Hoj för att åka långt och länge?

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
(bortklippt)
Vill du ha rejäla prestanda finns ju de stora japanerna (FJR/ZZR/VFR1200/Busa etc) och Bmw K1200/1300S vilka torkar av de flesta sporthojar överallt utom på en trång bana och alldeles särskilt på längre sträckor...
En bra kåpa gör att du åker obehindrat i regn, en körställning som känns bra även efter åtta timmar i sadeln gör att du fortfarande tycker att det är roligt med hoj när du kommer hem och en tankvolym över 20 liter gör att du kan ha skapliga etapper även om du ligger på lite tex på Autobahn.

(mer bortklippt)

BMW 1300S kändes för stor för mig, men maken gillade den. Och jag gillade att vara passagerare på den. :tummenupp
Som passagerare satt jag ruskigt bekvämt. La armbågarna på låren, knogarna på tanken och sen var det bara att njuta. Att fjädringen med en knapptryckning ställs om till passagerarläge gjorde det inte sämre. Rejäla packväskor som var löjligt lätta att låsa fast på hojen (inte i vägen för passageraren). Dottern lyckades tom somna när det gick för långsamt på en gruppkörning. Den var bra på i princip alla vägar, men lite klumpig på Gelleråsen. Varför den blev utbytt. Lättkörd enligt maken på såväl krokiga vägar som när det gick undan.

En mc-tidning skrev i sin recension att den var det snabbaste om du skulle ta dig från A till B, fast varför stanna vid B? Det snabbaste från A till Ö. :D

Rekommenderas.
Passagerare.jpg

BMW1300S på Knix
Håkan_Gröndal_mellan.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
skipp skriver
En bättre begagnad japs sportis kanske? Kan man väl åka till grekland och tillbaka på?
Tycker jag låter som ett bra val !

http://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html

Många föreslår BMW men för min del har Bikes reportage för några år sedan om 5 Bandagar på en vecka med BMW S1000RR fastnat i minnet.

Iden var att köra ner till en bana i Tyskland på en dag. Nästa dag först köra på banan och sedan transport till nästa bana. För på så sätt hinna köra på 5 banor på en vecka och den 7e dagen köra hem till Sverige.
Det blev 3 banor och 2 haverier med bärgning på en vecka.

Varför inte bara ta din Kawasaki Z800 ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
sporttourer är väl okej men känns lite väl bulkiga av dom jag sett och jag ska ju även leva med hojen hemma sen också.

Då är ju exempelvis en cb1000 mer lockande trots vinddraget. Jag antar att om man vill ha kåpor på hojfan och vill att den ska va lite rolig så har man väl inte råd att försäkra den istället.

Visst kan väl ta min 690 smc men den vibrerar lite väl över 5k varv :p

Går du på FJR 1300 och liknande så är dom relativt bulkiga ja. Det kan jag hålla med om. Dom går förvisso att piska rätt hårt efterkurviga vägar men dom kommer aldrig att vara lika lätthanterade som en sportis.

VFR 800 går ju också som sporttourer och den är inte riktigt lika bulkig. Den är förvisso tyngre än sportisarna men VFR är ju från början gjord för att vara sporthoj men blev sporttourer eftersom den kom precis i en period när sportisarna började bantas ner mot eller under 200 kg strecket vilket gjorde den något för tung med sina 225-230 kg. Men jag betraktar den som relativt lätt att piska ganska hårt efter kurviga vägar samtidigt som den är tillräckligt bekväm och stabil för att greja rätt långa etapper. Och motorn är ju erkänt driftsäker.

Så jag skulle så ett slag för den. Det enda som talar mot den är att den enligt min åsikt inte är direkt bränslesnål. Jag ligger normalt sett på ca 0,6 l/mil med min. Men motorsången när man pinar den lite är underbar och jag ler varje gång jag kör den. Bromsarna är bra, vibrationsfri gång och tillräckligt med kraft för att klara rätt raska sträckor.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Jag föreslår en Busa! :tummenupp (som Ankan1).
Har haft en del olika som jag kört många mil på. Och några har fått åkt på Långa Europa resor oxå, Ex,
Gixxer-10, Ktm Smt-12, Bmw 1300s-15, Ktm 990 Smr-10, Ktm 1290r-super duke-15. Dessa har fåt känna färg på låånga Europa resor.

