bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det närmar sig besiktning och jag är osäker på om jag klara besiktningen på min cafe CB250N med bara krökarna sen ett 38 mm mellanrör fram till de öppna dämparna av denna modell http://www.bikeparts.se/produkter/c...re-avgasror/ljuddampare-minizoom-muffler.html om den skall varvas till 7800 rpm vilket jag får fram enligt tabellen. Att 103dB är ju högt vet jag efter min musikkarriär men jag upplever och de flesta säker med mig att ett diskantrikt ljud är mer störande och jobbigt än ett dovar ljud.
Googlade dB-killer och hittade lite av varje och vips så var jag inne på Guzzi dämpare av märket LaFranconi var ganska roligt då jag kollade in deras hemsida efter bilder på dämpare och upptäckte att dom gör ljuddämpare till motorcyklar och traktorer en lite udda kombination, kanske man skulle kolla på trimsystem till min Case och min New Holland Tycker att bakänden på dessa dämpare ser ut ganska frän och jag skulel kunna tänka mig att ha såna på min hoj men då inte röda för dom lär väl bli sotiga ganska fort.
Vad tror ni om att göra en dB-killer liknade bakänden på dessa dämpare http://www.mgcycle.com/index.php?main_page=product_info&products_id=2350
Tänker att man ta ett rör ca 20 mm i diameter och sen svetsar på propellervingar som borde dämpa ljudet lite. Är det nån som vet hur dom där dämparna ser ut invändigt? Hittar ingen bild på nätet. Nån som testa nåt liknande som kan ge tips på hur långa vingar man skall ha och hur dom skall utformas? Jag tänker att om vingarna formas som ett svagt S där på ett hyfsat långt centrumrör borde dom dämpa mer ljud än bara ställas i en vinkel längst bak. Tänker att man även att man gör varje S-form olika i formen och att de placeras olika på röret för att skapa nån form av oregelbundenhet som bör dämpa ljudet. Det borde ju vara så att det högre frekvenserna bör dämpas mer av en sån här konstruktion än de lägre frekvenserna och det tycker jag verkar bra.
Vad tror ni om detta och är det nån som testa nåt sånt här?
Googlade dB-killer och hittade lite av varje och vips så var jag inne på Guzzi dämpare av märket LaFranconi var ganska roligt då jag kollade in deras hemsida efter bilder på dämpare och upptäckte att dom gör ljuddämpare till motorcyklar och traktorer en lite udda kombination, kanske man skulle kolla på trimsystem till min Case och min New Holland Tycker att bakänden på dessa dämpare ser ut ganska frän och jag skulel kunna tänka mig att ha såna på min hoj men då inte röda för dom lär väl bli sotiga ganska fort.
Vad tror ni om att göra en dB-killer liknade bakänden på dessa dämpare http://www.mgcycle.com/index.php?main_page=product_info&products_id=2350
Tänker att man ta ett rör ca 20 mm i diameter och sen svetsar på propellervingar som borde dämpa ljudet lite. Är det nån som vet hur dom där dämparna ser ut invändigt? Hittar ingen bild på nätet. Nån som testa nåt liknande som kan ge tips på hur långa vingar man skall ha och hur dom skall utformas? Jag tänker att om vingarna formas som ett svagt S där på ett hyfsat långt centrumrör borde dom dämpa mer ljud än bara ställas i en vinkel längst bak. Tänker att man även att man gör varje S-form olika i formen och att de placeras olika på röret för att skapa nån form av oregelbundenhet som bör dämpa ljudet. Det borde ju vara så att det högre frekvenserna bör dämpas mer av en sån här konstruktion än de lägre frekvenserna och det tycker jag verkar bra.
Vad tror ni om detta och är det nån som testa nåt sånt här?