Sugen att ev byta hoj

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Har idag en ktm 690 smc-r och är riktigt nöjd med den !
Men blir mer och mer sugen på en Streetfighter eller supernaked. Är jävligt sugen på en Ktm superduke 1290r. Dock är jag livrädd att försäkringen är svindyr ? Bor på landet i Dalarna och är 34år. Någon som har ett hum va dom ligger i försäkring ?
Vilken är den roligaste man kan köp för Max 100000:- ?
Vill ha en man åker till jobbet dagligen (3mil enkel) och den ska fungera att åka lite längre på också :tungan
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kolla BMW S1000R. Den är billigare i försäkring.
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Annars har du även Yamaha fz1, mt09, Triumph speed triple och aprillia touno. Dessa har tidigare haft bra försäkringar hos LF samt bilsport mc. Är själv sugen på att byta hojj från min Daytona 675-09 till en 1000cc typ Fireblade 08-> eller R1 09->, Rsv4 Gsxr 09->
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kolla BMW S1000R. Den är billigare i försäkring.

Dock ett sömnpiller, provkörde en på MC dagarna förra året och jämfört med alla andra nya hojar som fanns (som monster 1200R t.ex) så kändes den väldigt alldaglig

MT-09 är som steff säger överraskande rolig, iaf motorn, chassi och fjädring är väl inte det bästa men duger för normalt gatåka, billig är den också, skoj för pengarna
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dock ett sömnpiller, provkörde en på MC dagarna förra året och jämfört med alla andra nya hojar som fanns (som monster 1200R t.ex) så kändes den väldigt alldaglig

MT-09 är som steff säger överraskande rolig, iaf motorn, chassi och fjädring är väl inte det bästa men duger för normalt gatåka, billig är den också, skoj för pengarna

Intressant - smaken är förstås olika och tur är väl det för annars hade det bara funnits en motorcykel att köpa.

Mycket har jag hört om S1000R, men sömnpiller tillhör verkligen inte de vanligare kommentarerna och har själv inga problem med att slumra till. Fick du verkligen möjlighet att testa hojen ordentligt och vad var det i såna fall du inte gillade, mer specifikt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du har ju gamla superduken med, 990´n, samt Aprilias försök att konkurrera med den med 10 hästar extra - Dorsoduro 1200. SMT990 är rätt lattjo den med, även trevlig om du får för dig att köra lite längre.
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Jag betalar 15k hel/hel avställningsbar för sd1290 34år boende på landet utanför örebro.

Har idag en ktm 690 smc-r och är riktigt nöjd med den !
Men blir mer och mer sugen på en Streetfighter eller supernaked. Är jävligt sugen på en Ktm superduke 1290r. Dock är jag livrädd att försäkringen är svindyr ? Bor på landet i Dalarna och är 34år. Någon som har ett hum va dom ligger i försäkring ?
Vilken är den roligaste man kan köp för Max 100000:- ?
Vill ha en man åker till jobbet dagligen (3mil enkel) och den ska fungera att åka lite längre på också :tungan
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tror att MT09/XSR 900 är svårlagen när det gäller körglädje per krona, samt att du får ju nya hojen med 5 års garanti.

I min värld så är det inte den mest perfekta hojen som är rolig, lite därför jag gillar MT09/XSR 900 - roliga även i rimliga hastigheter då det gungar och svajar lite.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köp min MT-01. 1670cc V-twin. En stor och stark motor, precis som KTM:en. Sen får du lättmetallfälgar och Akra helsystem på köpet.

Kostar 3600kr helår att försäkra som 28 åring. Bättre blir det inte. :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Intressant - smaken är förstås olika och tur är väl det för annars hade det bara funnits en motorcykel att köpa.

Mycket har jag hört om S1000R, men sömnpiller tillhör verkligen inte de vanligare kommentarerna och har själv inga problem med att slumra till. Fick du verkligen möjlighet att testa hojen ordentligt och vad var det i såna fall du inte gillade, mer specifikt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Inget ljud, jämn motor utan överraskningar, stabil, alldaglig ;) Dock möjligt den stog i nåt regnläge eller liknande för minns jag reagerade över att varvstoppet slog i 1000rpm INNAN rödmarkeringen. Jag lånade en S1000R och en vän lånade en monster 1200R och så bytte vi med varandra, ingen av oss ville köra BMW hem

monstern i jämförelse lät helt underbart, vibrerade lite lagom i skrevet och hade ett mellanregister som skickade framhjulet i luften på både 2an och 3an.

