Utbytesstudent i Munchen. Köra en helgresa runt alperna

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Hej alla på sporthoj!
Denna termin så studerar jag en utbytestermin på munchen här i Tyskland vilket gör att jag har relativt nära till alperna (dryga 100 km) och ca 2 timmar till italien. Jag hade tänkte hyra en hoj under en helg och passa på att åka runt. Dock är jag väldigt oerfaren när det kommer till sådana här resor så vill få lite tips på vägar man ska köra och vad man ska tänka på. Eventuellt om det finns fler här som planerar en sådan resa?
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Åk till Garmich Partenkirschen det är nära o fint runt i kring, du har åxo Starnsee tror jag det heter båda två strax söder om München.:tummenupp
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Väg 164 mellan Saalfelden am Steinernen Meer och Bischofshofen. :yoparty

Kör du nåt lättsvängt så rekommenderar jag området runt och väster om Cortina d'Ampezzo i Italien.

Timmelsjoch Hochalpenstraße är fin också.
 
Last edited:

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Tackar för tipsen. Har ni någon erfarenhet av att hyra hoj i tyskland. Har dessvärre min hoj ståendes hemma i Stockholm.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Väg 164 mellan Saalfelden am Steinernen Meer och Bischofshofen. :yoparty

Kör du nåt lättsvängt så rekommenderar jag området runt och väster om Cortina d'Ampezzo i Italien.

Timmelsjoch Hochalpenstraße är fin också.

Vet inte om jag minns rätt nu, men var det inte den vägen (164 alltså) som var förbjuden för hojar vissa tider? Hursomhelst en kanonväg! :rofl
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det har jag faktiskt ingen aning om. Men jag minns att det fanns "Varning för mc" skyltar :hihi

Jag kanske minns fel och dessutom var det här 2006, så det har ju gått några år... :crash
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Väg 21 från Mariazell och österut i Österrike är underbar. Hoppa över de kända bergspassen, det är mest trafik, svänger gör det så länge du håller dig på mindre vägar i bergstrakterna. Schweiz är svindyrt, tänk 300 spänn för en dassig dagens-lunch, alternativt 150 spänn för en kaffe o en juice, så mitt råd är att hålla sig borta därifrån. I princip överallt omkring Bolzano o Cortina D Ampezzo är skoj förutom motorvägar. I Österrike gäller olika hastighetsbegränsningar för hoj och bil på vissa platser.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Väg 13 söderut från München. Sedan väg 307 fram till Wallgau, vägen går i nationalpark utmed floden Isar och kostar några euro.
Från Wallgau vidare till Garmisch-Partenkirchen. Du är nu i närhet Zugspitze, Tysklands högsta berg värt ett besök.
Kör sedan mot Cortina, kurvor:kär
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top