Göra propellerliknade dB-killer i LaFranconi stil

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det närmar sig besiktning och jag är osäker på om jag klara besiktningen på min cafe CB250N med bara krökarna sen ett 38 mm mellanrör fram till de öppna dämparna av denna modell http://www.bikeparts.se/produkter/c...re-avgasror/ljuddampare-minizoom-muffler.html om den skall varvas till 7800 rpm vilket jag får fram enligt tabellen. Att 103dB är ju högt vet jag efter min musikkarriär men jag upplever och de flesta säker med mig att ett diskantrikt ljud är mer störande och jobbigt än ett dovar ljud.

Googlade dB-killer och hittade lite av varje och vips så var jag inne på Guzzi dämpare av märket LaFranconi var ganska roligt då jag kollade in deras hemsida efter bilder på dämpare och upptäckte att dom gör ljuddämpare till motorcyklar och traktorer en lite udda kombination, kanske man skulle kolla på trimsystem till min Case och min New Holland ;) Tycker att bakänden på dessa dämpare ser ut ganska frän och jag skulel kunna tänka mig att ha såna på min hoj men då inte röda för dom lär väl bli sotiga ganska fort.

Vad tror ni om att göra en dB-killer liknade bakänden på dessa dämpare http://www.mgcycle.com/index.php?main_page=product_info&products_id=2350
Tänker att man ta ett rör ca 20 mm i diameter och sen svetsar på propellervingar som borde dämpa ljudet lite. Är det nån som vet hur dom där dämparna ser ut invändigt? Hittar ingen bild på nätet. Nån som testa nåt liknande som kan ge tips på hur långa vingar man skall ha och hur dom skall utformas? Jag tänker att om vingarna formas som ett svagt S där på ett hyfsat långt centrumrör borde dom dämpa mer ljud än bara ställas i en vinkel längst bak. Tänker att man även att man gör varje S-form olika i formen och att de placeras olika på röret för att skapa nån form av oregelbundenhet som bör dämpa ljudet. Det borde ju vara så att det högre frekvenserna bör dämpas mer av en sån här konstruktion än de lägre frekvenserna och det tycker jag verkar bra.

Vad tror ni om detta och är det nån som testa nåt sånt här?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För det första, någon bullermätning görs inte i normala fall vid besiktning. Har du fått beordrad ombesiktning av trafikkontrollant eller en polis så görs en bullermätning, men normalt aldrig annars.

Sen kan du ställa dig en enkel fråga: "Låter hojen mycket?"

Alltså iögonfallande mycket. Folk vänder på huvudet och försöker hitta källan till oljudet flera hundra meter innan du passerar dom. Barn börjar gråta när du passerar dagis på väg hem från jobbet.

Om du klarar den nivån så behöver du inte tänka i banorna för någon extrem dB-killer i nån specialkonstruktion. Finns absolut ingen anledning att göra det svårt för dig själv. Ett rör med 25-30mm innerdiameter kapar lätt ljudnivån med 10-20dB och det är en markant skillnad.

Min 1700cc MT-01 med ett Akrapovic helsystem som låter mycket klarade sig med två väldigt enkla dB-killers genom besiktningen, så jag har svårt att tro att din lilla tvåcylindriga 250cc hoj inte klarar sig...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mycket möjligt att man klarar sig som den är men ska det varvas uppåt 8000 rpm då låter ju den lilla jäkeln ganska högt fast det är ju detta som är svårt med ljud, vissa frekvenser av ljud behöver säkert inte vara höga mätt i dB för att dom skall upplevas riktigt obehagliga och störande.

En dålig jämförelse som jag har levande exempel på här hemma är om man tar en Jämthund och en Chiuaua som skäller, den lilla Chiuauans skall skär genom märg och ben men hörs inte många meter utanför gården, Jämtens dova kraftiga skall är inte lika obehagligt på nära håll inne men hörs ändå på fler kilometers håll i skogen. 250:in är väl som en Chiuaua som låter och tror den är lika stor som dom andra hojarna ;) ;)

Vad som skulle vara lite intressant är ändå om man skulle kunna dämpa bort lite i de höga frekvenserna för det är ju dom som upplevs som ettriga och störande. Då det kommer till dB-killer är ju den enkla vägen att köpa och gärna billigt från Kina men jag säger som engelsmannen "why do it simple when you can do it complicated" skulle vara kul att bygga själv plus att jag tycket att den var ett fränt stuk på Guzzi dämparna. Dunstall verkar ju ha sju små rör i sina dämpare vilket säkert agerar dämpning men jag tycker att LaFrancoin var häftigare med sin fläktliknade stuk.

Jag är ju som nyfiken av mig så därför hade det varit intressant att veta hur dom där dämparna ser ut invändigt mest bara för att om det sen blir nån tillverkning för vi väl se. Men det verkar ju vara en enkel konstruktion att göra själv.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mycket möjligt att man klarar sig som den är men ska det varvas uppåt 8000 rpm då låter ju den lilla jäkeln ganska högt fast det är ju detta som är svårt med ljud, vissa frekvenser av ljud behöver säkert inte vara höga mätt i dB för att dom skall upplevas riktigt obehagliga och störande.