Gixxern Älskade jag, men rätt jobbig på autobahn annars grym i Alperna.

Smt,n kanon hoj på alla sätt men Kåpan :gnissla flera gånger var jag på väg att bryta av kåp helvetet på grund av sjuk turbulens, ja jag har provat deras Touring kåpa oxå den Suger (och är skit ful). men när man piskar runt i bergen så är det inget man märker Kul motor (om man trollar lite) och bra chassi.

Bmw 1300s (30th anniversary) Min dröm hoj i många år, men blev lite besviken.
Visst på motorvägen helt okej men sen? Blev jag inte riktigt tillfreds med hojen, klonkig o surrig låda motorn ger noll feed back. (tycker jag).. Jag tror som så att gillar man åka hoj på riktigt så / 1300 Nej.
Mycket växlande i bergspassen och blev inte klok på det som alla skrev om att den gick som en raket :va
Hupp nu blir jag väl hängd:hihi

Ktm 1290-r Oj Oj alltså kom igen! jag tycker fortfarande det är värdens bästa hoj Jag älskar den :kär
Och den är så allround att den kan Allt,, Motorväg, ja ingen kåpa men dom har lyckats på något sjukt sätt:va
Och i bergen ha ha där är den oxå kung.. Om den inte var så sjukt dyr att försäkra så hade den stått kvar men ni vet Chefen i huset gillade inte premien :( och hur har dom lyckats med soppa förbrukningen, kom 30 mil på full tank (ej mes körning).. Det är grymt...

har även kört Europa på en 990 Smr-10 fullkittad, Bra Hm? nää men jävligt kul när man kom fram, Men soppa förbrukningen Hjäääälp man ville inte hamna för långt från bensin stationen kan man säga...:lol

Sen är det som så att jag har haft förmånen att alltid fått ha 2 hojar i garaget samtidigt.(tack min fru) Så jag har plöjt igenom en massa hojar som jag velat ha och hojar som jag egentligen inte skulle köpt.
Men nu har Regeringen hemma bestämt att nu räcker det!:mad: Dax att växa upp..Så nu iår har jag fått tänka över att bara äga en hoj.
Det sjuka är att Hayabusan jag köpte i år har jag skrattat åt i alla år och inte fattat vem fan vill ha en sån ubåt :zpy
Men efter lite tjat från min lokala mc firma som tyckte att ta en sväng..Ja va fan Skulle ju Bara provköra det kan man väl göra.
Efter 10 minuter fattade jag Varför det är deras genom tiderna mest sålda hoj...Tung i början men på rull märks inte vikten..Märker noll idag.
Allt ligger rätt och motorn Meeen alltså mjuk och lugn och cool., körde runt på kurviga vägar och blev riktig förvånad nära sporthojs känsla.:) Och vrider man lite på hö-handen öj öj vilken sång och vilket sug man ville bara fortsätta längre o längre,,, På motorvägen komfort m,m äger den,Nu har jag bokat Europa resan 2018. Och Jag har inte längtat så mycket att få ta en hoj på långtur, oftast är det själva resan jag längtar efter...:tummenupp

Ursäkta det låånga utkastet.. Men ni behöver inte läsa om ni inte vill.........
 
Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Jag tog z800an. Tyskland-österrike-italien-sweizch-tysklan-holland-danmark-hem . Bra resa
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Iofs kanske det var förra året ? Sen sålde jag den och sen startade jag denna tråd. Minns inte riktigt
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag lägger min röst på Honda VFR800 med packväskor.

Tillräckligt lätt för att kännas kvick.
Tillräckligt stark för att kännas sportig.
Tillräckligt snål för att klara 35+ mil mellan tankstoppen.
Tillräckligt bekväm för att kroppen inte skall styra stoppen.
Tillräckligt driftsäker för att inte lämna dig stående längs vägen.

Det är den bästa allroundhoj jag kört hittills.
 

