Hoj för att åka långt och länge?

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Låt säga att man är borta runt 2 månader och reser många mil men man känner inte för att laga moppe vid sidan av vägen samt den är hyffsat rolig att köra. Vad ska man ha för hoj? Körde långt och en del 12 timmarspass i sadeln på en z800 förra sommaren med enbart tankuppehåll så är ju inte så knusslig med komforten.

En bättre begagnad japs sportis kanske? Kan man väl åka till grekland och tillbaka på?

All heder till de såkallade äventyrshojarna men dom intresserar mig inte så värst
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
En sporttourer låter väl som ett bra alternativ ?
Åtminstone halvkåpa för att slippa vinddraget på transporterna och gärna plats för väskor.
BMW R1200rs, f800gt
Honda VFR 800/1200 eller CBF1000
Yamaha FJR
osv.

Fast om kravet är att det inte skall krångla utmed vägen så skulle jag säga att allt med två hjul och motor som är ordentligt servat och genomgånget innan avfärd funkar.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
körde 800mil 3 veckor Europa förra året på en Cb1000r, funkade kanon, gäller bara att ha en hög tankväska som man kan stödja lite mot. Helt ok hoj att köra touring och lite snabba vägar :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Med erfarenhet från min o sambons resor: Yamaha fz8, bmw f650cs, aprilia dorsoduro 1200, yamaha mt07 funkar. FZ8 var nog den sämsta av dem dock då mittemellankörställningen var rätt... Kass till det mesta. Den är bekväm i 150 rakt fram, thats it. Skulle jag köpa en hoj för en sån resa idag hade jag valt en äventyrshoj, en r1200gs, hade jag haft än mer stålar hade jag tagit en ducce multistrada 1200. Eller så hade jag köpt någon gammal trött 80talare som man kunde plåga hela vägen, o köpa ny på vägen om den skulle strula, för alla hojar strular på något sätt förr eller senare.
Dorsoduron är nog den jag haft mest skoj på.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
sporttourer är väl okej men känns lite väl bulkiga av dom jag sett och jag ska ju även leva med hojen hemma sen också.

Då är ju exempelvis en cb1000 mer lockande trots vinddraget. Jag antar att om man vill ha kåpor på hojfan och vill att den ska va lite rolig så har man väl inte råd att försäkra den istället.

Visst kan väl ta min 690 smc men den vibrerar lite väl över 5k varv :p
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
hyperstrada säger du, kan man inte lika gärna ta hypermotarden då ? :banana lite mindre packning bara
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
hyperstrada säger du, kan man inte lika gärna ta hypermotarden då ? :banana lite mindre packning bara

Multistrada, men ganska nära! ;) Hyperstradan är ju inte helt olik dorsoduron jag gillat att köra med, något mindre, något mindre effekt, men ungefär 3 kossor lättare. Det är väl bara o shoppa en hypermotard, det går alltid att få på en väska eller 2, alternativt en packrulle på dem, om inte annat med lite uppfinningsrikedom och några spännband :tummenupp
I min värld så är den upprätta körställningen nyckeln, eftersom man i städer kör vilse och kör långsamt och puttrar och letar sig fram, det blir lättmanövrerat även när man är trött efter 10-12-14 timmars körning och det är kul även på vägar där det helt enkelt inte går att köra värst fort (tänk tighta serpentinvägar, alperna, slovenien, kroatien, bosnien, montenegro, serbien osv osv...)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill man åka långt och länge uppskattar man helt andra saker än vad man gör mellan hemmet och kiosken. Plötsligt blir image och förmågan att lätta framhjulet på trean mindre viktigt medan tex frånvaron av otrevliga vibrationer och en bra körställning ökar snabbt på listan. En bra kåpa och möjligheten till justa väskor ökar trivsel och funktion rejält.
Vill du ha rejäla prestanda finns ju de stora japanerna (FJR/ZZR/VFR1200/Busa etc) och Bmw K1200/1300S vilka torkar av de flesta sporthojar överallt utom på en trång bana och alldeles särskilt på längre sträckor...
En bra kåpa gör att du åker obehindrat i regn, en körställning som känns bra även efter åtta timmar i sadeln gör att du fortfarande tycker att det är roligt med hoj när du kommer hem och en tankvolym över 20 liter gör att du kan ha skapliga etapper även om du ligger på lite tex på Autobahn.

