Tändproblem på 2 av 4 cylindrar CB 750 -80

MrHyde

Ny medlem
Gick med
11 May 2017
Ort
Göteborg
Hoj
1980, Honda, Cb750
Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med detta för jag kan knappt komma på mer att testa.
Min hoj tänder bara på cylinder 1 och 4. IBLAND tänder den på cylinder 2 så att man kan känna lite värme på grenröret men aldrig på cylinder 3.

*Det kommer fram soppa till alla cylindrar.
*Det är ordentlig gnista på alla cylindrar, jag klippte av jordelektroden på ett stift och gnistan hoppar ändå hela vägen på samtliga cylindrar.
*Det är nya tändkablar, hattar, stift och tändspolar.
*Tändningen står rätt.
*Det är ganska bra kompression på alla cylindrar och relativt jämnt också.

När jag spayar startgas i luftburken så går varvtalet upp men det verkar inte som att den tänder på fler än två cylindrar ändå och om jag sprayar runt förgasarna så händer inget, så nått läckage verkar det inte vara.

Håller tummarna för att någon här vet något jag har missat. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det känns ju ändå som att det är något knas med tändningen, förutsatt att det kommer in soppa i cylindrarna också, vet du det?

Är tändspolarna nya som nya i kartong eller bättre beg? Har du mätt upp dom? Får dom den matning dom ska ha? Fin gnista i fria luften är inte samma sak som fin gnista under kompression i cylindern.

Tjejen hade en CB750 -82 ett tag, den gick riktigt uselt varm, men med omchimsade ventiler så gick den som en klocka igen, men om jag inte missminner mig så var det inget fel på kompen, varken före eller efter servicen.
 

MrHyde

Ny medlem
Gick med
11 May 2017
Ort
Göteborg
Hoj
1980, Honda, Cb750
Det känns ju ändå som att det är något knas med tändningen, förutsatt att det kommer in soppa i cylindrarna också, vet du det?

Är tändspolarna nya som nya i kartong eller bättre beg? Har du mätt upp dom? Får dom den matning dom ska ha? Fin gnista i fria luften är inte samma sak som fin gnista under kompression i cylindern.

Tjejen hade en CB750 -82 ett tag, den gick riktigt uselt varm, men med omchimsade ventiler så gick den som en klocka igen, men om jag inte missminner mig så var det inget fel på kompen, varken före eller efter servicen.

Jadå, soppa kommer fram. Spolarna är nya i kartong men har inte haft möjlighet att mäta dom. Nä hur gnistan ser ut i cylindern under tryck vet jag ju tyvärr inte men ett tips jag fick för flera år sen av en gammal mekaniker var just att klippa av jordelektroden på ett stift. Är gnistan tillräckligt stark för att hoppa från centrumstiftet och ut till gungan så borde tillräcklig gnista ges på ett helt stift under kompression.
Får kanske kolla chimsen då. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du kopplar in en tändinställningslampa, kommer "gnistan" vid samma ställe på tex generatorsvänghjulet.
På alla 4 cylindrarna ?
(Om det nu går att ta av generatorkåpan och kolla? utan att oljan forsar ur motorn, Nån som vet?)

Om du byter tändspolar, flyttar sig då felet vet vi att det är tändspolen.
Om det inte flyttar sig fortfande samma som inte fungerar så är det nått annat.

Är det så att tändningen inte fungerar i två cylindrar men förgasarna fungerar.
Så borde du få rejäla knallar i avgasrören när oförbränd bensin antänds.
Av avgaser från de två cylindrar som fungerar !
Detta gör att jag till sist misstänker förgasarstrul. Skit i munstyckena ?

TS skriver
Det kommer fram soppa till alla cylindrar.
Varför har du inte då världens avgasknallar !
 
Last edited:

MrHyde

Ny medlem
Gick med
11 May 2017
Ort
Göteborg
Hoj
1980, Honda, Cb750
Om du kopplar in en tändinställningslampa, kommer "gnistan" vid samma ställe på tex generatorsvänghjulet.
På alla 4 cylindrarna ?
(Om det nu går att ta av generatorkåpan och kolla? utan att oljan forsar ur motorn, Nån som vet?)

Om du byter tändspolar, flyttar sig då felet vet vi att det är tändspolen.
Om det inte flyttar sig fortfande samma som inte fungerar så är det nått annat.

Är det så att tändningen inte fungerar i två cylindrar men förgasarna fungerar.
Så borde du få rejäla knallar i avgasrören när oförbränd bensin antänds.
Av avgaser från de två cylindrar som fungerar !
Detta gör att jag till sist misstänker förgasarstrul. Skit i munstyckena ?

TS skriver

Varför har du inte då världens avgasknallar !

Jodå den knallar rejält, missade att nämna det. Jag ska givetvis iväg över helgen så nu blir det inget gjort. Men ska testa att byta plats på tändkablarna för att se om felet flyttar sig. Gör det inte det så testar jag att byta plats på matningen till spolarna.
Återkommer när detta är gjort.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jodå den knallar rejält, missade att nämna det. Jag ska givetvis iväg över helgen så nu blir det inget gjort. Men ska testa att byta plats på tändkablarna för att se om felet flyttar sig. Gör det inte det så testar jag att byta plats på matningen till spolarna.
Återkommer när detta är gjort.