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Låt oss säga så här:
Om du vill resa långt - flyg!
Vill du resa långt på hoj - tänk på att du får ont i händer/rygg/ben osv osv
Vill du bara ha skoj - kör korta sträckor på det bakre hjulet!
Det finns inga trevliga turer på hoj i 2 månader i sträck, -tro mig! Sverige till Spanien t.or fick mig sjukskriven i 2 mån. Det var kul i ca 6 timmar. Men som sagt sporthojar är byggda för bana i max 1 timme. Välj inte detta alt vid långkörning.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag vet att jag är trist och förutsägbar, men för mig som är färdigvuxen, dvs 190cm+ och 100kg++ så funkar en R1200GSA för både längre autobahn transporter och kurviga bergvägar förvånansvärt bra.

Inte bäst på något men kompetent på allt. Även om man bortser från den specifika modellen har jag svårt att se att typen av hoj skulle kunna ersättas av något bättre. Skulle möjligtvis vara en Multistrada 1200, men hur vind och väderskydd är på den i marginella förhållanden vet jag inte.

En GSA utan packväskor funkar utmärkt att smiska kurvor i alperna med, skulle vilja ha lite mer HP, men annars har jag inga synpunkter.

1000mil på 2 veckor nere på kontinenten är inget problem över huvudtaget.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Låt oss säga så här:
Om du vill resa långt - flyg!
Vill du resa långt på hoj - tänk på att du får ont i händer/rygg/ben osv osv
Vill du bara ha skoj - kör korta sträckor på det bakre hjulet!
Det finns inga trevliga turer på hoj i 2 månader i sträck, -tro mig! Sverige till Spanien t.or fick mig sjukskriven i 2 mån. Det var kul i ca 6 timmar. Men som sagt sporthojar är byggda för bana i max 1 timme. Välj inte detta alt vid långkörning.

Jag tar heller min SportHoj till Spanien är flyger men så tillhör jag också minoriteten här på SportHoj som kör längre sträckor och mer än 300 mil om året. :tungan
Nu gillar varken min motorcykel eller dess ryttare spansk sommarvärme utan föredrar de brittiska öarna så Spanien är uteslutet. :)

Sedan ska man lyssna på sin kropp. Att köra 4 bandagar det första på våren blir jobbigt utan träning förstår de flesta. Men även om man inte kör utan bara åker hoj på rak väg i hyfsad hastighet använder man muskler som inte är tränade. Att då göra en längre resa blir inte bra. Blir det sedan kallt eller regnar ligger vanligtvis inte det mentala på topp heller...

Men det viktigaste är en motorcykel man gillar!
Annars blir det jobbigt hur bra motorcykeln än är. Jag skulle föredra en RC30 framför en VFR trots att den på pappret, och här, är "sämre" helt enkelt bara för att jag gillar den men är likgiltig inför en Viffer. :D
Det kanske skulle betyda fler raster och någon extra vilodag på trevligt ställe men i min värld är man inte "bättre" för att man klarar mer än 100 mil om dagen.

Klarar man inte mer än 6 timmar stannar man efter 4 - 5 timmar och lägger in en extra vilodag som man inte tror behövs. :fakta
Det betyder inte att man är sämre utan klokare. :fakta
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Jag är på samma linje som Old Badger, ge tusan i vad andra tror och tycker om ditt cykelåkande, det viktigaste är att du har en cykel som passar ditt mc-åkande samt att det är en cykel som du trivs med, om du uppfyller de kriterierna då passar den cykeln även på en längre resa, men bara för att det är långt mellan start och målpunkt så innebär det inte att man måste pressa 100-150 mila etapper för att vara en riktig biker, när jag åker så bestämmer jag mig i bästa fall var jag ska, resan dit får ta den tid det tar, tänker aldrig missa något sevärt eller sumpa den där omvägen som man bara måste ta för att hinna med dagens mål, sen är det inte alltid som jag hamnar där jag från början hade tänkt men jag har upptäckt så mycket mer.
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Slår ett slag för min egen hoj ;) Yamaha Fz1 riktigt bra att köra långturer med (om man skaffar gel sadel) och helt ok att köra kortare turer med oxå, sitter R1 motor i, så effekten finns där
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Yes. En adventure is the shit. Letar fortfarande efter nåt som är ännu bättre men inte hittat något...

