Raka huvudet med maskin?

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Var frågar man om inte på Sporthoj? :)

Jag har rakat huvudet med trimmer senste 15 åren, nu gick min trimmer sönder i helgen och jag behöver en ny, eller något motsvarande som gör samma jobb.

Rakar mig utan någon distans-tillsats och så nära som möjligt. Är villig att lägga runt 1000.- om det är bra prylar.

Tittat på en vanlig rakapparat med tre roterande skär, men även mer proffsiga modeller typ Wahl Chrome Pro och Wahl Balding.

Någon som har bra input kring vad jag ska ha?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har kört med en Moser 1400 från Teknikmagasinet i en del år nu. Någon droppe olja på skären emellanåt så är det bara att tuta och köra.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Wahl Balder eller Remington med de "tunna" skären, så blir det så slätt det kan bli med trimmer :tummenupp
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Moser. Ingen trafo, går som en motorsåg på raketbränsle. Hade min i många år, någon droppe olja på skären så håller den i en evighet.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag har väldigt tjockt hår och behöver en kraftig maskin. Hade Moser innan men efter att andra Mosern gav upp så skaffade jag en oster 97. Visst den kostar en del men den märks att det är en proffs maskin. Finns lösa skär med olika klipphöjd att köpa så man slipper hålla på med distanser m.m. Man har ändå sparat in maskinen på ett år om man jämför med vad det kostar att gå till frissan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har tröttnat på batterimaskiner som aldrig är laddade och inte ens går att köra med sladden förrän batteriet laddats så nu senast sökte jag billigaste på hyllan utan batteri. Jag har trots allt eluttag i badrummet så vad ska jag med batteriet till? Det blev en Remington och den känns mycket bättre än de senaste maskinerna jag haft.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Tack alla, några rekommenderade modeller?

Whal Balder hade jag i varukorgen på ett ställe innan jag skapade denna tråd. Är lite bekymrad att köpa en som inte går tillräckligt nära.

En utan batteri med sladd ser jag bara som en fördel, har liknande erfarenheter som Two Stroke Man.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Det fick bli en Wahl Balding, ju mer jag väntar och rekar, ju längre hår får jag. Oacceptabelt. ????
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Blir nog bra med köpet.

Jag har en Oster 616 som borde närma sig 20 årssträcket. Köpte den via en frisörsalong när det begav sig. På den tiden var utbudet rätt dåligt på elektronikkedjorna. Ville ha något robust som höll tidens tand med metallskär och el-sladd. Går maskinen sönder imorgon är den mer än avbetald sedan länge trots ett högre inköpspris när det begav sig. Hade gjort samma val idag troligtvis. Köpt något beprövat som frisörerna använder sig av sedan årtionden där det finns tillbehör om det skulle krävas mot förmodan. Mina skär är aldrig bytta. Bara rengjort dem ibland och oljat in dem.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag skriver ett till inlägg utifall någon annan söker reda på detta.

Fick trimmern igår och testade den direkt, den går inte ens att jämföra med min gamla (https://www.gents.se/remington-stub...iQxarRnsH7xfNzss57lXQQjyX84y4_lupwxoCiaXw_wcB)

Ska sägas att min gamla numera är några år gammal och rätt trött. Batteriet är helslut och jag har inte skött underhållet på den. Med det sagt så är Wahl:en vålsamt mycket bättre, så pass att det inte ens är roligt. Stod och skrattade medans jag rakade mig. :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag köpte en Panasonic ER1611 tydligen bäst i test.
Så jäkla bra, jag har tjockt hår som många maskiner har problem med, men äldsta grabben har som ståltråd i skallen. Inte ens i hans hår går det tungt.

Har förbrukat ett par st genom åren. Klipper man sig varje vecka och gjort så senaste 15-20åren så nöter man ner dom tillslut.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har en Philips instegsmodell som hängt med nu i 16 år utan krångel.

Köpte en trots det en Remington för nåt år sedan, den tappade både ork och skärpa inom 6 månader. Skräp!
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Angående skärpan så kan (och ska) väl skären slipas om då och då. Alla eggverktyg blir slöa av att användas.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top