har fördelar:

Den är snyggare än CBF 125
Den är billig och bra, duger gott att köra med två somrar tills det är dags för A2...
Den drar väl ca 0,2 liter/mil
Den kostar en femhundring i försäkring per år
Du får lika mycket för den när du säljer den igen


Klokt val och en bra ingång i hojlivet!:tummenupp
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Det beror väl lite på vad du är ute efter för utseende, men jo, det ska väl gå att få tag på något som ser okej ut och ändå inte har mindre än max tillåtna effekt. RS125 är piggare än CBR125 för att den kan köras utan strypning och då vara skapligt mycket piggare. :hihi

https://www.blocket.se/sodermanland/Aprilia_Rs_125_73013059.htm?ca=5&w=3 denna tycker jag ser absolut 100% snygg ut men den är ju lite dyr om man säger så, https://www.blocket.se/alvsborg/Aprilia_rs_125_73230466.htm?ca=5&w=3 denna är också snygg men båda är lite dyra, den här var också snygg men samtidigt för dyr: https://www.blocket.se/alvsborg/Aprilia_Rs_125_73159779.htm?ca=5&w=3

den här ligger relativt nära mig https://www.blocket.se/dalarna/Honda_CBR_125_73215680.htm?ca=5&w=3 den är billigare men inte lika snygg samt att den har repor på högra sidan, vilken av dessa är mest prisvärd? :D
sen finns denna https://www.blocket.se/vasternorrland/Honda_CB125F__Rantekampanj_1_45____73042463.htm?ca=5&w=3 men den är ju utanför ramarna om man säger så men den är ju billig för att vara helt ny

- - - Updated - - -

Imponerande klokt.

En CBR 125 (eller motsvarande fyrtakts125-a) har fördelar:

Den är snyggare än CBF 125
Den är billig och bra, duger gott att köra med två somrar tills det är dags för A2...
Den drar väl ca 0,2 liter/mil
Den kostar en femhundring i försäkring per år
Du får lika mycket för den när du säljer den igen


Klokt val och en bra ingång i hojlivet!:tummenupp

haha tack för inspon! :tummenupp
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Mina synpunkter på annonserna:

Aprilia:n för 18 ksek: En ombyggd -00 som "är körbar men går inte rent på låga och höga varv" är inte värd de pengarna.

Aprilia:n för 22 ksek: Om den är registrerad som en 11 kW:are; 'tycker jag att du skall åka och kolla på den så fort som möjligt (jag är förvånad att den fortfarande finns kvar).

Aprilia:n för 28 ksek: Nya kåpor efter 600 mil och kraschpuckar. Det behöver inte vara ett dåligt köp, men lite av ett riskprojekt är det allt.

Honda:n för 14 ksek: Verkar helt OK om du står ut med att den inte orkar över 100 km/h när det är motvind.

Honda:n för 33 ksek: Nej.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Min rekommendation var helt baserad på att MC skulle ha ABS bromsar. I det läget försvinner både begagnade Aprilla rs 125 och Honda cbr 125. Generellt är dom luftkylda 125 cc betydligt enklare i chassie och bromssystem än dom vattenkylda. Luftkylda motorer har c:a 10 Hk , vattenkylda har 14-15 Hk( d.v.s max tillåten för A1).

Om du skall åka till skolan på morgonen, då hade en ABS utrustad MC varit bra eftersom däcken är kalla , löven faller , halka och vilda djur är i rörelse, mycket trafik på vägarna.
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Mina synpunkter på annonserna:
Aprilia:n för 18 ksek: En ombyggd -00 som "är körbar men går inte rent på låga och höga varv" är inte värd de pengarna.

Aprilia:n för 22 ksek: Om den är registrerad som en 11 kW:are; 'tycker jag att du skall åka och kolla på den så fort som möjligt (jag är förvånad att den fortfarande finns kvar).

Aprilia:n för 28 ksek: Nya kåpor efter 600 mil och kraschpuckar. Det behöver inte vara ett dåligt köp, men lite av ett riskprojekt är det allt.

Honda:n för 14 ksek: Verkar helt OK om du står ut med att den inte orkar över 100 km/h när det är motvind.

Honda:n för 33 ksek: Nej.

Den där hondan för 14 är den enda i närheten som ligger under 20k i närheten, för övrigt tänkte jag ta en sväng till lingvalls i Gävle och ta en titt, antagligen på fredag.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top