Jag vet att jag är trist och förutsägbar, men för mig som är färdigvuxen, dvs 190cm+ och 100kg++ så funkar en R1200GSA för både längre autobahn transporter och kurviga bergvägar förvånansvärt bra.

Inte bäst på något men kompetent på allt. Även om man bortser från den specifika modellen har jag svårt att se att typen av hoj skulle kunna ersättas av något bättre. Skulle möjligtvis vara en Multistrada 1200, men hur vind och väderskydd är på den i marginella förhållanden vet jag inte.

En GSA utan packväskor funkar utmärkt att smiska kurvor i alperna med, skulle vilja ha lite mer HP, men annars har jag inga synpunkter.

1000mil på 2 veckor nere på kontinenten är inget problem över huvudtaget.
 

haltiner

Medlem
Gick med
17 Jun 2016
Ort
Vansbro
Hoj
Honda CBR 1000RR inlöst. BMW S1000RR
Är helt inne på vad Old Badger skriver, att ska man åka så är det sporthoj..
Jag åkte ca 1600 mil på min kära Cbr 1000rr Kan det bli nå goare..
Men bor man i Dalarna så är det långt till allt som tur var.. :hihi
Ingen bana blev det dock men nästa säsong ska det klämmas in det med..
Så åk en sporthoj...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är helt inne på vad Old Badger skriver, att ska man åka så är det sporthoj..
Jag åkte ca 1600 mil på min kära Cbr 1000rr Kan det bli nå goare..
Men bor man i Dalarna så är det långt till allt som tur var.. :hihi
Ingen bana blev det dock men nästa säsong ska det klämmas in det med..
Så åk en sporthoj...

Men bara om du älskar SportHoj! :)

Föredrarar man, gud förbjude, äventyrSHoj så är det en sådan man ska köra långt med... :tungan
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Slår ett slag för min egen hoj ;) Yamaha Fz1 riktigt bra att köra långturer med (om man skaffar gel sadel) och helt ok att köra kortare turer med oxå, sitter R1 motor i, så effekten finns där

Måste då avslå det slaget då nakenhojar är bland det värsta som finns att åka långt med...
Åkte 300mil till Kiruna och tillbaka med min polare som hade en fz1 och det var han som hade problem med vind osv inte jag med gsxr1000.
FZ1 har inte r1-motor utan det är bara ett försäljningstrick den har samma block men allt annat är annorlunda och enda skälet till att de delar blocket är pga att inköpsvolymen blir större och således billigare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Åja, kompisen har då kört tusentals mil med mig på långturer, då pratar vi dagsetapper på mer än 100 mil och då är det inte motorväg... Han kör en Speed Triple och jag har aldrig hört honom klaga.

Men kåpa är fantastiskt bra om man 1. Vill köra fortare än 120 långa sträckor och 2. När vädret blir sämre, tex regn och 3. När det är mycket insekter i luften, tex försommar på Nordkalotten...

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Måste då avslå det slaget då nakenhojar är bland det värsta som finns att åka långt med...
Åkte 300mil till Kiruna och tillbaka med min polare som hade en fz1 och det var han som hade problem med vind osv inte jag med gsxr1000.
FZ1 har inte r1-motor utan det är bara ett försäljningstrick den har samma block men allt annat är annorlunda och enda skälet till att de delar blocket är pga att inköpsvolymen blir större och således billigare.

Tror det är väldigt individuellt vad man föredrar. Jag har kört många långturer med en SM-R 990 utan att jag stördes särskilt mycket av fartvinden. Den längsta dagsetappen har varit ca 100 mil/12 tim utan att jag led märkvärt av det. Om jag skulle tvingas välja så tar jag hellre en vettig sittställning än ett bra vindskydd.
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Jag kör fz1s glömde jag skriva.. då det är en halvkåpa tycker jag det inte är farligt alls men alla är ju olika som sagt.. finns även kåpor att köpa till om man tycker det blåser för mycket, då den upprätta körställningen är bekväm går det att köra många timmar innan man blir trött, ok jag kanske har fel om det är en "Äkta" R1a motor i eller inte men den har iaf 150 hk original och går bra
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top