När vi var ute med de 2 hojarna paralellt så kändes BMW'n väldigt mycket som mellanmjölk. Är säkert en bra hoj att äga och vore ju fel att kalla den långsam, så kul om du är nöjd med din men jag hade vat något annat, speciellt om man som TS letar efter roligaste hojen för 100lök. Har även provat S1000RR och är en HELT annan karaktär på dne, den är farligt rolig ;)

Aldrig kört nån duke 1290 men har kört 990'n och var långt ifrån imponerad, 1290'n kan nog vara rätt skoj dock :)
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Inget ljud, jämn motor utan överraskningar, stabil, alldaglig ;) Dock möjligt den stog i nåt regnläge eller liknande för minns jag reagerade över att varvstoppet slog i 1000rpm INNAN rödmarkeringen. Jag lånade en S1000R och en vän lånade en monster 1200R och så bytte vi med varandra, ingen av oss ville köra BMW hem

monstern i jämförelse lät helt underbart, vibrerade lite lagom i skrevet och hade ett mellanregister som skickade framhjulet i luften på både 2an och 3an.

När vi var ute med de 2 hojarna paralellt så kändes BMW'n väldigt mycket som mellanmjölk. Är säkert en bra hoj att äga och vore ju fel att kalla den långsam, så kul om du är nöjd med din men jag hade vat något annat. Har även provat S1000RR och är en HELT annan karaktär på dne, den är farligt rolig ;)

Då låter det som att du provkört en hoj i regnläge som ännu inte var inkörd så de släppt spärren. Då är det meningen att motorn skall vara som mellanmjölk.

Har kört även RR (bl.a. två heldagar på bana) och det är verkligen inte den karaktärsskillnaden du beskriver. RR varvar lite mer och har lite extra på toppen, men i mellanregistret upplevs den snarare som den snällare i sällskapet, medan R är brutalare där.

Sen är ju en radfyra trots allt en radfyra och vill man åt karaktären i Monsterns eller Superdukens V-twinnar är det förstås dem man skall snegla åt.

Testa S1000R igen, denna gång utan varvtalsspärr, i Dynamic-läge och på en hyfsat snabb och kurvig väg eller på bana så får vi se om ditt omdöme står sig :)
 
Last edited by a moderator:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Inget ljud, jämn motor utan överraskningar, stabil, alldaglig ;) Dock möjligt den stog i nåt regnläge eller liknande för minns jag reagerade över att varvstoppet slog i 1000rpm INNAN rödmarkeringen.

Provkörde en 1000R på Northbike i Umeå på någon sån där allmän provkörar dag.
Den var as slö. Och det var nån jävla lampa som blinkade hela tiden.