Jag är svag för BMW boxer beroende på att de är relativt lätta, har mycket bra köregenskaper, låg bränsleförbrukning, behaglig motorgång och vibrationer och bra med kraft på alla varvtal. Det är ingen slump att de är extremt populära bland de som kör hoj långt och länge. Men det finns givetvis många andra typer av hojar som man står ut med i längden. FJR1300 verkar vara en sådan.


Sedan vet jag inte vad "långt" och "länge" innebär för din del. Och en del åker jorden runt på moped eller stånka, men har du sådana ambitioner behöver du knappast fråga på forum... :)

Service kan vara en issue när man är ute och åker långt. BMW har ett gigantiskt nät av verkstäder i Europa och de nämnda japanerna går aldrig sönder, så det är trygga val på det viset.

Själv hade jag ungefär samma krav, köpte en BMW R1200 ST. Bara 13 kilo tyngre än Speed Triple men med all the bells and whistles vad gäller åkalångtkompetens kombinerat med rätt sportiga egenskaper i övrigt så länge man inte tänker slåss mot literklubbor på banan. Idag heter motsvarigheten R1200RS och är förmodligen ännu trevligare.

Men jag säger ändå Japan som huvudriktning även om de väger 50 kilo mer.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Upprätt, kåpa, packmöjlighet och annat lull lull Ja då är det kanske i äventyrssegmentet man ska titta helt enkelt. Service på hojen kan man ju sköta på vilken parkering som helst.

Den där 1200 Rs såg ju rätt trevlig ut annars.
Jag kollade på en z1000sx en gång men den såg lite ut som en buss tyckte jag då.

Jag tänker mest högt och har inga direkta planer och mål. Alla har väl en dröm om att åka till månen och tillbaka på två hjul.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En Ducati 939SS då? :D Den kan man väl inte med god min kalla för tjockis, och det är en sporttourer.
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Upprätt, kåpa, packmöjlighet och annat lull lull Ja då är det kanske i äventyrssegmentet man ska titta helt enkelt. Service på hojen kan man ju sköta på vilken parkering som helst.

Den där 1200 Rs såg ju rätt trevlig ut annars.
Jag kollade på en z1000sx en gång men den såg lite ut som en buss tyckte jag då.

Jag tänker mest högt och har inga direkta planer och mål. Alla har väl en dröm om att åka till månen och tillbaka på två hjul.

Vad vill du köra? Slingriga fina asfaltvägar, nöta motorväg eller gruskörning. Vara borta långt och länge innebär lite olika för olika människor. Bo på hotell och åka bekvämt så är det ju tourer typ FJR eller än värre guldvinge. Ha kul på småvägar så vill man ju ha ett instrument för det. Innehåller resan rena transportsträckor så blir det en pina med en sportis.

Själv har jag landat på en kompromiss. Jag har införskaffat en äldre BMW R1200R med väskor och schysst ruta. En nyare RS låg utanför min budget.

R1200ST var också intressant för min del, men den ratades bort pga fulheten. Jag hade inte stått ut kände jag. Fanns ju en anledning varför den inte blev någon försäljningshit. :) Boxer är da shit har jag kommit fram till. Vet inte om det har göra med åldern. :)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
När jag för några år sedan behövde "uppgradera" från min Triumph Thruxton (café/naken) till något mer långfärdsvänligt så spejade jag på Honda VFR 800 och Triumph Sprint. Thruxton är kul, men inte optimal för långa och snabba etapper. 60 mil på en caféhoj känns i kroppen.

Resultatet blev en Triumph Sprint ST. Det fanns massor till salu till relativt låga priser.

Hygglig komfort, men fortfarande hyggligt sportig och kul på krokvägar. Säljs ofta med sidoväskor. Pålitlig mekanik. Bra förbrukning, ofta under 0,5 även på Autobahn. Himla go' motorkaraktär!

Nu måste man ju inte köpa en så gammal som min 955:a från 2003, det finns nyare med 1050-motor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har harvat runt en hel del med en FJR1300 och nu har jag bytt upp mig till en K1300S, båda har sina fördelar, jag åker bekvämare på BMWn, där är jag ganska oberörd efter 45 mil i ett svep, längre har jag inte hunnit köra. Jag blev lite tröttare i ryggen av min FJR, men det beror också på min trasiga rygg. Yamahan vinner på bättre skytt mot väder och vind, men BMWn vinner på körglädje och smidighet. Sen kan det ju skilja lite på dom 13 år av utveckling som skiljde min FJR från BMWn också :rolleyes: Men utformningen på FJR har ju varit ganska mycket densamma hela vägen, och det går ju alltid att kompensera brist på ladugårdsvägg framför en med en vindstoppande jacka dom dagar det är lite bristrare väder.