För att se om felet ligger i tändspolarna så måste du som jag ser det
samtidigt byta både
plats på tändkablarna
matningen till spolarna

Men jag har kanske missat någon smart tanke så ta du och prova med din ide om hur det ska gå till först !
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag hade exakt samma fel nu i våras på min CB900 och det åtgärdades med nya stift vilket jag ser att du redan testat.
Men byt plats på tändstiften 1,4 -> 2,3 och se om det gör någon skillnad, det var så jag hittade mitt problem

Sedan får du byta plats på tändspolarna och se om det flyttar tändningen till 2,3 (som Den Återfödde skrev ovan) i så fall behövs nya spolar.

Kolla ventilspelet, felaktig inställning kan ge skumma fel.

Jag utgår från att du tömt förgasarna och kör med fräsch bensin, övervintrad bensin funkar inget vidare.

Kolla CDI-boxarna under sadeln så de ser ok ut, testa att byta plats på dem och se om problemet flyttar sig.

Mät spolarna, mina var 3 Ohm på primärsidan och 12-13 kOhm på sekundärsidan, ingen förbindelse mellan primär- och sekundärsida.

:va Sen hade jag nog inga fler idéer, hoppas det löser sig.

Dum fråga, men har du kollat avgasrören så de inte är igensatta?
 

MrHyde

Ny medlem
Gick med
11 May 2017
Ort
Göteborg
Hoj
1980, Honda, Cb750
Jag hade exakt samma fel nu i våras på min CB900 och det åtgärdades med nya stift vilket jag ser att du redan testat.
Men byt plats på tändstiften 1,4 -> 2,3 och se om det gör någon skillnad, det var så jag hittade mitt problem

Sedan får du byta plats på tändspolarna och se om det flyttar tändningen till 2,3 (som Den Återfödde skrev ovan) i så fall behövs nya spolar.

Kolla ventilspelet, felaktig inställning kan ge skumma fel.

Jag utgår från att du tömt förgasarna och kör med fräsch bensin, övervintrad bensin funkar inget vidare.

Kolla CDI-boxarna under sadeln så de ser ok ut, testa att byta plats på dem och se om problemet flyttar sig.

Mät spolarna, mina var 3 Ohm på primärsidan och 12-13 kOhm på sekundärsidan, ingen förbindelse mellan primär- och sekundärsida.

:va Sen hade jag nog inga fler idéer, hoppas det löser sig.

Dum fråga, men har du kollat avgasrören så de inte är igensatta?

Nu har jag hunnit vara ute några timmar mitt i allt tentaplugg mm.
Jag har bytt plats på tändspolar, bytt plats på tändstiften och bytt tändkablar. Hojen startade och gick på alla fyra men gick som en kratta och den varvade upp till 4000rpm då och då av sigsjälv. Märkte att den tog tjuvluft vid cylinder 4, åtgärdade detta och provstartade. Gick fortfarande som en kratta men varvningen slutade iaf och den gick på alla fyra.
Detta var igår kväll och när jag kom ut i garaget nu på eftermiddagen så går den bara på två igen! (?!?) Men nu är det cylinder 3 & 4 som går och 1 & 2 tänder inte! Bra gnista finns, soppa kommer fram och bra kompression.
Förstår verkligen inte, cylinder 1 & 2 har "inget" med varandra att göra och dom tände igår... :(

Inget stopp i avgasrören förresten. Får fixa ett bladmått så att jag kan kolla ventilspelet.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Slänger in en idiot ide:
Vilka cyl har du på vänster resp höger spole? Tänföljden är väl 1-3-4-2? Så 1 och 4 borde väl ha vänster spole.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enlig vanligt fel på gamla CB750 är ju nedgångna kamaxlar. Inget lyft på ventilerna = ingen sprutt på den cyllen - eller om det helt saknas spel t.ex. om kantarellen gått ned sig i sätet och läcker som ett såll.
 

MrHyde

Ny medlem
Gick med
11 May 2017
Ort
Göteborg
Hoj
1980, Honda, Cb750
Enlig vanligt fel på gamla CB750 är ju nedgångna kamaxlar. Inget lyft på ventilerna = ingen sprutt på den cyllen - eller om det helt saknas spel t.ex. om kantarellen gått ned sig i sätet och läcker som ett såll.

Inget synligt slitage på kammen och ingen skillnad mellan cylindrarna så har tyvärr svårt att tänka mig att det skulle vara så slitet att den inte öppnar. Men det kan ju absolut vara så att det inte är optimalt.
Tycker bara att det är underligt att det hände över en natt..

Helt rätt att cylinder 1&4 går på vänstra spolen och 1&2 går på högra.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Inget synligt slitage på kammen och ingen skillnad mellan cylindrarna så har tyvärr svårt att tänka mig att det skulle vara så slitet att den inte öppnar. Men det kan ju absolut vara så att det inte är optimalt.
Tycker bara att det är underligt att det hände över en natt..

Helt rätt att cylinder 1&4 går på vänstra spolen och 1&2 går på högra.

Nu fattar jag varför trean är död ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top