En dålig jämförelse som jag har levande exempel på här hemma är om man tar en Jämthund och en Chiuaua som skäller, den lilla Chiuauans skall skär genom märg och ben men hörs inte många meter utanför gården, Jämtens dova kraftiga skall är inte lika obehagligt på nära håll inne men hörs ändå på fler kilometers håll i skogen. 250:in är väl som en Chiuaua som låter och tror den är lika stor som dom andra hojarna ;) ;)

Vad som skulle vara lite intressant är ändå om man skulle kunna dämpa bort lite i de höga frekvenserna för det är ju dom som upplevs som ettriga och störande. Då det kommer till dB-killer är ju den enkla vägen att köpa och gärna billigt från Kina men jag säger som engelsmannen "why do it simple when you can do it complicated" skulle vara kul att bygga själv plus att jag tycket att den var ett fränt stuk på Guzzi dämparna. Dunstall verkar ju ha sju små rör i sina dämpare vilket säkert agerar dämpning men jag tycker att LaFrancoin var häftigare med sin fläktliknade stuk.

Jag är ju som nyfiken av mig så därför hade det varit intressant att veta hur dom där dämparna ser ut invändigt mest bara för att om det sen blir nån tillverkning för vi väl se. Men det verkar ju vara en enkel konstruktion att göra själv.

Som sagt, det är under onormala omständigheter (ombesiktning aka. registreringsbesiktning) som du gör ett bullertest. Att du kommer dit med din gamla Honda från 80-talet med en annan ljuddämpare på finns det nog inte en besiktningsman i landet som skulle lyfta ögonbrynet över. Än mindre klaga på ljudnivån.

Dämpa bort vissa frekvenser då är det helt enkelt att gå på en annorlunda utformad ljuddämpare. En megafon-liknande ljuddämpare som du har gör inte det jobbet bra jämfört med andra. Du vill ha en rund eller oval med större ytterdiameter än vad du har nu så du rymmer mer dämpull.

LaFranconi-dämparen ser med all sannolikhet exakt likadan ut invändigt som den du har nu fast med ett annat slutstycke. Ett koniskt ytterhölje / rör sen ett rakt, perforerat rör invändigt lindat med dämpull samt det berömda slutstycket med 6st blad och ett rör i mitten som är några centimeter långt.


Där har du en video på en CB250 med en ljuddämpare som ser extremt lik ut den du länkat. Kan inte tänka mig att din låter mycket annorlunda.

Men nu ska jag inte försöka tala dig ur något om du absolut vill bygga en dB-killer till din hoj som med all sannolikhet inte behöver mer ljuddämpning. Vill du mecka ihop något själv så ska du absolut göra det. Vill bara förtydliga att en ompackning av ljuddämparen skulle räcka gott och väl.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Att du kommer dit med din gamla Honda från 80-talet med en annan ljuddämpare på finns det nog inte en besiktningsman i landet som skulle lyfta ögonbrynet över. Än mindre klaga på ljudnivån.
Tokjävlarna i Växjö har mätt mig alla tre besiktningarna de fem år jag haft hojen. En Boldor -79 med V&H 4-2 system. Så du har fel!:smasha Den ger 104,3 dB vid rätt varvtal.:gnissla
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
En av mina hojar brukar få kommentaren: "Jäklar vad gött den låter! Men håll dig under 4000 varv om du möter en polis." Den andra får dB-killers vid besiktningen. De sista två har originalsystem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju lite en chansning som det verkar då det gäller besiktning om dom kollar eller ej, är det samma kille som då jag besiktade jobb bilen så skulle det nog inte vara några problem vi var ensamma i hela hallen och han var lika stor del av tiden och kollade upp på datorn om mina frågor rörande vad som gällde vid besiktning av hojen, sen kollade han också en massa om gamla bilar då det blev snack om jänkare mest för att han tycket det var intressant. För övrigt sa han att det ska låta jäkligt innan han kollar buller men det finns ju risk att det kan vara andra besiktningsmän som inte har samma uppfattning.

Han verkade ha en lugn och tråkig dag på jobbet ;)

Får se hur jag gör om jag inte ändå testar göra ett rör med sex vingar på som passar att sticka in i det inre perforerade röret inne i dämparen mest för att testa. Tänker att svetsar fast vingarna på ett rör med ca 20 mm diameter och så anpassar man vingarnas höjd så dom blir rätt i mått för att passa mot röret i insatsen och även mot mynningen, sen gör man varje vinge lite olikformad för det borde dämpa bättre.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
diskbollar! så, klart.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jo, jag vet.

De är inte öppningsbara så det är ett snärj att få ner decibelen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan säga det behövs mer dämpning för nog låter den lilla moppen, fick upp den i 112 dB och då var nog besiktningsmannen snäll och bara varvade till ca 6000. Han tyckte att den lät bra men hade den bara varit lite tystare hade den gått genom.