Ingen av dom bryr sig nämnvärt i packning och skjuts heller, det är bara att hänga på och åka :tummenupp Visst, det blir lite mer att kasta runt och det blir mer att få hejd på, men körmässigt är det inte så stor skillnad, och på FJRen märkte jag inget på soppaförbrukningen, och jag tycker mig inte märka något på BMWn heller, även om jag bara har kört den 170 mil.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har dock inte kört många hojar o har inte mycket att jämföra med. Men nöjd med min xjr 1300
Bekväm o lagom stark :).
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
-Ska man köra långt ska man inte kompromissa utan köra en hoj som man älskar eller åtminstone gillar!

-Gillar man inte att tillbringa många timmar i sadeln spelar det ingen roll hur bra andra anser hojen är.

-Sedan väljer man, om möjligt, vägar som inte är dötråkiga.

Alla vet att engelskt skit från 60-talet bara, i bästa fall, går att köra ner till kiosken innan oljan runnit ut eller vitala delar har vibrerat loss! :)
Men uppfyller man ovanstående går det att köra mer än 100 mil om dagen. Som längst lite mer än 120 mil i mitt fall. :tummenupp

Så mitt tips till TS är att leta efter en hoj som du verkligen gillar! :tummenupp
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
2pobn9v.jpg


:crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
-Ska man köra långt ska man inte kompromissa utan köra en hoj som man älskar eller åtminstone gillar!

-Gillar man inte att tillbringa många timmar i sadeln spelar det ingen roll hur bra andra anser hojen är.

-Sedan väljer man, om möjligt, vägar som inte är dötråkiga.

Alla vet att engelskt skit från 60-talet bara, i bästa fall, går att köra ner till kiosken innan oljan runnit ut eller vitala delar har vibrerat loss! :)
Men uppfyller man ovanstående går det att köra mer än 100 mil om dagen. Som längst lite mer än 120 mil i mitt fall. :tummenupp

Så mitt tips till TS är att leta efter en hoj som du verkligen gillar! :tummenupp

Haha, jag minns ett test i en engelsk mctidning från 1971 eller så. Fyra nya hojar testades vill jag minnas: BMW R60/5, BSA, Triumph och Norton.

Vid 20 mil var det dags att stanna första gången för att skruva fast saker som lossnat på BSA-n...
Vid 100 mil konstaterades förvånat att BMW-n inte verkade ha läckt någon olja alls.

Osv osv. Men de gamla engelska järn som lever idag är ju ihopskruvade x antal gånger igen av tidigare ägare så nu lär de fungera riktigt bra. Det största problemet var ju fabrikerna, inte konstruktionen. Och engelsmännen har ju riktigt trevlig motorkaraktär!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha, jag minns ett test i en engelsk mctidning från 1971 eller så. Fyra nya hojar testades vill jag minnas: BMW R60/5, BSA, Triumph och Norton.

Vid 20 mil var det dags att stanna första gången för att skruva fast saker som lossnat på BSA-n...
Vid 100 mil konstaterades förvånat att BMW-n inte verkade ha läckt någon olja alls.

Osv osv. Men de gamla engelska järn som lever idag är ju ihopskruvade x antal gånger igen av tidigare ägare så nu lär de fungera riktigt bra. Det största problemet var ju fabrikerna, inte konstruktionen. Och engelsmännen har ju riktigt trevlig motorkaraktär!

Om man älskar sin motorcykel missköter eller misshandlar man inte den! :)

Hur många journalister misshandlar inte motorcyklarna de provkör? :D

Faktum kavarstår, kör du en motorcykel som du gillar har du mindre problem. Oavsett om oljan kommer från vevhusventilationen eller är läckage! Kan man inte sköta sin motorcykel ska man inte ha något äldre utan köpa nytt och byta vartannat år. :)

Jag skulle inte klara många mil i sadeln på en japansk "Jaktfalk" men inte för att den är dålig utan för att jag inte gillar den! :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top