Visade sig att den inte var inkörd och då varvade typ max 10k rpm. Och det är klart, kanske knappa 120hk mot påstådda 160hk gör ju den en aning tråkigare.
Rätt dåligt att erbjuda provkörning på en prestandahoj som går asdåligt.
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Idag var jag och provkörde div hojar på Lingvalls motor i Gävle. Först va jag ut och testa Ktm superduke 1290r... Den var brutal !!! Men jag gilla den inte riktigt , den vibrera rätt mycket och effekten kom i två steg. Först utav fan sen rent av helvet så hela synen vart suddig :näsblod
Den va helt enkelt för mycket för mig. En dödsmaskin skulle jag kalla det !
Nästa på tur vart en Yamaha MT09. Den kändes lätt och smidig med en riktigt härlig motor !
Jag blev faktiskt förvånad ! Tror den är riktigt underskattad med sina 188kg.
Nästa på tur var nya Kawa z900. Den gick riktigt fint och jämt i motorn. Inga överraskningar men jag tyckte den va lite tråkig. Visst gick den bra. Motorn drog jämt och fint utan någon speciell kick. Bromsarna kändes dock trögbromsade och man fick ta i ordentligt för det skulle hända något. Fjädringen va stötig och sadeln kändes hård.
Efter lite fundering undrade jag hur en MT09 skulle gå med ett Acra system.
Sjyssta som dom är på lingvalls sa dom att vi monterar väl ett på MT09:an så får du känna om du är intresserad..
30 min senare va jag kär ! MT09:an är precis den hoj jag va ute efter !
Lätt smidig med en nästan helt vibrationsfri underbar motor. Perfekt kick i motorn med att framhjulet lyfter när man ger gärnet , skickar i 2:an och den lyfter igen men kontrollerat 3:an ligger det en decimeter upp i luften med ett grymt ax upp till ca 170km/h. Hela hojen känns trygg och kontrollerad ! Jag är skitnöjd och den fick följa med mig hem :)
Nu klarar jag mig nog denna sommar och kanske ger mig på värsting monstren nästa sommar :tungan
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har hört att S1000R är spärrade under inkörning för att dom inte ska gå i sönder jodå
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Härligt! Mt09 är en grym hoj!
Det enda som kan vara irriterande när man pressar den är fjädringen. Men nu finns det öhlins insatts till framgaffeln och öhlins bakdämpare att köpa om man vill köra bana typ :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Vart hittar man ombyggnads kit att ändra om skylthållarnen och blinkers bak ? Tips på bra sidor till mt09 uppskattas gärna svenska sidor !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vart hittar man ombyggnads kit att ändra om skylthållarnen och blinkers bak ? Tips på bra sidor till mt09 uppskattas gärna svenska sidor !

Jag köper allt sånt på ebay. Inte helt sällan så får man hem sakerna snabbare från tyskland/uk än om man beställer från något ställe i sverige.
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
På Fz09.org finns det endel dom har löst regghållaren riktigt snyggt på sina
0dbd5209de7e9cc169adba5b7310a3ea.jpg


Inte min bild utan tagen från sidan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Idag var jag och provkörde div hojar på Lingvalls motor i Gävle. Först va jag ut och testa Ktm superduke 1290r... Den var brutal !!! Men jag gilla den inte riktigt , den vibrera rätt mycket och effekten kom i två steg. Först utav fan sen rent av helvet så hela synen vart suddig :näsblod
Den va helt enkelt för mycket för mig. En dödsmaskin skulle jag kalla det !
Nästa på tur vart en Yamaha MT09. Den kändes lätt och smidig med en riktigt härlig motor !
Jag blev faktiskt förvånad ! Tror den är riktigt underskattad med sina 188kg.
Nästa på tur var nya Kawa z900. Den gick riktigt fint och jämt i motorn. Inga överraskningar men jag tyckte den va lite tråkig. Visst gick den bra. Motorn drog jämt och fint utan någon speciell kick. Bromsarna kändes dock trögbromsade och man fick ta i ordentligt för det skulle hända något. Fjädringen va stötig och sadeln kändes hård.
Efter lite fundering undrade jag hur en MT09 skulle gå med ett Acra system.
Sjyssta som dom är på lingvalls sa dom att vi monterar väl ett på MT09:an så får du känna om du är intresserad..
30 min senare va jag kär ! MT09:an är precis den hoj jag va ute efter !
Lätt smidig med en nästan helt vibrationsfri underbar motor. Perfekt kick i motorn med att framhjulet lyfter när man ger gärnet , skickar i 2:an och den lyfter igen men kontrollerat 3:an ligger det en decimeter upp i luften med ett grymt ax upp till ca 170km/h. Hela hojen känns trygg och kontrollerad ! Jag är skitnöjd och den fick följa med mig hem :)
Nu klarar jag mig nog denna sommar och kanske ger mig på värsting monstren nästa sommar :tungan

Grattis till nya hojen.
Kul också att höra att det fortfarande finns handlare som har vett att ta hand om kunderna på ett bra sätt.

Vart hittar man ombyggnads kit att ändra om skylthållarnen och blinkers bak ? Tips på bra sidor till mt09 uppskattas gärna svenska sidor !

Googla 'MT09 tail tidy' så hittar du en del. Rekommenderar dig dock att lyfta blicken och beställa från utlandet, precis som Ulvhamne skriver.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top