Blir att ta ur insatserna och kolla hur väl dom är packade och sen blir det väl i med nån form av dB-killers, har beställt två stycken på eBay för att ta till om jag inte hinner göra nåt eget snyggare innan besiktningen pga en köksrenovering.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Välj rätt besiktningsstation.
Jag besiktigade i grannbyn när TR1an var nyiordninggjord.
Besiktningsmannen sade direkt att "det är ingen idé, du klarar inte ljudnivån."
Ombesiktning i hembyn.
Hann inte själv, så jag skickade fadern.
Han frågade om de inte skulle mäta ljudet.
"NEJ FÖR FAN! Det klarar den aldrig!"
Blankt papper.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte så många stationer att välja på, närmaste station som besiktar hojar är 5 mil bort och nästa är 7 mil bort. Har inte direkt blivit bättre sen avregleringen av bilprovningen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har haft (troligen) samma dämpare på CB250 racern. Dom kom med ynka lite stålull virade runt det perforerade röret. Plockade i sär och och fyllde i med biltemas ljuddämparmatta. Om jag minns rätt blev skillnaden cirka 5 dB.
Om slutkonan sitter med tre plåtskruv rekommenderas några popnit som komplettering. En medtävlare fick ducka för förrymd slutkona på Arctic Raceway.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har haft (troligen) samma dämpare på CB250 racern. Dom kom med ynka lite stålull virade runt det perforerade röret. Plockade i sär och och fyllde i med biltemas ljuddämparmatta. Om jag minns rätt blev skillnaden cirka 5 dB.
Om slutkonan sitter med tre plåtskruv rekommenderas några popnit som komplettering. En medtävlare fick ducka för förrymd slutkona på Arctic Raceway.

Okej, jag har två förpackningar biltema ljuddämparmatta i som jag köpte för några dagar sen då jag passerade biltema. Har dock haft dåligt med tid pga en husrenovering så jag gjorde ett lite försök att få loss ena insatsen genom att lossa konan och försöka dra ut den med en krok men den satt fast. Är dom jäkliga att få loss? Jag saknar en glidhammare vilket jag tänkt att köpa i säkert 10 års tid men det blir aldrig av så jag misstänker att man får knacka ut dom framifrån. Får väl plocka isär allt och försöka få ut insatserna och packa om dämparna, man borde ju få dovare ljud med bättre packade dämpare vilket jag inte har något i mot.

Med -5 dB dämpning hade jag kanske haft en chans att klara mig, tror om jag minns rätt att det är 103 dB +5 dB för mätfel. Dock väntar jag nog till jag fått dB killers för att vara på säkra sidan att klara besiktningen.

Japp konorna på mina dämpare sitter fast med tre plåtskruvar, då får det nog bli en popnit som säkring då den är ompackad.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Gammalt djungelordspråk: Passformen på en engelsk motorcykel bestäms enbart av hammarens storlek.
Dämparna är väl av engelskt ursprung, så lite milt våld krävs nog. Tror att ett spett genom dämparn kan funka. Är du lite mer finkänslig, prova med ett kvastskaft.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Knackade loss insatserna med ett rör och hittad detta, eller vad man nu ska säga, hittade snarare ingenting som dämpar ljud.

Nu är dämparna ompackade men biltema ljudämparmatta men en omdragning av elen i köket gjord att jag inte hunnit få dit dämparna och testat hur dom låter nu. Ska bli spännande att göra ljudet nu om det är snällare och mindre vasst.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har testat hojen och den blev betydligt tystare och fick ett mer behagligt dovare ljud med ompackningen men är som osäker på om bara ompackningen räcker till för att klara av besiktningen. Monterade i dB killers som köptes för 27 kr styck på eBay http://www.ebay.com/itm/Universal-M...var=410842696816&_trksid=p2057872.m2749.l2649 och nu är den nog tyst nog men problemet är att den lilla tvåfemtin tappar jäkligt effekt med dB killers.

Dessa duger säkert för att besikta men kommer att få ta med verktyg för att montera dessa i dessa dB-killers på vägen till besiktningen då man är nästan framme och dra ur dom efter besiktningen på väg hem. Har fem mil till besiktningen enkel väg och dessutom hyfsat kuperat så det känns inte lockande att åka hela vägen med en 250 som toppar 85 km/h och i princip tappar all effekt vid halv gas på 5:a och 6:an, 1-4:an funkar hyfsat och man får den att röd varva men på 5-6:an dör den.

Frågan är då kan man tillverka nån egen dB-killer som inte stryper flödet men ändå "slår sönder" ljudet? Finns det något tips på hur en riktigt bra dB-killer ser ut, tänker nåt so dämpar ljudet men inte flödet på avgaserna?

Vad tror ni om effekten blir om man skulle göra som jag tänkte först svetsa vingar som är osymmetriska i längd och utformning i förhållande till varandra runt ett centrumrör och kanske även förse centrumröret med en plåt i mitten?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top