KTM 525SX -06 Tips och råd.

Mpersson88

Ny medlem
Gick med
13 May 2017
Ort
Mora
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare gott folk!
Jag har länge gått och funderat på om jag ska skaffa mig en hoj då suget bara blir starkare och starkare när man ser polarna åka iväg.

Jag är helt ny inom detta och vet absolut noll om hur maskinerna bör skötas, servas osv.
Jag har fått erbjudande att köpa en 525SX 2006 nu i veckan och tar hemskt gärna emot tips och råd, kanske något speciellt jag bör ha koll på när jag köper den? Vilken olja använder jag och hur täta byten?
Den kommer inte användas på bana, har tänkt ha den vid stugan och efter grusvägar.

Jag vore hemskt tacksam för svar! Ser väldigt mycket fram emot köpet men känner mig lite "lost" :p

MVH Markus.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kolla på ktmshop.se på användar manual hur ofta service ska eller bör göras... De är ganska ofta å jag skulle valt en exc istället för sx... sx är cross modellen som är agresivare å låter mer å saknar lyse... exc är enduro modellen me både lyse å mer lämpad för dina ändamål..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
525 EXC är betydligt lämpligare som leksak kring stugan. Dels går det att försäkra smidigt som skydd om du kör på en svampplockare.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
525 är en fantastisk hoj det är hur mycket pulver som helst i dessa dom går något så grön jäkligt. Bra fjadring o bra bromsar.

Ett rent elände att kicka det är sjuk komp:) tills man har lärt sig.

Oljebyte var 10-15 timme luftfilter varje gång du har kört.

Har haft en 525 o saknar den grymt dock saknar jag inte räkningen fran bike då dom bytte kolv o justerade ventiler samt lite annat samtidigt

Snud på 20,000.

Mvh
 

Snowman89

Guest
525 är en fantastisk hoj det är hur mycket pulver som helst i dessa dom går något så grön jäkligt. Bra fjadring o bra bromsar.

Ett rent elände att kicka det är sjuk komp:) tills man har lärt sig.

Oljebyte var 10-15 timme luftfilter varje gång du har kört.

Har haft en 525 o saknar den grymt dock saknar jag inte räkningen fran bike då dom bytte kolv o justerade ventiler samt lite annat samtidigt

Snud på 20,000.

Mvh

Kickandet är ju ytterligare en anledning till att man bör köpa en EXC.
EXC har kick och elstart, SX enbart kick.
Skulle väl dock inte påstå att en 525a är direkt svårkickad eller har "sjuk" komp..

Köper man dessutom en tävlingshoj som är 10-15år gammal så bör man antingen vara villig att skruva själv eller ha en rejäl hög pengar liggande till när något går sönder..
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min 525 var första modellen o dessa var sköra i motorerna dom senare 525 är troligen betydligt robustare än dom första.

Jo man kunde hoppa på kicken bäst man ville om man inte tryckte in dekompen utan dekomp hände inte ett skit :)
 

Mpersson88

Ny medlem
Gick med
13 May 2017
Ort
Mora
Hoj
Ingen för tillfället
Tack ska ni ha för alla svar!

Däremot visade det sig vara en del strul med tomgång osv på KTM:en.
Jag har dock fått nys om en CFR450R från 2005 som jag åker och kikar på imorgon, även det en maskin som jag förstått att ni vill avråda mig ifrån. Elstart osv är ingen lyx jag känner att jag behöver, lysen osv är inget jag är i behov av heller då den endast kommer köras på avlägsna skogsvägar när solen skiner, den kommer inte användas varken hårt eller ofta, men vill gärna kunna hålla den i gott skick för dom turer den väl kommer gå.
Vet någon vilka oljor jag bör köra? Som jag förstått det byter man olja i motor och låda samtidigt på dessa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top